Noseone skrev:
Vi vill nog ha lite bilder sen när det här är klart. Låter mycket spännande!

Fäster du kryssstagen långt ner mot stoplskon så blir det små moment på dessa. Kan nog va bra å ha både längs med å diagonalt på altanen. 6-8 kbm ved kan ju väga många 100 kg så det vill ju till att det blir stadigt.
man sätter alltid krysstagen längst ner till högst upp på stolparna.
längs med behövs inte.
trallen utgör den uppgiften..
stadigt blir det.
trycket är nedåt ej åt sidan.
mvh
snickar estwing
 
6-8 kbm ved gör ett rejält vindfång så nog kan det bli sidokrafter allt.
 
ett vindfång beror på hur högt samt brett man staplar?

nu va det en altan som skulle byggas först å främst.
sen skulle det byggas jämte.
då skulle jag ej använda 4"4" stolpar.
lite klent för min mening med 8 tons punktlast tryck.....

mvh
snickar estwing
 
Då missförstod jag nog, jag trodde att han även skulle ha veden 3 meter upp....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.