Hej!

Vi funderar på att köpa ett fritidshus som är klart beboeligt men lite opraktiskt som det är nu. Jag tänker mig att vi om några år bygger ut det och förlägger köket i tillbyggnaden. Det går att bara förlänga huset på kortsidan, så borde vara enkelt egentligen. Gräva ner plintar, resa takstolar, lägga taket, spika upp ytter- samt innervägg, såga upp ett hål i gamla ytterväggen, flytta det befintliga köket, fixa el samt dra en ledning för vatten och avlopp. Jag har sett min pappa göra det så borde vara enkelt (han vägrar dock hjälpa till eftersom han tycker att det var det vidrigaste han gjort någonsin - vi är verkligen inte en praktisk familj). Så jag funderar på att leja ut det till hantverkare ändå. Kostnad? Vad tror ni?

Hur många kvadratmeter?

larsbj skrev:
Hur många kvadratmeter?
15 m2. Antingen som ett stort kök med matplats alternativt litet arbetskök + extra sovrum. El + vatten + avlopp är draget till badrummet /vardagsrummet men måste förstås dras sim nya ledningar. Fungerande kök finns i annan del av huset som bör kunna flyttas.

Från 150000 och uppåt beroende på material val.

Tack snälla för svar! Men oj! Som vanligt tror man ju att allt är billigare än vad det egentligen är :-/ Får jag fråga hur du räknar på kostnaden? Är det arbetet eller materialet som kostar? Om du orkar svara alltså!

Har bara tagit en schablonkostnad men att bygga något med golv och tak för under 10000/m2 är svårt och det blir inte billigare för att det är litet.
Skulle tro att ca 30-40% är materialkostnad.

Kanske lite sent svar, men jag tror larsbj har en rimligt uppskattning.
Man brukar räkna på ca 15-25000/kvm - enklare utbyggnader kan bli ngt billigare - så 150 000 är nog rimligt.
Gör du det själv kan du nog komma ned till halva kostnaden.

Jag byggde ett 48 kvm fritidshus för ca 280 000, inkl tomt, bygglov, el ,schakt osv
Räknar jag bara på själva byggnaden så blev det ca 5000 kr/kvm.
men då gjorde jag allt utom schakt och el själv.

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.