Är fundersam på vilken den kraftigaste telekabel man kan förlägga inomhus är. Har som jag nämnt i trådar förr lite bekymmer med störningar i min telefoni som stör ut ADSL-modemet om jag placerar det där jag vill ha. Vilken är den bästa kabel man får dra inomhus? ELLY verkar ju t.ex. ha någon regel om att man inte får ha det mer än 5 meter inomhus. (vad är för övrigt anledningen till en sådan regel?)
Problemet för mig är att jag behöver dra det ca 25 meter i VP16, som passerar genom 2 st kopplingsdosor och 2 st apparatdosor på vägen till den plats det ska kopplas ett första uttag. Helst vill jag dessutom ha möjligheten att dra någon mer ledare i samma rör, en Cat5e/Cat6 för nätverk skulle verkligen uppskattas, men vet inte riktigt hur mycket man ska våga hoppas på att få i samma rör. (Har lyckats få in 3 st Cat5e i ett VP16 så jag vet att man kan om man vill, men svårt är det)

Ett sidospår... Fick ett lite annorlunda förslag av en bekant för ett tag sedan... Hur mycket störningskänsligare blir en Cat5e om man tar bort det yttre höljet? Om man skalar kabeln skulle man ju isf teoretiskt kunna dra om riktigt många nätverksuttag istället för befintlig teleslinga.

Sidospår: Finns nu en Cat6 kabel på marknaden som enbart är 5,3 mm i diameter.
Såg den på mässa och måste vara tunnare än en sedvanlig Cat5.

Teoretiskt borde den inte bli störningskänsligare eftersom att skalet egentligen bara är en kapsling för att hålla ihop. Det är sedvanlig Cat5 UTP?

monostump, ja, jag talar om vanlig UTP. Håller med om att den inte borde bli känsligare, men om någon känner till eventuella tester i frågan så tar jag gärna emot länktips.
Den cat6 du nämner, har du något produktnamn eller rent utav någon länk till den? Det är minst sagt intressant.

Hej Bjurran,

Maxlängd 5m inomhus för utomhuskabel är för brandspridningens skull. Inomhuskabel är flamskyddad.
Om du plockar bort manteln och packar ihop flera kablar utan mantel kommer överhörningen mellan dessa att öka, kallas för "alien crosstalk". Om du kan skrota lite kabel är det bara att prova.
Själv använder jag en klen LANkabel, TEL 301 5002. Den klarar kraven för cat5e bortsett från dämpning och reducerar därför räckvidden till 35m isf 100m. Den mäter bara 2.8mm över manteln. Pga de klena ledarna, 0.25, får man klämma åt kroneplintarna lite. Ett ännu större problem är att få tag på den. Måste köpas direkt från fabrik, så man måsta ha behov av några km.

/m

man kan inte skala av manteln på kabeln, titta på partvinningen så ser du att dom är olika tvinnade för att inte störa varandra, flera par med samma tvinning kan inte läggas för tätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.