Hej!
Bor i norrförort utanför Stockholm. Jag har en 1½ villa, byggår 1963. Uppvärmning är via bergvärme och radiatorer. Oisolerad platta på mark (plan och lättillgänglig tomt).
Yta bottenplan: ca 125, yta övervåning: ca 55 kvm.
Taket är sadeltak. På övervåningen har vi bara 2 sovrum + allrum. Nu med flera barn skulle jag vilja göra fler rum på övervåningen (vill inte lämna infrån mig min mancave (arbetsrummet)) på nedervåningen, vilket var planen när vi köpte huset).
Kan någon mellan tummen och pekfinger säga ungefär vad följande alternativ kommer kosta (exkl bygglovskostnad (alla åtgärder ryms inom detaljplan)). Enl detaljplanen får man dock inte ha inredd vind.
1. Höja upp fasadsidorna så det blir en 2-plansvilla, nytt tak och takstolar. Då får vi väl 60kvm extra på övervåningen?. Ny planlösning; 1 masterbedroom+walkincloset, nytt badrum med bastu + 3 st sovrum till. Inredda rum, kanske nya vattenledningar med uppvärmda golv m.m., ny el etc.
2. Alternativ 2 är om det blir mycket billigare att bara höja fasaden någon meter och få mer utrymme. Då kanske det går att köra med samma tak (om taklyft går, villan är långsmal).
Vad tror ni det kostar, främst alternativ 1. Är det något man ska tänka på? Tacksam för svar.