Y
Tror den gamla är relativt vanlig så du kan invänta på blocket i några veckor tills någon bonde annonserar ut något.
Annars, lägg nytt på den sidan som syns ifrån gården, spara dom gamla pannorna värda att sparas till andra sidan.

Nu sökte inte jag i hela sverige men här är några exempel: tänk på att det finns två som ser nästan likadana ut men mått och klack skiljer sig tillräckligt för inte vilja mixas.
http://www.blocket.se/alvsborg/Tenggrenstorps_klassiska_tvakupiga_tegepannor_65766802.htm?ca=16&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Tegelpannor_65701820.htm?ca=16&w=2
http://www.blocket.se/alvsborg/Takpannor_65294325.htm?ca=16&w=2
http://www.blocket.se/varmland/Diverse_byggmaterial_65277194.htm?ca=16&w=2

Yrrol skrev:
Tror den gamla är relativt vanlig så du kan invänta på blocket i några veckor tills någon bonde annonserar ut något.
Annars, lägg nytt på den sidan som syns ifrån gården, spara dom gamla pannorna värda att sparas till andra sidan.

Nu sökte inte jag i hela sverige men här är några exempel: tänk på att det finns två som ser nästan likadana ut men mått och klack skiljer sig tillräckligt för inte vilja mixas.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Ja tack men det blir lite väl långt att åka då :). Finns det "nya" med dem hakarna att köpa idag?

Lagerstrand Alexander skrev:
Hej Alla,Uppstod ett problem idag. Köpte fyra takpannor på Byggmax för att kolla om det gick att lappa.. Men det gjorde det ju inte de nya pannorna är bredare och sen har dem inga "hakar" som dem gamla av (lertegel) misstänker det. Och har inte hittat någon med begagnade heller :(

Kolla bilderna.

[bild]

[bild]

Mvh Alex
Men herregud inte för att vara elak men du kan inte köpa betongpanna och jämföra det med lertegel!!!! Det finns pannor som är lika eller till och med exakt likadana men det är lertegel du ska ha!!!

• Gilla
TuSk
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Men herregud inte för att vara elak men du kan inte köpa betongpanna och jämföra det med lertegel!!!! Det finns pannor som är lika eller till och med exakt likadana men det är lertegel du ska ha!!!
Sorry,Men visste inte ens innan om vad det var för pannor. Visst jag kan ju riva ner alla och ersätta med nytt,men genom lertegel kan jag lappa dem som är trasiga :)

jlind74 skrev:
Vad har du för mått på pannorna?
Jag tycker det ser ut som dem jag plockat ned från mitt tak. Skulle dem passa får du ta dem om du vill. Jag borde ha ca 15-20kvm kvar.

[länk]
Jag vet ej kan kolla måtten imorgon. Vart finns dem?

Godmorgon. Harkollat upp måttet nu. 41cm lång och 28cm bred var dem lertegel pannorna jag har nu.

Mvh alex

För att undvika problem med olika pannor - och de kommer att vara olika om de inte är från samma tegelbruk - lägger du pannor av samma sort i kolumner. Då är det bara läktavståndet som måste matcha.

Ulric skrev:
För att undvika problem med olika pannor - och de kommer att vara olika om de inte är från samma tegelbruk - lägger du pannor av samma sort i kolumner. Då är det bara läktavståndet som måste matcha.
Okej. Ja jag hittade en stämpel på lerteglet HEBY och sånt får man väl inte tag på nytt?

20160317_162011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160317_162011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagerstrand Alexander skrev:
Jag vet ej kan kolla måtten imorgon. Vart finns dem?
I norra Örebro län.
Måtten 41x28 stämmer. Avståndet från klacken till nederkant är knappt 38cm.

jlind74 skrev:
I norra Örebro län.
Måtten 41x28 stämmer. Avståndet från klacken till nederkant är knappt 38cm.
Okej. Jag bor i Dalarna så det blir en lång väg, men verkar ju inte finnas likadana nya som det verkar. Hur många hade du som var i bra skick?

Ja om du inte bor i typ Grängesberg, Ludvika så blir det kanske orimligt långt att åka.
Jag tror det är 10-20kvm men det har legat ute under vintern så det måste kollas.

jlind74 skrev:
Ja om du inte bor i typ Grängesberg, Ludvika så blir det kanske orimligt långt att åka.
Jag tror det är 10-20kvm men det har legat ute under vintern så det måste kollas.
Bor ju i Säter men visst kan jag åka så långt men det är inte kul med släp,sen 10-20kvm säger mig inte hur många det är :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.