Hej,

Jag har en högtryck Nilfisk Poseidon 5-61XT med en 6.7KW motor (13.3A).
Efter som jag inte är en klippa på 3 fas så undrar jag om den borde fungera på en 3 x 16A (c karaktär) eller om jag har på tok för stor maskin. VILKEN SÄKRING KRÄVS ?
 
T
O OAKER1 skrev:
Hej,

Jag har en högtryck Nilfisk Poseidon 5-61XT med en 6.7KW motor (13.3A).
Efter som jag inte är en klippa på 3 fas så undrar jag om den borde fungera på en 3 x 16A (c karaktär) eller om jag har på tok för stor maskin. VILKEN SÄKRING KRÄVS ?
Det verkar inte vara några problem att köra den på 3x16, du kanske inte vill ha några andra större förbrukare igång samtidigt dock om det är huvudsäkringarna som är 16A.

Är det denna? https://www.nilfisk.com/sv-se/produkter/hoegtryckstvaettar/mobila-hoegtryckstvaettar/mobila-kallvattentvaettar/medel/poseidon-5-61xt-400350/p_107146522/

 
  • Teknisk specifikation: Effektförbrukning på 7 kW. Spänning/fas/frekvens/förbrukning: 400V, 3-fas, 50Hz, 12,6A.
Jag har en äldre modell och tyckte det skulle fungera men en fas löser ut vid start. Och då även en 20a propp i huvudskåpet. Så kanske för hög startström.


T tunellm skrev:
Det verkar inte vara några problem att köra den på 3x16, du kanske inte vill ha några andra större förbrukare igång samtidigt dock om det är huvudsäkringarna som är 16A.

Är det denna? [länk]
[




QUOTE="tunellm, post: 5101575, member: 537010"]Det verkar inte vara några problem att köra den på 3x16, du kanske inte vill ha några andra större förbrukare igång samtidigt dock om det är huvudsäkringarna som är 16A.

Är det denna? https://www.nilfisk.com/sv-se/produ...tar/medel/poseidon-5-61xt-400350/p_107146522/
[/QUOTE]

O OAKER1 skrev:
Hej,

Jag har en högtryck Nilfisk Poseidon 5-61XT med en 6.7KW motor (13.3A).
Efter som jag inte är en klippa på 3 fas så undrar jag om den borde fungera på en 3 x 16A (c karaktär) eller om jag har på tok för stor maskin. VILKEN SÄKRING KRÄVS ?
j
 
  • Etikett på Nilfisk-maskin, modell Poseidon 5-61 XT, tekniska specifikationer, delvis mörk bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O OAKER1 skrev:
Jag har en äldre modell och tyckte det skulle fungera men en fas löser ut vid start. Och då även en 20a propp i huvudskåpet. Så kanske för hög startström.




[




QUOTE="tunellm, post: 5101575, member: 537010"]Det verkar inte vara några problem att köra den på 3x16, du kanske inte vill ha några andra större förbrukare igång samtidigt dock om det är huvudsäkringarna som är 16A.

Är det denna? [länk]


j[/QUOTE]
 
  • Etikett på utrustning med tekniska specifikationer, varningsikoner, Nilfisk-Varumärke, sladdar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
O OAKER1 skrev:
j
[/QUOTE]

Jo så kan det kanske vara men det låter mer eller mindre otroligt att den ensamt skulle blåsa en 20A-säkring. Har du möjlighet att kolla hur faserna är belastade? Om inte, har du möjlighet att se till att alla större förbrukare är av (typ VVB, någon värmepump eller vad du kan tänkas ha) och starta den då?
 
Att en motor som vid drift drar över 13 A skulle gå att starta, utan mjukstart, på en 16A säkring låter helt otroligt. Att den löser en 20 A låter inte otroligt, speciellt om den inte startar obelastad.
 
T
E elmont skrev:
Att en motor som vid drift drar över 13 A skulle gå att starta, utan mjukstart, på en 16A säkring låter helt otroligt. Att den löser en 20 A låter inte otroligt, speciellt om den inte startar obelastad.
Jo men den går väl på 3-fas om inte jag missförstått så förutsatt att den drar lika mycket på alla så borde risken vara rätt minimal? Suger den åt sig 13A på 1 fas så fattar man ju att det kan smälla.
 
Normalt räknar man med en startström på 6-9 ggr så hög som driftströmmen. Om säkringen håller beror i första hand på hur trögstartad "apparaten" är.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.