Det frågas ofta om vad saker kostar, även jag har frågat men svaren är ofta det självklara "det beror på".....

Ofta vill man ju dock få ett humm om vad det kan tänkas landa på...SÅ jag bjussar här på siffror efter ett års tokrenovering av en 1800-tals villa på 140 kvm

Tak: 150kvm Allt arbete själv, egen ställning
39500kr pannor (enkupiga vittinge Nova)
15000kr t-diff duk
5000kr plåtgrejjer, takstege,
8000-10000kr hängrännor (lindab plåt)
3600kr plåtslagare (han gjorde bara beslaget till skorstenen)
Virke: 8-10000
övrigt....
SUMMA: 94049 kr

Renovering av skorsten: Anlitade gubbar som glidgjöt 4 kanaler och foga om skorsten över nock
35000kr efter rot (24000kr I arbetskostnad efter rot)

El (än så länge): Kompisen är elektriker och har bra priser...
21000kr Fasadskåp, inkommande kablar, eldosor, slang. KVar är alltså ALLA kontakter och alla elkablar som ska in i huset, samt elcentral i källare och övervåning......

Sovrum: 16kvm
13000kr Slipat golv, panelskivor på väggar, lister takfärg

Golvvärme i platta (hantverkare)
13367kr efter rot, två slingor 20+12kvm

Gjuta platta i kök + hall efter att jag grävt ut allt själv. Hantverkaren fixa resten, mackadam, avlopp isolering, göt ny sula, samt platta 20+12kvm
91 000kr efter rot. (roten va la ca 30 000kr )

Nya fönster+ altandörr+två nya ytterdörrar
120 000kr (två glas trä från tanums fönster, ytterdörrar 4000kr st)

Värmesystem (början till...):
120 000kr Vattenmantlad kammin, 750l acctacknk, 4 solpaneler, installation

Detta va ett litet axplock totalsumman är uppe i 600 000kr. Det som då återstår är all invändig renovering av ytskikt - ett badrum som är klart :)

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Jag kan tyvärr inte bidra, då jag helt enkelt är för dålig på att hålla koll på kostnaderna.

Din kalkyl visar med stor tydlighet att prisskillnaden mellan renoveringsobjekt och färdigrenoverat ofta är för liten.

Jag tror (i alla fall förstagångsköpare) underskattar kostnaderna med att totalrenovera.

Hmm du missförsog du mitt inlägg? Detta är vad det har kostat mig än så länge ingen kalkyl.

Min erfarenhet så här långt är att hur erfaren jag än tror mig vara så tar man inte med alla dom där smågrejjerna som följer en renovering. Skruv, spik, lite virke här lite vikre där. Hyra verktyg, köpa verktyg, verktyg som går sönder... Saker som blir fel

Varje månad tror jag mig ha x antal tusen att renovera för men vips har man varit på brädgården och köpt några smågrejjer här och var och så har hela månadskassan gått till (inte onödiga) ting.

För att inte tala om att anlita handverkare då är man ju helt borta... Ångrar att jag inte skrivit upp timmarna jag lag för de olika momenten. Det har la gått på ganska bra men uppskattning av timmar är ju betydligt svårare än uppskattat material

Hmm, jag förstod ditt inlägg. Förstår inte varför jag använde ordet kalkyl :o

Jag tror vi kanske tolkar ordet kalkyl olika (beräkning kontra uppskattad kostnad)

Redigerat:
hehe inte min mening att vara ordpolis....Är van vid att folk missförstår när jag skriver för mig uppenbara inlägg så man vet ju aldrig :)

I vilket fall. Bra initiativ och säkert väldigt nyttigt för många att läsa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.