7 130 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
Kostnad hantverkare fredag kväll
Hantverkande volontär i det fysiska livet efter 16,00 finns inte.garvin skrev:
Om jag har fel i mitt påstående, vart ringer jag för att bekräfta mitt felaktiga påstående och samtidigt bokar upp hantverkstjänsterna på en gång!?
Räcker det inte att byggahus har mängder med duktiga hantisar hela helgerna?!
lycka till att få igenom dessa krav när det rinner vatten i källaren.A andersmc skrev:Tja, det där är ju en förhandlingsfråga. Om det osannolika inträffade att jag skulle ringa efter en hantverkare - dig, till exempel - i en liknande situation hade en av två saker inträffat:
Du hade inte berättat att du debiterade en minidebitering på tre timmar, utan det hade visat sig först på fakturan: du hade fått betalt för exakt den tid du arbetat hos mig.
Du hade berättat om minidebiteringen innan du börjat jobba: du hade jobbat hos mig precis det antal timmar som ingick i minidebiteringen. Hade du känt att din fritid varit viktigare än minidebiteringen hade vi säkert kunnat komma överens om att du skippade minidebiteringen just denna kväll.
lycka till att få ut någon form av jour ÖHT nu när jag tänker efter...
Och har dessutom, väldigt negativt, satt standarden framöver. Svårt läge om man är liten och kanske behöver kund och pengar men att förstöra en fredag kväll och kanske lördag morgon, försaka familj och återhämtning bör kosta en del.MathiasS skrev:
Det debiteras säkert en högre timkostnad. Minst den dubbla, skulle jag gissa. Så långt, allt väl. Problemet uppstår när kunden betalar för tre timmar och har arbetsuppgifter för den tiden, men jouren sticker efter en kvart.Fotografen skrev:
Staffan
nej det håller jag inte alls med om. Man kan vara tydlig med att detta inte är det normala och är det någon som i framtiden inte har visat sig fatta det så kan man ju alltid tacka nej. Keep it simple.nikasp skrev:
Du har helt enkelt inte jobbat under jour o tror istället att jag har någon skyldighetatt anta mig ditt jobb o samtidigt tacka dig för de.A andersmc skrev:Tja, det där är ju en förhandlingsfråga. Om det osannolika inträffade att jag skulle ringa efter en hantverkare - dig, till exempel - i en liknande situation hade en av två saker inträffat:
Du hade inte berättat att du debiterade en minidebitering på tre timmar, utan det hade visat sig först på fakturan: du hade fått betalt för exakt den tid du arbetat hos mig.
Du hade berättat om minidebiteringen innan du börjat jobba: du hade jobbat hos mig precis det antal timmar som ingick i minidebiteringen. Hade du känt att din fritid varit viktigare än minidebiteringen hade vi säkert kunnat komma överens om att du skippade minidebiteringen just denna kväll.
Säger alltid nej till såna som dig. Enkelt att sålla bort er både undrt ordinarie arbetstid o efter om dr skulle inträffa.
Ni är ett speciellt klienterie
De är inget problem, så funkar de. Villkoren finns alltid spaltade.Staffan2000 skrev:
Jour: avhjälpa läckage, stopp, mm med absolut enklaste metod tex proppning mm.
Reparation: görs på närmaste ordinarie arbetstid.
Den som tror att jour fungerar annorlunda ät helt ute o cyklar. Så enkelt är de!
Hade problemet gått att lösa korrekt på tre timmar och jag betalar för tre timmar förväntar jag mig också att få den korrekta lösningen.
Vill man inte jobba tre timmar föreslår jag att man ökat timarvodet en faktor tre och ändrar till minimum en timme istället.
Vill man inte jobba tre timmar föreslår jag att man ökat timarvodet en faktor tre och ändrar till minimum en timme istället.
När jag var ute på jourjobb så var det för att lösa det akuta.
Man gjorde aldrig något annat arbete än akut felavhjälpning. Att göra andra jobb än det akuta fick inte göras pga att vi skulle vara tillgängliga för just akuta fel.
Och jag gissar på snitt tiden på ett jobb var 2 timmar plus tidskrivning och beställa nytt material....
Samtidigt visste kunden direkt vad utryckningen minst skulle kosta. Och att max tre timmar ingick i det priset.
Gick det att reparera felet permanent direkt så gjordes det direkt men oftast fattades något material. Kunden fick dock välja om de vill att man kommer dit på ordinarie arbetstid och fixar eller om de tar dit någon annan.
Hade aldrig missnöjda kunder då jag i 99,9% löste deras akuta problem som förmodligen skulle ha kostat mycket mer utan åtgärd.
Man gjorde aldrig något annat arbete än akut felavhjälpning. Att göra andra jobb än det akuta fick inte göras pga att vi skulle vara tillgängliga för just akuta fel.
Och jag gissar på snitt tiden på ett jobb var 2 timmar plus tidskrivning och beställa nytt material....
Samtidigt visste kunden direkt vad utryckningen minst skulle kosta. Och att max tre timmar ingick i det priset.
Gick det att reparera felet permanent direkt så gjordes det direkt men oftast fattades något material. Kunden fick dock välja om de vill att man kommer dit på ordinarie arbetstid och fixar eller om de tar dit någon annan.
Hade aldrig missnöjda kunder då jag i 99,9% löste deras akuta problem som förmodligen skulle ha kostat mycket mer utan åtgärd.
Medlem
· Västra Götaland
· 73 inlägg
Mina 5 års eftergymnasiala utbildning känns plötsligt helt bortkastat ur ekonomiskt hänseende.
Marknadsekonomi funkar som den gör det som förbluffar mig är resonemanget kring dessa hutlösa taxor.
Marknadsekonomi funkar som den gör det som förbluffar mig är resonemanget kring dessa hutlösa taxor.
Hur mycket fakturerar du vanliga vardagar mellan 7-17 per timme för dina tjänster?F Fields of Anfield Road skrev:
Och hur mycket skulle det ärligt krävas av dig för att åka klockan 02 en tisdagsnatt och justera en läcka?
Ringer man en stor firma som har jour och gubbar on standby så blir det ändå dyrt och alla vet vad som gäller. Men att en enmansfirma förväntas paja fredag kväll för småpengar är jävligt oförskämt tycker jag.
Är IT/akademiker och haft jour under 8 år. Som mest var tredje vecka och då jobbade jag ”vanlig” (alldeles för mycket) dagtid samtidigt. Drygt som fan när man aldrig hann återhämta sig. Vaknade ofta med hjärtklappning och blödde näsblod ofta. Åtta år sen och jour är inget jag eftersträvar mer.
Är IT/akademiker och haft jour under 8 år. Som mest var tredje vecka och då jobbade jag ”vanlig” (alldeles för mycket) dagtid samtidigt. Drygt som fan när man aldrig hann återhämta sig. Vaknade ofta med hjärtklappning och blödde näsblod ofta. Åtta år sen och jour är inget jag eftersträvar mer.
Medlem
· Västra Götaland
· 73 inlägg
Som konsult på en stor firma med mycket overhead låg det mellan 6-800. Samma pris när jag jobbade till nio en fredagskväll för att få klart mina leveranser.
Edit: jag ifrågasätter inte att man ska ha extra mer resonemanget kring det samt det som verkar vara en generell inställning hos många hantverkare att kunden bara ska betala det man begär och inte ställa några större krav.
Edit: jag ifrågasätter inte att man ska ha extra mer resonemanget kring det samt det som verkar vara en generell inställning hos många hantverkare att kunden bara ska betala det man begär och inte ställa några större krav.