57 157 läst ·
212 svar
57k läst
212 svar
Kraftig elstöt. Hur farligt?
Det behöver du inte vara. Det är låg ström i elstängsel.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Alla elstängsel man kan köpa idag har pulsad stötfunktion. Det är alltså aldrig så att man skulle sitta fast med krampande muskler i ett elstängsel, har man fått sig en stöt så drar man sig tillbaka per automatik och ingen skada skedd.
Att grabben inte drog sig tillbaka tyder på att det var en mycket svag stöt så jag skulle säga att det finns ingen som helst anledning till oro.
Anledningen till att det kan vara svaga stötar i elstängsel är många, tex att det från början är en svag anläggning avsedd för får etc, under 1 J, eller vid kraftigare anläggningar mot boskap och vildsvin typ 7 - 15 J att stängseltrådarna kortsluts mot jord av vegetation vilket försvagar effekten kraftigt.
__
PS. Inta att förglömma, det är givetvis helt avgörande hur pass jordad man är via skodon etc. Har man tex gummistövlar på sig så lär man inte känna av strömpulsen något vidare starkt om alls något.
Att grabben inte drog sig tillbaka tyder på att det var en mycket svag stöt så jag skulle säga att det finns ingen som helst anledning till oro.
Anledningen till att det kan vara svaga stötar i elstängsel är många, tex att det från början är en svag anläggning avsedd för får etc, under 1 J, eller vid kraftigare anläggningar mot boskap och vildsvin typ 7 - 15 J att stängseltrådarna kortsluts mot jord av vegetation vilket försvagar effekten kraftigt.
__
PS. Inta att förglömma, det är givetvis helt avgörande hur pass jordad man är via skodon etc. Har man tex gummistövlar på sig så lär man inte känna av strömpulsen något vidare starkt om alls något.
Redigerat:
Standarden SS-EN60335-2-76 säger att elstängselapparater inte ska avge mer än fem joule vid 50- 500 Ohm. Vid denna nivå är energin som avges så pass låg att den inte utgör en direkt fara för en vuxen frisk människa men ändå uppfyller funktionen för att hålla djur på rätt sida om stängslet.
Detta är från Elsäkerhetsverket. Man räknar med att ett barn utgör ett motstånd på ca 50 ohm. Så det är väl det man räknat från vid konstruktionen. En vuxen brukar utgöra ett motstånd på 1000-2000 ohm. Då blir strömmen väldigt mycket lägre.
Detta är från Elsäkerhetsverket. Man räknar med att ett barn utgör ett motstånd på ca 50 ohm. Så det är väl det man räknat från vid konstruktionen. En vuxen brukar utgöra ett motstånd på 1000-2000 ohm. Då blir strömmen väldigt mycket lägre.
På riktigt? Ett barn utgör 50 Ohm och en vuxen 1000-2000 Ohm, alltså 20-40 ggr högre resistans. Jag ställer mig frågande till uppgifterna.A avh67f skrev:Standarden SS-EN60335-2-76 säger att elstängselapparater inte ska avge mer än fem joule vid 50- 500 Ohm. Vid denna nivå är energin som avges så pass låg att den inte utgör en direkt fara för en vuxen frisk människa men ändå uppfyller funktionen för att hålla djur på rätt sida om stängslet.
Schysst, var faktiskt just till får 👍H Harald Blåtumme skrev:Alla elstängsel man kan köpa idag har pulsad stötfunktion. Det är alltså aldrig så att man skulle sitta fast med krampande muskler i ett elstängsel, har man fått sig en stöt så drar man sig tillbaka per automatik och ingen skada skedd.
__
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag utgår från grabbens beskrivna beteende, han höll kvar i trådarna under en längre tid. För mig är detta bevis nog för att det aldrig kan ha varit fråga om strömstötar som kan vara farliga, han hade släppt omedelbart om det upplevdes som obehagligt. Möjligen har det killat litet spännande, ingen fara med det.
Han kanske hade jävligt isolerande foppatofflor eller nåt sånt? Även om den höga spänningen är extremt penetrerande så borde en doja men en dielectric strength på 5000V göra extrem skillnad på upplevelsen.H Harald Blåtumme skrev:Jag utgår från grabbens beskrivna beteende, han höll kvar i trådarna under en längre tid. För mig är detta bevis nog för att det aldrig kan ha varit fråga om strömstötar som kan vara farliga, han hade släppt omedelbart om det upplevdes som obehagligt. Möjligen har det killat litet spännande, ingen fara med det.
Japp. Det stod så på Elsäkerhetsverket.F fsn skrev:
Ohmtalen för vuxna är från en iec standard som även finns i handbok 444 för el. Därför jag mindes det för vuxna.
Låter orimligt, speciellt då barn svettas mindre än vuxna. Oavsett vilket så är det markförhållande och vad man har på fötterna som gör mest skillnad. Sen så är det väl så att resistansen minskar med ökad spänning har jag för mig?A avh67f skrev:
Bara fegisar som håller i trådarna men gummistövlar på fötterna. Ska man testa elstängsel ska man göra det efter ett regnväder och så ska man stå barfota i gräset innan man petar på tråden så det känns i musklerna i flera timmar efter att man petat på tråden.
Brukar ta en promenad Djurgårdsön runt och här finns en kohage med elstängsel har flera gånger petat på tråden som piggar upp men i nästan ett helt dygn efteråt. Nästan häftigare än att peta på en 230 volts tråd.
Brukar ta en promenad Djurgårdsön runt och här finns en kohage med elstängsel har flera gånger petat på tråden som piggar upp men i nästan ett helt dygn efteråt. Nästan häftigare än att peta på en 230 volts tråd.
Du petar garanterat inte på en 230V väggkontakt där du jordar ut genom fötterna och tycker att det känns mindre, det lovar jag dig…. Skulle eventuellt vara för att du är medvetslös kanske.N nallepu skrev:Bara fegisar som håller i trådarna men gummistövlar på fötterna. Ska man testa elstängsel ska man göra det efter ett regnväder och så ska man stå barfota i gräset innan man petar på tråden så det känns i musklerna i flera timmar efter att man petat på tråden.
Mest anmärkningsvärt är det kanske att du promenerar Djurgårdsön runt” utan skor. Eller tar du av dig skorna när tvångstanken att ta på staketet infinner sig?
Nalle puh kör ju bara med t-shirt 😉F fsn skrev:Du petar garanterat inte på en 230V väggkontakt där du jordar ut genom fötterna och tycker att det känns mindre, det lovar jag dig…. Skulle eventuellt vara för att du är medvetslös kanske.
Mest anmärkningsvärt är det kanske att du promenerar Djurgårdsön runt” utan skor. Eller tar du av dig skorna när tvångstanken att ta på staketet infinner sig?