Y
Jag ville få mer plats i stugan så jag tog bort eldstaden.

Tanken var att lyfta av skorstenstoppen och bara lappa hålet.
Toppen slet sig och krossade 1/4del av teglet.

Lyfte av pannor och upptäckte lite mer fuktskador.
  • Tre brädor till vänster om hålet.
  • brädor för täcka hål och under hålet.
  • 1-2 brädor lite längre bort till höger. en bit ifrån skorstenen.
Vilket syns på insidan också. I övrigt ser det torrt ut på insidan av taket.

Funderar dock på hur hur seriöst jag ska göra.
  • Ska jag byta allt som har minsta lilla rugg på ytan.
  • Ska jag byta det grövsta och lappa i med ny läkt.
  • Ska jag ta bort allt tegel, byta all läkt och brädorna som är sämst. Samt plåta taket.

Att plåta känns ju som om undersidan inte behöver vara perfekt för plåten är så tät ändå.
Som synes så blir taket hårt drabbat av mossa och annan skit med tanke på träden. Då borde ju plåt också vara till fördel. MEN. Jag gillar ju inte tanken att ha ett smattrande plåttak så närainpå villan.

15kvadrat per taksida är det.
Teglet är i fint skick, men osäker hurvida jag har tillräckligt med sparat tegel över för kunna lappa oväntade stora hålet som blev efter att toppen lossnade.
- vet inte om denna modell går att köpa längre.

Visa bilaga 119172

Visa bilaga 119173

Visa bilaga 119174

Redigerat av moderator:
Ditt tak ser väldigt slitet ut i mina ögon. Det verkar ju dessutom vara dåligt undertak.

Du skulle kunna ta ner takteglet och lägga nytt undertak (råspont) och täcka det med takpapp. Sedan nya strön och läkt och på med pannorna igen. Det trasiga teglet går säkert att hitta begagnat.

Eftersom du verkar ha mycket mossa på taket kanske ändå ett plåttak är att föredra. Men då vill du nog ändå ha ett bra underlag i form av papp eller motsvarande

Y
Tack. Tänkte göra en instickare om skicket;

Bilderna är inte riktigt rättvisa då det nyligen hade regnat.
Det rör sig om säg upp mot 10 undertakbrädor som uppenbart behöver bytas och endel läkt.
Sen när några "nötta" i toppen mot nocken.
Brädorna är upp mot 2-3cm tjocka och jag kan gå runt på dom. Tålde även att skorstenen föll på taket. Ser torrt och fint ut på insidan (förutom där det läckt några år)

Lite fundersam hur jag ska fåtag på så rejäla brädor. Detta är ju säkert från något sågverk med tanke på att dom ser så obehandlade ut. Men undra om vanliga XL eller liknande har så tjocka och tåliga brädor.

Redigerat:
Att bara riva bort och lägga ny råspont tycker jag inte borde vara nödvändigt, jag att ett uthus bredvid mig med jättegammal panel där alla panelbrädor har den bredd som var möjlig att få ut, med rödfärg och ett halvt sekels patinering blir det väldigt vackert.

Svårigheten att byta ut är väl att det kan vara svårt att få samma tjocklek! Tur att man har litet Logosolgrejor och ett eller annat träd...

Hoppas du hittar pannor!

Läckert tak! Jag hade försökt fått tag på lite riktigt kärnvirke och lagat, försök hitta ngt litet sågverk eller ngn bondsåg som kan hjälpa dig med att såga till bra virke.

Jag har lagt om ett liknande tak, fast det var i bättre skick utan stora hål.

Jag lade 10-12 mm konstruktionsplywood över hela takytan, som skruvades där det fanns något att skruva i.
Och sedan papp, läkt och plåt i "tegelmönster".
Det var skönt att slippa riva det gamla halvdåliga först :)

Y
Det lät lite lockande; konstruktionsplywood.

För något år sedan sa en pann-säljare att det var samma pris på takpannor såsom plåt.
Vore det rentutsagt dumt att lägga om hela taket med nya takpannor när jag har träden nästa direkt på taket?

- Endel bös som fastnat i läkten, vilket inte bör vara hälsosamt. Men så är det nog väldigt gammalt också, från tiden man tvättade kläder i balja ovanför eldstad (det var det jag rev nu).

Y
Jag är lite inne på att lägga skivor ovanpå.

Undrar var man börjar lägg skivor och läkt... nerifrån och upp.. eller uppifrån och ner?

Papp förstår jag är nerifrån och upp så det lappar rätt.

Yrrol skrev:
...
Undrar var man börjar lägg skivor och läkt... nerifrån och upp.. eller uppifrån och ner?...
Här får du nog bestämma själv (= det spelar ingen roll :) )

Men om det känns lättare så skall du få ett råd i all välmening:
Nedifrån och upp, från vänster till höger.
Alltså börja längs en takfot.
Men se vilken kant som är rak och i rätt riktning.
Bättre att börja där takfot möter vindbrädan vinkelrätt.

Y
Vad händer om jag pappar och läktar direkt på taket som är då? Risk att brädorna mår dåligt?
(Tvivlar inte på skruv/spik sätter sig.)

Men du hade ju stora hål i taket. Vad skall pappen ligga på?

Men som alternativ:
Många ekonomibyggnader/lador/ladugårdar har ju tak med eternit eller korrugerad plåt, utan något undertak.
Vad sägs om att lägga en undertaksduk för att ta hand om kondensen, sedan grov bärläkt 45x70 liggande, och sedan takplåt ovanpå det?

Ungefär så är ju många enfamiljs lågprishus (typ Ålvsbyhus) byggda.

Y
Ett stort efter skorsten, ett litet efter vatten sen några få fuktskadade brädor.

Tanken var att jag skulle få dit fina brädor så taket är helt igen. Sen nästa steg om det nu är fukttåliga skivor.
Var nyfiken om pappen kanske går sönder om det inte är plant underlag. Borde ju bli större påfrestning där duken svävar fritt.

Y
KnockOnWood skrev:
Vad jag avsåg var naturligtvis genomtrampningssäker duk.
Som den här t.ex.
[länk]

Vågar man tro på detta då? Bara rulla ut på mitt plankundertak och stör/bärläkta och vinna fler år än om jag valt utan?
Vad innebär en klämläkt? Räcker det inte att jag bara är generös med ströläkt?

Började överväga masonit för det är så många som säger att dom har gjort det själva, men det har varit yrkesfolk, ingen som kunnat berätta hur taket mått flertal år senare.

Så få som ens vet att denna duk finns. Känns lite olustigt.

Har mailat dom nu så får jag se vad dom tycker.

----

Har svårt för att fåtag på 25mm tjocka brädor... bäst vore väl isf att hyvla ner 28mm?

Redigerat:
Får du tag på 28 mm bräder så skulle jag bytt och lappat där det är hål, men behållit teglet som taktäckning. Dels för att det blir billigt och verkar har fungerat någorlunda väl i många år. 3 mm skillnad betyder inget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.