Hej,

någon som har pejling på vad minigrävare resp minibobcat ska kosta i hyra per dag/dygn?

Buggaren
 
En minimaskin på cirka 1ton brukar här i Stockholm kosta 800-1000kr per dygn, en 1,5-1,8tonnare brukar kosta 1250-1500kr per dygn. Har du inte körkort och släp som orkar tillkommer kostnad för framkörning.

Sök på blocket.se så hittar du. Går du till hyrfirmorna är det minst en 5hundring dyrare per dygn.

Vad bobcats kostar vet jag inte. Försök hyra en midjestyrd maskin istället, mycket smidigare och kör sönder mindre.
 
Många har även helg-priser på typ 2500-3000:- per helg inkl moms.

En liten varning bara, kolla upp hur det fungerar med försäkringar med företaget du tänker hyra av.

Jag har hyrt minigrävare (och andra maskiner) flera gånger av en lokal firma som jobbar med att bara hyra ut maskiner.
Jag hade aldrig en tanke på försäkringar utan tog för givet att det ingick i priset när man hyr en maskin som är värd 3-400´000:-, men efter att jag råkat köra sönder en glasfiberkåpa på minigrävaren så visade det sig att företaget inte hade några försäkringar som täckte skador medans deras maskiner var uthyrda, och dom erbjöd inte ens försäkringar för minigrävare (dom kunde endast erbjuda försäkringar när man hyrde skylift)

Och de flesta hemförsäkringar täcker inte skador på saker man hyrt eller lånat, så vips så försvann 6000:- för en ny kåpa.

Jag vågar inte ens fundera på hur det hade gått ifall jag råkat välta med grävaren, eller om den blivit stulen, då hade det rykt några hundra tusen :(

Så nu är det slut-hyrt med maskiner där för min del, dom ska nog hålla sig till att hyra ut till företag som har egna ansvars + skadeförsäkringar som täcker hyrt materiel.
 
Daniel78 skrev:
Många har även helg-priser på typ 2500-3000:- per helg inkl moms.

En liten varning bara, kolla upp hur det fungerar med försäkringar med företaget du tänker hyra av.

Jag har hyrt minigrävare (och andra maskiner) flera gånger av en lokal firma som jobbar med att bara hyra ut maskiner.
Jag hade aldrig en tanke på försäkringar utan tog för givet att det ingick i priset när man hyr en maskin som är värd 3-400´000:-, men efter att jag råkat köra sönder en glasfiberkåpa på minigrävaren så visade det sig att företaget inte hade några försäkringar som täckte skador medans deras maskiner var uthyrda, och dom erbjöd inte ens försäkringar för minigrävare (dom kunde endast erbjuda försäkringar när man hyrde skylift)

Och de flesta hemförsäkringar täcker inte skador på saker man hyrt eller lånat, så vips så försvann 6000:- för en ny kåpa.

Jag vågar inte ens fundera på hur det hade gått ifall jag råkat välta med grävaren, eller om den blivit stulen, då hade det rykt några hundra tusen :(

Så nu är det slut-hyrt med maskiner där för min del, dom ska nog hålla sig till att hyra ut till företag som har egna ansvars + skadeförsäkringar som täcker hyrt materiel.
Säve?
 
  • Gilla
Krypton
  • Laddar…
Ofta är ett "dygn" 8 körtimmar, kolla det också.
 
Jag har hyrt från flera olika uthyrare jag hittat på blocket, alla har haft försäkringar med liknande villkor. Självrisken är dock rätt hög (3-5k) men bättre de än att köpa ny grävare....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.