Oldboy Oldboy skrev:
"Bosch hade en omsättning på 71.5 miljarder Eur förra året och en vinst (EBIT) på under 2 miljarder EUR. Att göra en vinst på ca 3% pekar snarare på att de verkar på en ytterst konkurrensutsatt marknad och därför måste pressa priset för att sälja."
Consumer Goods delen av Bosch omsatte ca 18,6 miljarder Euro 2020 med ett EBIT på 10,3%.

Jag har hört från folk som flyttat till USA och Kanada från europa, att kvalitén på vitvaror där är ännu sämre. I samma prisklass som i deras hemländer iaf. Man måste gå upp till dyra premium segmentet innan vitvarorna slutade vara totalt förfärliga.

Oldboy Oldboy skrev:
"Bosch hade en omsättning på 71.5 miljarder Eur förra året och en vinst (EBIT) på under 2 miljarder EUR. Att göra en vinst på ca 3% pekar snarare på att de verkar på en ytterst konkurrensutsatt marknad och därför måste pressa priset för att sälja."
Det kan också vara så att inget företag har råd med dålig kvalitet någon längre tid...

Utan information om kvalitet så har vi konsumenter ingen möjlighet att påverka genom att rösta med fötterna. Sedan hjälper det iofs inte om alla är lika dåliga...

Kommer ni ihåg ståhejet om klorblekning på 90-t(?)?
Nästan över en natt försvann alla vita klorblekta kaffefilter och ersattes av bruna oblekta. Det var konsumentmakt at its finest. Kanske var det undantaget som bekräftar regeln med tanke på konsumtionshysterin som råder.
jag hade inte varit jättenervös för kvalisorten om jag t.ex. köpte en sådan här. 10-15k. Men det är folk inte beredda att betala. Då får man skräp.

https://www.miele.se/konsument/diskmaskiner-2510.htm?mat=11573950&name=G_5212_SCU_Active_Plus

Stefflo Stefflo skrev:
Problemet är att allt handlar om kronor och ören. Hittar de en billigare slangkoppling som är 15% billigare så hugger de.
Materialen i maskinerna är så billiga de bara kan bli för att företagen ska tjäna så mycket det bara går.
Jag har själv en diskmaskin från Bosch som under sina drygt fem år lagad fyra gånger på garanti för E14-larm alla gånger.
Tror inte bolaget har gjort vinst på vår maskin.
Prylarna inuti en diskmaskin skulle aldrig godkännas enl Säker vatten. Katastrofal kvalitet på plast och gummidelar och mycket svaga kopplingar.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har hört från folk som flyttat till USA och Kanada från europa, att kvalitén på vitvaror där är ännu sämre. I samma prisklass som i deras hemländer iaf. Man måste gå upp till dyra premium segmentet innan vitvarorna slutade vara totalt förfärliga.
I USA säljs väl fortfarande sådana där tvättmaskiner som i princip är en roterande visp fastsatt i botten. När man en gång för länge sen försökte sig på att sälja dem i Sverige så fick de sådana bottenbetyg i tester av t.ex. Konsumentverket att de blev osäljbara.

Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Prylarna inuti en diskmaskin skulle aldrig godkännas enl Säker vatten. Katastrofal kvalitet på plast och gummidelar och mycket svaga kopplingar.
Men de är billiga

J jgg skrev:
Först och främst behöver vi information om vilka märken och modeller som har kvalitetsproblem. Jag har just mejlat Staffan Moberg, som uttalade sig i artikeln, och frågat om den statistiken finns att tillgå.
Jag har fått svar från Staffan. Han skriver att statistiken för närvarande inte finns uppdelad på det sättet, men det kan tänkas att detta kommer i framtiden.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I USA säljs väl fortfarande sådana där tvättmaskiner som i princip är en roterande visp fastsatt i botten. När man en gång för länge sen försökte sig på att sälja dem i Sverige så fick de sådana bottenbetyg i tester av t.ex. Konsumentverket att de blev osäljbara.
Samma sak i Japan. Var hos ett par vänner som precis flyttat in i ett nybyggt +20 mil hus. Där hade man lyxat till det med en 45cm maskin med elvisp i botten. Allt var dock snyggt och gediget med riktig front, rostfritt och såklart wifi. Men i övrigt gammal teknik.

BirgitS BirgitS skrev:
I USA tycker de om sina toppmatade maskiner trots att konsumenttest där också ger dem kassa betyg. Det borde vara en vanesak för frontmatade är enklare att placera...

P
Det är bekvämare att stoppa i tvätten i en toppmatad. Det är få frontmatade maskiner som är placerade i bekväm arbetshöjd.

P pmd skrev:
Det är bekvämare att stoppa i tvätten i en toppmatad. Det är få frontmatade maskiner som är placerade i bekväm arbetshöjd.
Vi hade en toppmatad men med trumma som snurrar på samma sätt som frontmatad när jag var liten. Den fick bra plats inträngd bakom badkar och torkställ, så just där var den mer lättplacerad. Varför säljs inte sådana i USA istället kan man ju undra.

P
Jag tror faktiskt att jag har sett sådana i USA, men det var över tjugo år sen jag tvättade i USA så minnet är lite luddigt. :-)

BirgitS
P pmd skrev:
Vi hade en toppmatad maskin en gång i tiden och visst var det lätt att stoppa in tvätten men jag tyckte det var jobbigt för ryggen att hänga dubbelvikt över maskinen för att plocka upp det som låg i botten på trumman. Jag har föredragit de frontmatade maskiner vi har haft sen dess och nu har vi den på 20 cm förhöjningssockel vilket gör det ändå bekvämare.

Aldrig behövt köpa vitvaror själv pga hyreshus innan och att allt fanns relativt nytt när vi flyttade in i vårt hus, men med torktumlaren gjorde jag research som mitt vanliga maniska jag brukar göra. Läsa (alla!) recensioner, kolla reservdelspriser och tillgänglighet, samt kolla de youtubekanaler där de renoverar liknande produkter.
Många företag köper in produktionen av produkter så därför skiljer det sig åt mellan produktkategorier.
Samsung verkar göra tämligen värdelösa tumlare med en design som gör det omöjligt att laga vissa slitdetaljer utan att byta hela korgen. Designat för att gå sönder.
Elektrolux verkar ha en okej balans mellan reservdelars tillgänglighet och kvalitet/pris. Om nånting går sönder så går det iaf att laga och med lite tur kan man göra det själv. Tom relativt gamla produkter gick att köpa delar till.
Bosch samma sak.
Whirlpoo och övriga billighetsmärken är bara skräp och omöjliga att reparera utan några månaders ställtid pga brist på delar osv. Om det öht gick.

fick ytterligare ett bevis för detta när jag skulle rengöra sensorerna i samsungs tvätt/tork kombo som strulade… man måste demontera HELA torkenheten för att komma åt att tömma luddfiltret i torkdelen. Många timmars jobb. Eller luddfilter och luddfilter. Luddet sugs rätt in i en fläkt. Sitter inga filter där ens. Så det tar väl 6 månader eller så och sen går kvaliteten på torkningen ner enligt vad recensionerna säger. Sen efter ytterligare en tid torkar den inte alls. Designat för att gå sönder mao. De borde fan inte få sälja prylar öht!! Skräp!

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
B Berguven_glenn skrev:
jag hade inte varit jättenervös för kvalisorten om jag t.ex. köpte en sådan här. 10-15k. Men det är folk inte beredda att betala. Då får man skräp.

[länk][/QUOT
J jgg skrev:
Jag har fått svar från Staffan. Han skriver att statistiken för närvarande inte finns uppdelad på det sättet, men det kan tänkas att detta kommer i framtiden.
Det vore givetvis bra med statistik som avslöjar dåliga märken, men svårt få till rättvisande sådan. Flera märken har väl modeller på olika kvalitetsnivåer och ett märke med större marknadsandel behöver inte vara sämre för att fler maskiner av det märket går sönder. Kanske försäkringsbolagen utfärda försäkringsgodkännande för bra modeller och vägra försäkringsutbetalningar för övriga.

Själv vill jag inte betala premie för en massa saker som försäkringsbolagen ändå friskriver sig från genom åldersavdrag och liknande. Känner någon till något bolag där man kan inskränka försäkringen till bara t.ex. brand+inbrott+rättsskydd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.