36 473 läst ·
18 svar
36k läst
18 svar
Kraftiga stolpskor + dubbning i berg
Sida 1 av 2
Ska bygga en altan på sluttande berg där högsta höjden blir ca 3 meter (från berget till altandäcket). Vill att detta altanbygge ska stå MYCKET stadigt, så man kan festa och dansa utan oro. Tänker dubba stolpskor i berget till att börja med.
1) Vilken KRAFTIG dimension av galvade stolpskor rekommenderas, som kan fås tag på på t ex Bauhaus? Räcker 95 mm eller ska man gå upp en bra bit i grovlek på skon kanske?
2) Istället för kemankare (blir väldigt många skor att fästa i berget), går det lika bra med cementsluring? Vilket täckskikt krävs i så fall? T ex, om förankringsjärnet på stolpskon har diametern 16 mm, räcker det då att borra 22 mm hål? (Som då ger ett GENOMSNITTLIGT täckskikt för cementsluringen på endast 3 mm.)
1) Vilken KRAFTIG dimension av galvade stolpskor rekommenderas, som kan fås tag på på t ex Bauhaus? Räcker 95 mm eller ska man gå upp en bra bit i grovlek på skon kanske?
2) Istället för kemankare (blir väldigt många skor att fästa i berget), går det lika bra med cementsluring? Vilket täckskikt krävs i så fall? T ex, om förankringsjärnet på stolpskon har diametern 16 mm, räcker det då att borra 22 mm hål? (Som då ger ett GENOMSNITTLIGT täckskikt för cementsluringen på endast 3 mm.)
Hej!
jag byggde en liknande terrass i våras, höjd som mest 3,5 meter över berg. Totalt 95 kvm. Jag har använt 95 mm stolpskor och detta tycker jag har fungerat bra. Mer än så behövs nog inte. Utmaningen med att bygga en terrass på stolpar är egentligen inte stabilitet i vertikalplan utan i horisontalplan. Jag har fixerat min med diagonalsträvor mellan stolparna.
Jag använde ankarmassa, ville inte laborera med annat då stolpskorna måste sitta som berget. Biltemas, bra pris. I det fallet räcker 18 mm hål för standardjärn på 16 mm.
jag byggde en liknande terrass i våras, höjd som mest 3,5 meter över berg. Totalt 95 kvm. Jag har använt 95 mm stolpskor och detta tycker jag har fungerat bra. Mer än så behövs nog inte. Utmaningen med att bygga en terrass på stolpar är egentligen inte stabilitet i vertikalplan utan i horisontalplan. Jag har fixerat min med diagonalsträvor mellan stolparna.
Jag använde ankarmassa, ville inte laborera med annat då stolpskorna måste sitta som berget. Biltemas, bra pris. I det fallet räcker 18 mm hål för standardjärn på 16 mm.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Har du varmförzinkade stolpskor behöver du inte tänka på något täckskikt. Cementbruk fungerar alldeles utmärkt. Det enda som man skall se upp med är att hålet är tillräckligt stort så att man kan få ner järnet när man har massan (kem, cement, ankar eller likv.) i hålet. Men borrar du med 22mm och järnet är 16mm så kommer det att fungera.
Tack båda.
Har köpt 16 tuber (175 ml st) ankarmassa på Biltema;
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Ankarmassa/
Ska dessutom över helgen hyra bergborr (18 mm) och en liten minikompressor att blåsa ur hålen med innan gjutning. Får försöka borra så lodrätt som möjligt, 10 cm djupt per hål bör väl räcka, eller?
Sedan trycker man väl i en del klet i borrhålet från botten och halvvägs uppåt (fick några blandmunstycken, som blandar de två komponenterna) och slutligen monterar stolpskon så rakt man kan. Fungerar denna ankarmassa i vanliga manuella fogsprutor, någon som vet?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Ankarmassa/
Ska dessutom över helgen hyra bergborr (18 mm) och en liten minikompressor att blåsa ur hålen med innan gjutning. Får försöka borra så lodrätt som möjligt, 10 cm djupt per hål bör väl räcka, eller?
Sedan trycker man väl i en del klet i borrhålet från botten och halvvägs uppåt (fick några blandmunstycken, som blandar de två komponenterna) och slutligen monterar stolpskon så rakt man kan. Fungerar denna ankarmassa i vanliga manuella fogsprutor, någon som vet?
Produkter som diskuteras: "fogpistol"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Ämnet bergborr har vi ju disskuterat förr - Jag hävdar att för 18mm hål går det prima med en borrhammare av lite kvalitet och vilken borr som helst.Byggare_Anders skrev:Tack båda.
[länk]
Jag har borrat bra mycket berg och sten med SDS borrar från Jula tillsammans med tex. en Makita HR2470 eller en Hilti TE2M maskin.
http://www.jula.se/betongborr-sds-180954
Jo kanske 16 tuber är mycket, men jag har räknat lite på det där och det mesta kommer nog gå åt. Blir en jäkla massa hål och stolpskor p g a att terrassen har oregelbunden form (ytterkonturerna och anslutande trappor) och jag vill/måste se till så att de bärande balkarna når ut till de olika punkterna. Har dessutom en vedbod som ska hålla 6-8 kubik som jag vill stöda upp ordentligt och tänkte bära upp med ytterligare 12 stolpskor. Så mycket hål blir det!
Tömde Biltemas lager på ankarmassa i Stockholmsbutikerna igår kväll...
Min gamla borrhammare sjunger på sista versen så för att undvika en massa strul och för att göra borrövningen lite mer effektiv tidsmässigt kör jag med riktig maskin denna gång...
Tömde Biltemas lager på ankarmassa i Stockholmsbutikerna igår kväll...
Min gamla borrhammare sjunger på sista versen så för att undvika en massa strul och för att göra borrövningen lite mer effektiv tidsmässigt kör jag med riktig maskin denna gång...
Fast en borrhammare för 350 kr på Överskottsbolaget eller Jula fixar jobbet perfekt, trot eller ej. Jag köpte en på ÖoB och den klarade 18 mm hål utan problem. En borr kostar ca 80 kr. Slacker har helt rätt. Borde bli samma peng och då slipper du stressa med hyrtid osv, och har sedan en ny borrhammare 
Ok tack. Kanske blir ett besök på Jula då i morgon kväll, sen är det bara att köra på lördag.
Byggde två däck på berg i somras, ankade fast stolpskor med Biltemas kem-ankare, funkar kanon. Körde dessutom "bara" 70x70-stolpar, pallar 7-8 personer utan minsta svikt. Det viktiga är som sagt sidorörelse som måste hindras.
Borrade 20mm hål i urberg med min gamla FERM-borrhammare och ett bra borrstål, ca 5-8 minuter per hål. Hålen gjorde jag 20cm djupa så att "huvudena" på stolpskorna vilar på berget och inte enbart hänger på svetsskarven på stolpskons fotjärn...
Borrade 20mm hål i urberg med min gamla FERM-borrhammare och ett bra borrstål, ca 5-8 minuter per hål. Hålen gjorde jag 20cm djupa så att "huvudena" på stolpskorna vilar på berget och inte enbart hänger på svetsskarven på stolpskons fotjärn...
Forbo, intressant vad du nämner precis på slutet, med gjuthöjden.
Om nu 'förankringsjärnet' (armeringsjärnet, d v s själva 'stolpen' under skon) är t ex 20 cm långt, är det verkligen nödvändigt att då borra ner dessa 20 cm i berget? Det går åt så himla mycket kletmassa då...
Räcker det med typ 10-12 cm förankring ner i själva berget, eller blir det för vingligt då? Man kan väl förutsätta att kraften från terrassen/trästolparna kommer någorlunda rakt uppifrån, men vilka marginaler när det gäller hållfasthet finns egentligen vid stora påfrestningar kan man fråga sig.
Kort sagt, ska jag dra ner dem ännu mer än 10-12 cm?
Om nu 'förankringsjärnet' (armeringsjärnet, d v s själva 'stolpen' under skon) är t ex 20 cm långt, är det verkligen nödvändigt att då borra ner dessa 20 cm i berget? Det går åt så himla mycket kletmassa då...
Räcker det med typ 10-12 cm förankring ner i själva berget, eller blir det för vingligt då? Man kan väl förutsätta att kraften från terrassen/trästolparna kommer någorlunda rakt uppifrån, men vilka marginaler när det gäller hållfasthet finns egentligen vid stora påfrestningar kan man fråga sig.
Kort sagt, ska jag dra ner dem ännu mer än 10-12 cm?
Eller kanske rentav kapa av stolpjärnen från 20 cm ner till ca 12-15 cm innan man gjuter ner dem, så att de bara sticker upp en liten bit ovanför berget under skon?
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
vingligt kan det ej bli hur du än gör.
när dina stolpar i trä går upp så krysssar du dessa mellan varandra.
då har all vinglighet försvunnit.
hade borrat ner hela skon, att börja tänka på att det går åt så mycket ankarmassa e bara dumsnålt i ditt läge...
mvh
snickar estwing
när dina stolpar i trä går upp så krysssar du dessa mellan varandra.
då har all vinglighet försvunnit.
hade borrat ner hela skon, att börja tänka på att det går åt så mycket ankarmassa e bara dumsnålt i ditt läge...
mvh
snickar estwing
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Mmm...skulle dessutom inte tänka så mycket på att ankarmassan med nödvändighet måste fylla hela hålet, eller ens varje hål...ingen större risk att schabraket ska lyfta 20 cm rakt upp och sen välta...viktigare att du får så mycket markkontakt med stolpskon som möjligt, tror jag.
Vi vill nog ha lite bilder sen när det här är klart. Låter mycket spännande!
Fäster du kryssstagen långt ner mot stoplskon så blir det små moment på dessa. Kan nog va bra å ha både längs med å diagonalt på altanen. 6-8 kbm ved kan ju väga många 100 kg så det vill ju till att det blir stadigt.
Fäster du kryssstagen långt ner mot stoplskon så blir det små moment på dessa. Kan nog va bra å ha både längs med å diagonalt på altanen. 6-8 kbm ved kan ju väga många 100 kg så det vill ju till att det blir stadigt.