Vi har köpt ett kök på Lakkapää som levererades två veckor senare.

Vi hade gjort upp med försäljaren att köket inte skulle komma förens i augusti, men det kom två månader för tidigt, i juli.
Det blev lite struligt pga platsbrist, men vi började bygget mycket tidigare än planerat, så det blev inget större problem.

Problemen kom sedan när vissa saker var totalt fel, och andra saker saknades helt. Ex. så fick vi fel färg på våra glasdörrar till ett av skåpen, och vissa luckor var åt fel håll.

Vi skulle då få nya grejjer, och det skulle dröja max två veckor.

Nu sitter vi fortfarande här, och den montören de nu utlovat kommer den 2:a december, ungefär 5 månader försent. Enligt våra erfarenheter såhär långt så lutar det inte åt att han kommer lyckas färdigställa köket.

Vi har betalat handpenningen på ca: 18000, men ligger inne med resten av pengarna.

Måste man verkligen betala allt, eller kan man kräva att de sänker på priset? Finns det några regler på hur länge man kan vänta?

Mvh

Slutbetalningen skall ni ju inte göra innan ni fått allt levererat - rätt. Om de inte lyckas med leveransen så dra av pengar och motivera det ni betalar. Om de inte levererar det ni beställt har ni rätt att sänka priset.

Jag tror egentligen inte att du formellt har rätt till ersättning pga. förseningen, såvida du inte kan påvisa en faktisk ekonomisk skada pga. förseningen. Däremot så har du (tror jag ) rätt att häva köpet.

hempularen skrev:
Jag tror egentligen inte att du formellt har rätt till ersättning pga. förseningen, såvida du inte kan påvisa en faktisk ekonomisk skada pga. förseningen. Däremot så har du (tror jag ) rätt att häva köpet.
Så att de inte håller avtalet om 2 veckors leveranstid spelar ingen roll egentligen?
De delar av köket som jag har fått är ju redan uppsatt... men då kan jag ändå kräva att de kommer o hämtar det?
Det är ju en ganska bra för mig om jag vill förhandla om priset?.. dvs: "sänker ni inte det såhär mycket, så kan ni lika gärna hämta tillbaka köket"

Ungefär så. Men kolla med en konsumentvägledare eller liknande. I princip så tror jag att du kan ta in en annan firma som får avsluta jobbet på deras bekostnad. Att tillverka de saknade dörrarna är ju troligen inte rimligt för en annan firma, så då kanske det är utrivning och nytt kök från annan leverantör som gäller.

Jag är dock osäker på om man tolka reglerna fullt så långt.

Jag har för mig att formuleringen är ngt. i stil med att vid stor försening som dessutom är av avsevärd betydelse för beställaren så kan man häva köpet. Jag tror att du måste ge en förvarning med en rimlig frist för företaget att avsluta jobbet.

Rimlig frist handlar då inte om att låta företaget göra färdigt 5 andra kök innan de kommer till dig. Utan kanske 1 eller 2 veckors fabrikstid för att tillverka det som saknas, och därefter någon dags monteringstid. Ev. köer i fabriken är inte ditt problem när företaget skall åtgärda en försening.

Det är företagets problem att samordna materialleveransen med tillgängliga montörsresurser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.