57 164 läst ·
212 svar
57k läst
212 svar
Kraftig elstöt. Hur farligt?
Jag brukar klippa av sladden till minhäcksax och då måste jag gå in i huset och ta fram verktygen. trycker att det är smidigt att samtidigt återställa säkringen och jordfelsbrytaren. jordfelsbrytaren löser ut när jag klipper av sladden men när jag mycket försiktigt försöker skala av kabeln och skarva in den nya kontakten verkar jordfelsbrytaren inte lösa ut. Funderad på om jag kanske skulle införskaffa en gummimatta som jag kunde stå på så jag slipper springa in i källaren och slå på strömmen eller dra ut sladden ut skarvsladden när jag ska fixa sladden. Pratade med en elkille som påstod att 230 volt var nästan ofarligt om man var frisk och bara petade till sladden men livsfarligt om man greppade tillom sladden.
Kommer ihåg att jag jobbad med takarmaturer i en biograf och stegen stod på en matta som låg på ett trägolv. Helt ofarligt så att säga om man bara petade på en sladd åt gången. Fast killen som höll i lättmetallstegen borde kanske ha gett fasen i att hålla i både stegen och ett vattenburet värmeelement.
Kommer ihåg att jag jobbad med takarmaturer i en biograf och stegen stod på en matta som låg på ett trägolv. Helt ofarligt så att säga om man bara petade på en sladd åt gången. Fast killen som höll i lättmetallstegen borde kanske ha gett fasen i att hålla i både stegen och ett vattenburet värmeelement.
Håller du i en fas och inte på något sätt jordar eller av misstag råkar ha kört upp nollan i prutten så är det liksom ofarligt att hålla i fasen så att skala en spänningssatt kabel är fullt möjligt men jävligt obegåvat. 230V har inte i närhet av samma penetrationsförmåga som 15000V DC eller vad det nu råkar vara i ett elstaket så isolationskravet är i jämförelse obefintligt.N nallepu skrev:Jag brukar klippa av sladden till minhäcksax och då måste jag gå in i huset och ta fram verktygen. trycker att det är smidigt att samtidigt återställa säkringen och jordfelsbrytaren. jordfelsbrytaren löser ut när jag klipper av sladden men när jag mycket försiktigt försöker skala av kabeln och skarva in den nya kontakten verkar jordfelsbrytaren inte lösa ut. Funderad på om jag kanske skulle införskaffa en gummimatta som jag kunde stå på så jag slipper springa in i källaren och slå på strömmen eller dra ut sladden ut skarvsladden när jag ska fixa sladden. Pratade med en elkille som påstod att 230 volt var nästan ofarligt om man var frisk och bara petade till sladden men livsfarligt om man greppade tillom sladden.
Och om att bara peta på kabeln…. Allt beror på var du är jordad. Du kan hålla i fasen och jorda med armbågen på samma arm och gå därifrån med dåligt självförtroende som enda skada men peta bara lite på fasen med ett pekfinger och jorda dig med andra handen så blir det farligt.
Jordfelsbrytaren bryter fö på skillnaden mellan fas och nolla, det kan vara bra att veta så man inte får en övertro på att jordfelsbrytaren totalt kompenserar för risigt omdöme.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Hela resonemanget om ofarlighet med 230V blir väldigt dumt och riskabelt. Det är ofat omöjligt att absolut säkert veta att man inte på något sätt har direkt eller indirekt kontakt med jord med någon kroppsdel. Såvida man inte kontrollmäter först. Förslaget om att stå på en gummimatta medan man utomhus jobbar med en spänningssatt kabel... En dag råkar du lägga mattan på en tagg från en ros, eller hagtornshäcken du klipper...
Och du har jord i kabeln som du jobbar med, en lite obetänksam rörelse med fingret, så är du in kontakt med jord.
Jag har en bekännelse. Jag installerade en bänkbelysning i köket för en del år sedan. Hade FK ut ur ett rör i väggen. Skulle trä på mantel från en skalada EKLK kabel. Tyckte att jag kunde göra det utan att bryta strömmen. Det var ju bara en avkilippt ände på fasledaren jag behövde undvika att beröra.
Det var trögt att få igenom trådarna, så jag tryckte dit kabelsmörjmedel (alltså äkta vara avsedd för trådar i elrör). Tog i trådarna, och fick en rejäl smäll. Visade sig att smörjmedlet leder ström. Så det var inte bara den avklippta änden som var strömförande, utan hela den isolerade tråden var strömförande på ytan, alla trådarna. Jag är väldigt förvånad att smörjmedel som är avsett för kabeldragning leder ström.
I det fallet blev det bara en "obehaglig" stöt. Jag var på något sätt i kontakt med jord, vet inte riktigt hur, men uppenbarligen ingen bra jordkontakt, i så fall hade det kunnat gå illa, jag höll ju hårt i trådarna som visade sig vara strömförande.
Och du har jord i kabeln som du jobbar med, en lite obetänksam rörelse med fingret, så är du in kontakt med jord.
Jag har en bekännelse. Jag installerade en bänkbelysning i köket för en del år sedan. Hade FK ut ur ett rör i väggen. Skulle trä på mantel från en skalada EKLK kabel. Tyckte att jag kunde göra det utan att bryta strömmen. Det var ju bara en avkilippt ände på fasledaren jag behövde undvika att beröra.
Det var trögt att få igenom trådarna, så jag tryckte dit kabelsmörjmedel (alltså äkta vara avsedd för trådar i elrör). Tog i trådarna, och fick en rejäl smäll. Visade sig att smörjmedlet leder ström. Så det var inte bara den avklippta änden som var strömförande, utan hela den isolerade tråden var strömförande på ytan, alla trådarna. Jag är väldigt förvånad att smörjmedel som är avsett för kabeldragning leder ström.
I det fallet blev det bara en "obehaglig" stöt. Jag var på något sätt i kontakt med jord, vet inte riktigt hur, men uppenbarligen ingen bra jordkontakt, i så fall hade det kunnat gå illa, jag höll ju hårt i trådarna som visade sig vara strömförande.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Jag var i min ungdom med om en otrevlig elolycka. Arbetade som TV reparatör extra under gymnasietiden. På verkstaden hade vi uttag kopplade till skyddstransformator, så de inte är spänningsförande mot jord. Detta för att TV chassin på den tiden var direkt kopplade till 230V (eller nolla), så allt av metall inne i TVn var strömförande. Men vi hade andra uttag där mätinstrumenten, lödkolv osv. var inkopplade. Märkskyllt på alla uttag om isolertransformator.
Elektrtikern hade kopplat fel, så en uttagsgrupp som var märkt "isolertrafo" gick inte via transformatorn.
En kollega höll ett löst TV chassi i ena handen, och skulle koppla in TV antennen för en test. Hans ena finger kom i kontakt med metallen på antennkontakten (TV antenner är "sann jord", för låga frekvenser som 50Hz). Handen krampade så att kan inte kunde släppa. Jag satt så att jag var tvungen att runda en instrumentvagn för att nå nödbrytaren, han hade rörlighet i armarna, så han lyckades slita av kablarna till den lösa chassidelen genom att vifta med armarna, i samma ögonblick som jag nådde nödbrytaren.
Sedan låg han på golvet med okontrollerade ryckningar i benen, ungefär som man kan se en knockad boxare, och i princip inte kontaktbar. Men han vaknade till och förbjöd mig att ringa efter ambulans, jag var för ung för att våga trotsa ordern. Men jag kunde ropa in andra kolleger (vi hade 5 bilar ute med com radio, detta var före mobiltelefonernas tid).
Så även en liten beröring av 230V kan absolut vara farligt. Han skulle nästan säkert ha avlidit om vi inte hade lyckats bryta strömmen.
Elektrtikern hade kopplat fel, så en uttagsgrupp som var märkt "isolertrafo" gick inte via transformatorn.
En kollega höll ett löst TV chassi i ena handen, och skulle koppla in TV antennen för en test. Hans ena finger kom i kontakt med metallen på antennkontakten (TV antenner är "sann jord", för låga frekvenser som 50Hz). Handen krampade så att kan inte kunde släppa. Jag satt så att jag var tvungen att runda en instrumentvagn för att nå nödbrytaren, han hade rörlighet i armarna, så han lyckades slita av kablarna till den lösa chassidelen genom att vifta med armarna, i samma ögonblick som jag nådde nödbrytaren.
Sedan låg han på golvet med okontrollerade ryckningar i benen, ungefär som man kan se en knockad boxare, och i princip inte kontaktbar. Men han vaknade till och förbjöd mig att ringa efter ambulans, jag var för ung för att våga trotsa ordern. Men jag kunde ropa in andra kolleger (vi hade 5 bilar ute med com radio, detta var före mobiltelefonernas tid).
Så även en liten beröring av 230V kan absolut vara farligt. Han skulle nästan säkert ha avlidit om vi inte hade lyckats bryta strömmen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
varför ens jämföra mellan 230volt och ett elstängsel? Båda två ger en otrevlig kyss vid kontakt men skillnaden är ju att om du fastnar och får 230volt i dig så händer det betydligt mer..........
Det var en elektriker i min bekantskapskrets som hävdade att han var helt opåverkad av 230V och det var helt ofarligt för honom. Han kontrollerade dagligen om det var spänning i trådar helt oberörd. Men en dag stannade hans hjärta vid en test om det fanns spänning.
Hur man upplever 230 V är mycket individuellt, har man torrt och tjock hud är det inte säkert att man över huvud taget känner av det men har man tunn och fuktig hud kan det vara otroligt smärtsamt och livsfarligt.
Min g:a lärare i installationsteknik måste slicka på sina fingrar för att avgöra om det var spänning, vi elever fick stränga order om att INTE prova hans "metod", efter att man så småningom ofrivilligt använt hans sätt att konstatera spänning förstod jag till fullo vad han pratade om.
Min g:a lärare i installationsteknik måste slicka på sina fingrar för att avgöra om det var spänning, vi elever fick stränga order om att INTE prova hans "metod", efter att man så småningom ofrivilligt använt hans sätt att konstatera spänning förstod jag till fullo vad han pratade om.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Visst kan man testa med händerna om det finns kräm men man vet inte vilken gång i ordningen man kanske fastnar och krampar...........Man kanske är lite stöddig och tycker det går bra men efter den gången man fastnar så tror jag inte man fortsätter...
Man testar med baksidan av handen såklart. Då krampar handen bort från ledningen. Det lärde jag mig redan på elläran i första ring.S Stefan1972 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Jodå, så gör man, eller möjligen peta med utsträckt finger som kommer att krampa bort från ledaren.Anna_H skrev:
Men det gör man efter att man absolut säkert brutit strömmen, och har kontrollmätt med instrument, och kontrollerat att instrumentet fortfarande fungerar EFTER mätningen, och gärna även en kortslutningstest mot jord. När alla de kontrollerna är utförda, så kan man som sista kontroll känna försiktigt och vara medveten om hur fingret böjer sig om det blir strömgenomgång.
Inte på ett elstaket. Eftersom det inte är tillåtet att bryta strömmen på någons elstaket.H hempularen skrev:Jodå, så gör man, eller möjligen peta med utsträckt finger som kommer att krampa bort från ledaren.
Men det gör man efter att man absolut säkert brutit strömmen, och har kontrollmätt med instrument, och kontrollerat att instrumentet fortfarande fungerar EFTER mätningen, och gärna även en kortslutningstest mot jord. När alla de kontrollerna är utförda, så kan man som sista kontroll känna försiktigt och vara medveten om hur fingret böjer sig om det blir strömgenomgång.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
jo men vill det sig illa så finns det inget "såklart"...........det är därför det sker mycket olyckor trots allt. Hur utbildad man än är och hur duktig man än är så sitter en del där för eller senare ändå. Oftast pga lättja och att man genar....Anna_H skrev:
Precis och man ser framförallt till att jordpunkten inte är via en annan lem tvärs över hjärtat. Men mest av allt fick man väl lära sig testa med multimeter i skolan som jag minns det.Anna_H skrev: