19 124 läst ·
51 svar
19k läst
51 svar
Kostnadseffektiva sättet att åtgärda taket på ladan?
Presenning är rena döden för tak. Hellre oljehärdad masonit i så fall, med ströläkt på så är det bara att göra klart sen. Om du vill fixa taket på enklaste sätt, gör som ArneTW föreslår och lägg TP20.Lagerstrand Alexander skrev:
Betvivlar att någon butik har nya pannor åt dig som matchar såpass så att du kan lappa med nya lite här och var.
Det är om du tar ner alla pannor på ena sidan, tvättar dom, sätter på andra sidan och köper nytt till andra sidan, då har du ändå halverat kostnaden. En pann-säljare hävda att plåt var lika dyrt som pannor, troligen är det inte så men pannor sägs vara mer förlåtande på skeva tak, och mitt gamla tak svängde allt på sina ställen.
Hemma har jag nog tre olika modeller liggandes, ser nästan likadana ut men skiljer lite och gör dom hopplösa att mixa.
Jag inledde också med inställning att bara lappa lite, försökte skaffa specialvirke för matcha det gamla.. slutade med att det hade blivit billigare om jag bytt alla brädor till standard.
https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/240679-hur-hade-ni-hanterat-detta-taket-bilder.html
Det är om du tar ner alla pannor på ena sidan, tvättar dom, sätter på andra sidan och köper nytt till andra sidan, då har du ändå halverat kostnaden. En pann-säljare hävda att plåt var lika dyrt som pannor, troligen är det inte så men pannor sägs vara mer förlåtande på skeva tak, och mitt gamla tak svängde allt på sina ställen.
Hemma har jag nog tre olika modeller liggandes, ser nästan likadana ut men skiljer lite och gör dom hopplösa att mixa.
Jag inledde också med inställning att bara lappa lite, försökte skaffa specialvirke för matcha det gamla.. slutade med att det hade blivit billigare om jag bytt alla brädor till standard.
https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/240679-hur-hade-ni-hanterat-detta-taket-bilder.html
Redigerat:
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Ulric skrev:Presenning är rena döden för tak. Hellre oljehärdad masonit i så fall, med ströläkt på så är det bara att göra klart sen. Om du vill fixa taket på enklaste sätt, gör som ArneTW föreslår och lägg TP20.[/QUOTE
Då ska man hinna det på en dag också utifall det börjar regna. Sen får det tilläggas att jag åker på att byta ett par under taksbrädor med. Står en hög reserv inne i ladan i hyffsat skick..
Funderade på plåt men vet inte om det godkänns, då vi har lite strikta "områdesbestämmelser" här i bygden.
Mvh alex
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Intressant trådYrrol skrev:Betvivlar att någon butik har nya pannor åt dig som matchar såpass så att du kan lappa med nya lite här och var.
[länk]
Taket mäter 12.70m på längden och 2.80 på bredden. Hur mycket virke går inte åt om jag ska byta hela undertaket
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Aha okej. Ja nej jag menade under byggprocessenhagv skrev:
Mvh alex.
Mina största tak är din modell, ena är plåtat, då strunta dom i att lappa hålet och la bara ny läkt och plåt över.Lagerstrand Alexander skrev:
Poängen var att när man börjar lyfta på pannorna så upptäcker man mer skador att laga. Och att du ska ha himla flyt att få tag på pannor som passar att bara stoppa rakt i luckorna där det saknas. Men man kan ju alltid försöka. Högtryckstvätta dom så blir dom fina, mossa och skit skadar dom vintertid.
[edit] Jag såg nu att du har ju en blank panna på ett ställe, alltså lyckades du hitta ny som passa. Då är det ju bara att tuta och köra. Plocka bort ett gäng vid skadorna och såga bord det som är dåligt, pilla dit lite nytt, dit med nya pannor.
Redigerat:
Ett fint gammalt spåntak ska man väl inte byta ut? Reparera de trasiga delarna, förstärk eventuella skadade takstolar, byt dålig läkt och ersätt förlorade pannor och se över plåtar, genomföringar och ränndalar.
Kolla på pannorna om de är märkta på något sätt, isåfall kanske det blir lättare att hitta beg pannor. Lägg gärna upp ett lager. Gammalt lertegel kan lätt hålla över 100 år.
Det kan också vara vettigt att tvätta taket. Mossa kan skada teglet.
Kolla på pannorna om de är märkta på något sätt, isåfall kanske det blir lättare att hitta beg pannor. Lägg gärna upp ett lager. Gammalt lertegel kan lätt hålla över 100 år.
Det kan också vara vettigt att tvätta taket. Mossa kan skada teglet.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Jag lyckades hitta en panna som stod inne i ladanYrrol skrev:Mina största tak är din modell, ena är plåtat, då strunta dom i att lappa hålet och la bara ny läkt och plåt över.
Poängen var att när man börjar lyfta på pannorna så upptäcker man mer skador att laga. Och att du ska ha himla flyt att få tag på pannor som passar att bara stoppa rakt i luckorna där det saknas. Men man kan ju alltid försöka. Högtryckstvätta dom så blir dom fina, mossa och skit skadar dom vintertid.
[edit] Jag såg nu att du har ju en blank panna på ett ställe, alltså lyckades du hitta ny som passa. Då är det ju bara att tuta och köra. Plocka bort ett gäng vid skadorna och såga bord det som är dåligt, pilla dit lite nytt, dit med nya pannor.
Ena alternativet är ju bara att läkta och köra plåt över, hur jag än gör måste jag laga för att få något att fästa läkten på.
Mvh alex
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Ja fast jag är mer inne på masonit och sen läkta och tegel 
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Innan jag kan börja riva måste jag bygga någon form av enkel ställning så man kan arbeta,drygt att stå på stege^^. Taket är ju nästan 13m långt och har två meter från marken upp till takhöjd. Vad och hur kan jag bygga en enkel ställning att fästa i väggen?
mvh Alex
mvh Alex
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Hej Alla,Uppstod ett problem idag. Köpte fyra takpannor på Byggmax för att kolla om det gick att lappa.. Men det gjorde det ju inte de nya pannorna är bredare och sen har dem inga "hakar" som dem gamla av (lertegel) misstänker det. Och har inte hittat någon med begagnade heller
Kolla bilderna.
Mvh Alex
Kolla bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Alex