Det verkar inte vara några problem att köra den på 3x16, du kanske inte vill ha några andra större förbrukare igång samtidigt dock om det är huvudsäkringarna som är 16A.O OAKER1 skrev:
Är det denna? https://www.nilfisk.com/sv-se/produkter/hoegtryckstvaettar/mobila-hoegtryckstvaettar/mobila-kallvattentvaettar/medel/poseidon-5-61xt-400350/p_107146522/
Jag har en äldre modell och tyckte det skulle fungera men en fas löser ut vid start. Och då även en 20a propp i huvudskåpet. Så kanske för hög startström.
QUOTE="tunellm, post: 5101575, member: 537010"]Det verkar inte vara några problem att köra den på 3x16, du kanske inte vill ha några andra större förbrukare igång samtidigt dock om det är huvudsäkringarna som är 16A.
Är det denna? https://www.nilfisk.com/sv-se/produ...tar/medel/poseidon-5-61xt-400350/p_107146522/
[/QUOTE]
[T tunellm skrev:
QUOTE="tunellm, post: 5101575, member: 537010"]Det verkar inte vara några problem att köra den på 3x16, du kanske inte vill ha några andra större förbrukare igång samtidigt dock om det är huvudsäkringarna som är 16A.
Är det denna? https://www.nilfisk.com/sv-se/produ...tar/medel/poseidon-5-61xt-400350/p_107146522/
[/QUOTE]
jO OAKER1 skrev:
O OAKER1 skrev:Jag har en äldre modell och tyckte det skulle fungera men en fas löser ut vid start. Och då även en 20a propp i huvudskåpet. Så kanske för hög startström.
[
QUOTE="tunellm, post: 5101575, member: 537010"]Det verkar inte vara några problem att köra den på 3x16, du kanske inte vill ha några andra större förbrukare igång samtidigt dock om det är huvudsäkringarna som är 16A.
Är det denna? [länk]
j[/QUOTE]
[/QUOTE]O OAKER1 skrev:
Jo så kan det kanske vara men det låter mer eller mindre otroligt att den ensamt skulle blåsa en 20A-säkring. Har du möjlighet att kolla hur faserna är belastade? Om inte, har du möjlighet att se till att alla större förbrukare är av (typ VVB, någon värmepump eller vad du kan tänkas ha) och starta den då?
3-fas 240V 16A = 11 520W. Det är på 400V som den drar 13A, så det är väl inte alla faser samtidigt?
Enligt https://www.byggahus.se/forum/threads/max-belastning-i-3-fas-grupp-med-400v.285186/#post-2583128 borde 7 kW vara ~10A per fas så det ska du nog klara ganska lätt.
Enligt https://www.byggahus.se/forum/threads/max-belastning-i-3-fas-grupp-med-400v.285186/#post-2583128 borde 7 kW vara ~10A per fas så det ska du nog klara ganska lätt.
Jo men den går väl på 3-fas om inte jag missförstått så förutsatt att den drar lika mycket på alla så borde risken vara rätt minimal? Suger den åt sig 13A på 1 fas så fattar man ju att det kan smälla.E elmont skrev:
Klicka här för att svara


