3 463 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kostnad för trapphål
Jag ska bygga en trappa och behöver följdaktligen ta upp ett hål.
Normalt brukar jag göra det mesta själv, men den här gången är tanken att anlita ett proffs.
Det är ett betongbjälklag, ca 150 mm tjockt, hålet ska vara ca 3400 x 1000 mm.
Jag har skickat ut information till ett antal företag för att se vem som kan tänkas göra det till ett vettigt pris. Är det någon som har en gissning kring vad vettigt pris kan vara? Jag har fått svar från ett par och priserna hittills har varierat från 10' inkl till 25 exkl + transport mm. Med andra ord mellan 10 och 40'. Någon påstår att det ska ta tre dagar att göra hålet??? Jag fattar inte, jag skulle kunna göra det på två max två dagar själv med en halvtaskig 230v hyrmaskin men vill fokusera på annat den här gången.
Tacksam för input.
Normalt brukar jag göra det mesta själv, men den här gången är tanken att anlita ett proffs.
Jag har skickat ut information till ett antal företag för att se vem som kan tänkas göra det till ett vettigt pris. Är det någon som har en gissning kring vad vettigt pris kan vara? Jag har fått svar från ett par och priserna hittills har varierat från 10' inkl till 25 exkl + transport mm. Med andra ord mellan 10 och 40'. Någon påstår att det ska ta tre dagar att göra hålet??? Jag fattar inte, jag skulle kunna göra det på två max två dagar själv med en halvtaskig 230v hyrmaskin men vill fokusera på annat den här gången.
Tacksam för input.
Det är lite beroende på vilket håll golvreglarna ligger i förhållande till hålet.
om man måste växla av och då kan det kanske dra iväg.
men ligger reglarna längst hålet så blir det nog inte så mycket jobb..
om man måste växla av och då kan det kanske dra iväg.
men ligger reglarna längst hålet så blir det nog inte så mycket jobb..
Har du koll på vad som finns just där i bjälklaget där hålet skall göras? Har iofs inget med priset på håltagningen att göra men kan ändå bli en väsentlgt större merkostnad än vad man räknat med.
Kan det finnas El, Värme eller Vatten/Avlopp där hålet skall tas upp?
Kan det finnas El, Värme eller Vatten/Avlopp där hålet skall tas upp?
Längesen du skapade denna tråden men jag drar en chansning. Jag ska nämligen göra exakt samma ingrepp som du. Hur gick du till väga till slut? Med vänlig hälsning,Y yens skrev:Jag ska bygga en trappa och behöver följdaktligen ta upp ett hål.
Tacksam för input.
Klicka här för att svara