12 447 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
Kostnad indrag. el i garage
Undrar lite angående att dra in
el i garaget....
vi har tomrör framdraget till plattan i garaget.
Hur många arbetstimmar kan vara rimligt
för att dra in el i garaget ca 2 takarmaturer
2 strömbrytare + 2-3 vanliga el-utag
+ 1 el-uttag på garagets utsida??
( hoppas jag använt mig av rätt ord för kontakter dvs)
Drar man in elen innan man isolerar?
Nån som har tips angående var man ska placera kontaker etc!
Är 375 i timmen med moms dyrt?
Hur ska man veta att man anlitar en elektriker som
jobbar snabbt men bra... å inte en sölig ??
Kan man begära ett kostnadsförslag?
Mvh Annika
el i garaget....
vi har tomrör framdraget till plattan i garaget.
Hur många arbetstimmar kan vara rimligt
för att dra in el i garaget ca 2 takarmaturer
2 strömbrytare + 2-3 vanliga el-utag
+ 1 el-uttag på garagets utsida??
( hoppas jag använt mig av rätt ord för kontakter dvs)
Drar man in elen innan man isolerar?
Nån som har tips angående var man ska placera kontaker etc!
Är 375 i timmen med moms dyrt?
Hur ska man veta att man anlitar en elektriker som
jobbar snabbt men bra... å inte en sölig ??
Kan man begära ett kostnadsförslag?
Mvh Annika
Timpriserna varierar nog en hel del mellan stad och landsbygd. Många elektriker har dessutom två olika debiteringar. En om de också får sälja materialet, och en om du köper materialet själv. Min erfarenhet säger mig att det senare oftast lönar sig. En undercentral till ex. ett garage, färdig med jordfelsbrytare och snabbsäkringar köper man idag billigt hos ex. Jula, Clas Ohlson m. fl. Det samma gäller uttag och kontakter. Kolla också med installatören om ni kan förbereda hans arbete genom att ex. dra VP-rör eller Flexslang med färdigdragen kabel.
Nja min man har tummen mitt i näven och jag gör inteGoForIt skrev:Timpriserna varierar nog en hel del mellan stad och landsbygd. Många elektriker har dessutom två olika debiteringar. En om de också får sälja materialet, och en om du köper materialet själv. Min erfarenhet säger mig att det senare oftast lönar sig. En undercentral till ex. ett garage, färdig med jordfelsbrytare och snabbsäkringar köper man idag billigt hos ex. Jula, Clas Ohlson m. fl. Det samma gäller uttag och kontakter. Kolla också med installatören om ni kan förbereda hans arbete genom att ex. dra VP-rör eller Flexslang med färdigdragen kabel.
sånt hmm men vi tänkte iaf bara dra fram el överallt
för sätta ditt kontakter får man väl göra själv eller?
Det mesta av armaturer , strömbrytare, väggkontakter
kan vi få gratis !
Varför kan inte hus/garagetillverkaren fixa strömmen oxå *suck*
Ja, ska elektrikern dra fram rör och liknande själv så kan det nog bli ganska kostsamt. Och du får precis som Erik D skriver ovan inte nyinstallera några som helst kontakter eller uttag själv, utan det måste en elektriker göra.Bohman skrev:
Fundera i alla fall på om ni inte kan göra en del av jobbet själva.
Antingen dra rör i väggarna, eller spika utanpåliggande kabel om garaget börjar på att bli färdigbyggt redan.
I ett garage kanske utanpåliggande är bättre trots att man bygger nytt, det är ju lättare att kompletera med fler uttag? Fast, näe, rör i väggarna är snyggare även om det bara är ett garage.
Att dra rör i väggarna är ju mest "snickeri", om ni inte vill göra det själva så blir det antagligen billigare att anlita en "snickare" eller bara allmänt händig person än att betala någon med elbehörighet tilmön för detsamma, eller?
När ni ändå ska ha en elektriker som gör en del jobb så kan ni ju göra upp med elektrikern att ni monterar vägguttag, strömbrytare, lampor och sånt själva och låter elektrikern titta och godkänna att ni gjort rätt, när han ändå kopplar in ledningarna i centralen o.s.v., fast det måste ni såklart göra upp med elektrikern i förväg.
Antingen dra rör i väggarna, eller spika utanpåliggande kabel om garaget börjar på att bli färdigbyggt redan.
I ett garage kanske utanpåliggande är bättre trots att man bygger nytt, det är ju lättare att kompletera med fler uttag? Fast, näe, rör i väggarna är snyggare även om det bara är ett garage.
Att dra rör i väggarna är ju mest "snickeri", om ni inte vill göra det själva så blir det antagligen billigare att anlita en "snickare" eller bara allmänt händig person än att betala någon med elbehörighet tilmön för detsamma, eller?
När ni ändå ska ha en elektriker som gör en del jobb så kan ni ju göra upp med elektrikern att ni monterar vägguttag, strömbrytare, lampor och sånt själva och låter elektrikern titta och godkänna att ni gjort rätt, när han ändå kopplar in ledningarna i centralen o.s.v., fast det måste ni såklart göra upp med elektrikern i förväg.
Klicka här för att svara