11 605 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Kostnad minigrävare
En minimaskin på cirka 1ton brukar här i Stockholm kosta 800-1000kr per dygn, en 1,5-1,8tonnare brukar kosta 1250-1500kr per dygn. Har du inte körkort och släp som orkar tillkommer kostnad för framkörning.
Sök på blocket.se så hittar du. Går du till hyrfirmorna är det minst en 5hundring dyrare per dygn.
Vad bobcats kostar vet jag inte. Försök hyra en midjestyrd maskin istället, mycket smidigare och kör sönder mindre.
Sök på blocket.se så hittar du. Går du till hyrfirmorna är det minst en 5hundring dyrare per dygn.
Vad bobcats kostar vet jag inte. Försök hyra en midjestyrd maskin istället, mycket smidigare och kör sönder mindre.
Många har även helg-priser på typ 2500-3000:- per helg inkl moms.
En liten varning bara, kolla upp hur det fungerar med försäkringar med företaget du tänker hyra av.
Jag har hyrt minigrävare (och andra maskiner) flera gånger av en lokal firma som jobbar med att bara hyra ut maskiner.
Jag hade aldrig en tanke på försäkringar utan tog för givet att det ingick i priset när man hyr en maskin som är värd 3-400´000:-, men efter att jag råkat köra sönder en glasfiberkåpa på minigrävaren så visade det sig att företaget inte hade några försäkringar som täckte skador medans deras maskiner var uthyrda, och dom erbjöd inte ens försäkringar för minigrävare (dom kunde endast erbjuda försäkringar när man hyrde skylift)
Och de flesta hemförsäkringar täcker inte skador på saker man hyrt eller lånat, så vips så försvann 6000:- för en ny kåpa.
Jag vågar inte ens fundera på hur det hade gått ifall jag råkat välta med grävaren, eller om den blivit stulen, då hade det rykt några hundra tusen
Så nu är det slut-hyrt med maskiner där för min del, dom ska nog hålla sig till att hyra ut till företag som har egna ansvars + skadeförsäkringar som täcker hyrt materiel.
En liten varning bara, kolla upp hur det fungerar med försäkringar med företaget du tänker hyra av.
Jag har hyrt minigrävare (och andra maskiner) flera gånger av en lokal firma som jobbar med att bara hyra ut maskiner.
Jag hade aldrig en tanke på försäkringar utan tog för givet att det ingick i priset när man hyr en maskin som är värd 3-400´000:-, men efter att jag råkat köra sönder en glasfiberkåpa på minigrävaren så visade det sig att företaget inte hade några försäkringar som täckte skador medans deras maskiner var uthyrda, och dom erbjöd inte ens försäkringar för minigrävare (dom kunde endast erbjuda försäkringar när man hyrde skylift)
Och de flesta hemförsäkringar täcker inte skador på saker man hyrt eller lånat, så vips så försvann 6000:- för en ny kåpa.
Jag vågar inte ens fundera på hur det hade gått ifall jag råkat välta med grävaren, eller om den blivit stulen, då hade det rykt några hundra tusen
Så nu är det slut-hyrt med maskiner där för min del, dom ska nog hålla sig till att hyra ut till företag som har egna ansvars + skadeförsäkringar som täcker hyrt materiel.
Säve?Daniel78 skrev:Många har även helg-priser på typ 2500-3000:- per helg inkl moms.
En liten varning bara, kolla upp hur det fungerar med försäkringar med företaget du tänker hyra av.
Jag har hyrt minigrävare (och andra maskiner) flera gånger av en lokal firma som jobbar med att bara hyra ut maskiner.
Jag hade aldrig en tanke på försäkringar utan tog för givet att det ingick i priset när man hyr en maskin som är värd 3-400´000:-, men efter att jag råkat köra sönder en glasfiberkåpa på minigrävaren så visade det sig att företaget inte hade några försäkringar som täckte skador medans deras maskiner var uthyrda, och dom erbjöd inte ens försäkringar för minigrävare (dom kunde endast erbjuda försäkringar när man hyrde skylift)
Och de flesta hemförsäkringar täcker inte skador på saker man hyrt eller lånat, så vips så försvann 6000:- för en ny kåpa.
Jag vågar inte ens fundera på hur det hade gått ifall jag råkat välta med grävaren, eller om den blivit stulen, då hade det rykt några hundra tusen
Så nu är det slut-hyrt med maskiner där för min del, dom ska nog hålla sig till att hyra ut till företag som har egna ansvars + skadeförsäkringar som täcker hyrt materiel.
Ofta är ett "dygn" 8 körtimmar, kolla det också.
Klicka här för att svara