3 008 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
Kostnad för nytt badrum?
Vi har ju "vikdörrar" på sätt och vis nu men dom är välvda. tycker det är OTROLIGT trängt nu när dom är stängda, är precis så man kan vända sig runt men det ÄR trångt. men du kanske menar helt plana vikdörrar då?H Hanna Isaksson1 skrev:Rekommenderar svedbergs verktyg då dom hade lite mer olika mått på kommoder mm att leka med. Ger konkreta mått och planritning.
Jag använde själv det när vi skulle göra om vårt ytterst lilla badrum (1,6x1,8). Skalenligt och smidigt att flytta runt allt och var väldigt användbart sen i diskussioner med byggfirma. Sen får du dubbelkolla dom måtten mot vad du faktiskt väljer för inredning i slutändan, men ger bra fingervisning. (Jag köpte inget från svedbergs)
Har AI:n använt sig av mått som faktiskt finns eller önsketänkande? För att se det behöver du en måttsatt ritning.
Sen som andra sagt, kolla upp så du får nog med benutrymme att kunna sitta på toa, öppna Kommod osv. Tänk på att du vill ha utrymme på sidorna av toan också.
Allmänt hett tips i mindre badrum, dusch med vikdörrar!
Sen gällande kostnad, vårt badrum gick loss på ungefär 190 000 för 2 år sedan (inkl rot) där hantverkare var ca 160 000, inkl rot. I Stockholmsområdet. Då tog vi in flera offerter och detta var en av dom billigare (flera på ungefär den här nivån). Den högsta låg på ca 300 000.
190.000:- i Stockholm, intressant, det betyder nog att vi kanske kan komma billigare undan utanför storstan med lite tur. Jag hade helst sett att det hela inte gick över 150.000:- med allt. Önsketänkande kanske?
Nej, dom viks på mitten liksom. Hade varit fysiskt omöjligt med raka eller välvda hos oss då vi ville trycka in en tvättmaskin också. Grejen med både raka och välvda är att man behöver ha en enorm svängradie för att det ska funka, såna här som viks på mitten ger mycket större frihet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 691 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 691 inlägg
Hur min ritning såg ut ser du här: https://www.byggahus.se/forum/threads/2-olika-planlosningar.553213/post-6272920S sirlindqvist skrev:
Det badrummet är alltså lite längre än ditt, men du ska ju inte ha in någon tvättmaskin.
Vi har också vikdörrar med gångjärn på mitten, precis som Hannas.
Det blir kallare att duscha i en dusch som är öppen på ena sidan, vilket gör att man behöver varmare duschvatten, dvs. kostar mer. Det har vi konstaterat när vi har bott hos andra med öppen dusch.
kostar inget härBirgitS skrev:
Hur min ritning såg ut ser du här: [länk]
Det badrummet är alltså lite längre än ditt, men du ska ju inte ha in någon tvättmaskin.
Vi har också vikdörrar med gångjärn på mitten, precis som Hannas.
Det blir kallare att duscha i en dusch som är öppen på ena sidan, vilket gör att man behöver varmare duschvatten, dvs. kostar mer. Det har vi konstaterat när vi har bott hos andra med öppen dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte mer än 65 från vägg till fönster. Därför vill vi ha den över hela kortsidan. Eller, hela och hela men den behöver ju vara så pass bred att fönster blir involverat och då ser det bäst ut att den går över hela. Vad säger ni? Går det ens?
Om den då skulle gå 90 ut från kortsidan hamnar glasväggen eller vad man nu väljer strax till höger om vägglampan. Det gör att toan kan vara kvar med en rejäl handdukstork som värmekälla ovanför:
Sen kommod mittemot toa. Provade att sätta mig och mätt från knäna sittandes till väggen är det 65 ca. Bredden på väggen där kommod då skulle vara blir ju det som e kvar från 90 dvs ca 120:
Logga in
Skapa konto
Sen kommod mittemot toa. Provade att sätta mig och mätt från knäna sittandes till väggen är det 65 ca. Bredden på väggen där kommod då skulle vara blir ju det som e kvar från 90 dvs ca 120:
Logga in
Skapa konto
Kan glasblock istället för fönstret vara ett alternativ?! Om det hänger på fönstret?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 691 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 691 inlägg
Då tycker jag att du fortsätter med en U-dusch men monterar vänstra dörren på ytterväggen nära fönstret.S sirlindqvist skrev:
Typ som på några av bilderna här: https://www.macrodesign.se/sortiment/duschar/duschhornor/spirit-duschhorna-u/
Då blir duschutrymmet betydligt större när man duschar, jämfört med vad du har idag.
Det finns bilder med mått i monteringsanvisningen under rubriken Dokument.
Och hur djup kommod vill du ha?S sirlindqvist skrev:
Vår är ungefär 45 cm. Jag tror inte det känns riktigt bra att resa sig med bara 20 cm framför knäna. Men pröva hur du själv upplever det i ditt nuvarande badrum.
Hmm, förstår hur du tänker med duschen och att gå tvärsöver. Gjorde en snabb googling där det enligt gvk ska undvikas, men om man måste ha det så behöver det tätas på ett särskilt sätt runt och du borde ha ett duschdraperi för fönstret. Då jag tror problemet är själva att du inte kan sätta tätskikt på ytan och får en svag punkt där tätskiktet möter något annat på ett blött ställe så tvivlar jag på att mosaikblock hjälper så himla mycket.
Instämmer att du måste tänka på kommoddjupet. Vi satte in grundare en på ~35 cm för att det inte skulle sticka ut och blockera dörröppningen, vilket baserat på din bild kanske är något bra att ha i bakhuvudet för dig med. Tänk på att många standardkommoder är ~45 cm djupa.
Gällande uppvärmningen, ibland kan det vara nog så enkelt att bara sätta in eldriven golvvärme. Jobbkostnaden för det är låg vill jag minnas, det är den kontinuerliga driften som kostar.
Instämmer att du måste tänka på kommoddjupet. Vi satte in grundare en på ~35 cm för att det inte skulle sticka ut och blockera dörröppningen, vilket baserat på din bild kanske är något bra att ha i bakhuvudet för dig med. Tänk på att många standardkommoder är ~45 cm djupa.
Gällande uppvärmningen, ibland kan det vara nog så enkelt att bara sätta in eldriven golvvärme. Jobbkostnaden för det är låg vill jag minnas, det är den kontinuerliga driften som kostar.
BirgitS förslag med U-dörr som du fäster vid fönstret tycker jag låter värt att fundera på, att släppa kraven på mötande vinkel liksom. Även ur perspektivet få ner priset då det blir ett mer komplicerat moment som försvinner. Lättast är nog att fråga firmorna du tar offert från vad dom tar mest betalt för.
Sen en grej till, handdukstork över toa, med jämna mellanrum faller handdukar ner när man har hängt upp dom, inte superskoj om dom faller ner rätt på toan + inte hänger ner rätt på toan. Är ju lite trevligt om handdukstorken kan användas som det och inte bara el-element.
Sen en grej till, handdukstork över toa, med jämna mellanrum faller handdukar ner när man har hängt upp dom, inte superskoj om dom faller ner rätt på toan + inte hänger ner rätt på toan. Är ju lite trevligt om handdukstorken kan användas som det och inte bara el-element.
Tack för svar. Jag vill ha en vattenburen så el är uteslutet. Vi har central fjärrvärme med fast kostnad och rör finns ju redan eftersom vi har ett element idagH Hanna Isaksson1 skrev:BirgitS förslag med U-dörr som du fäster vid fönstret tycker jag låter värt att fundera på, att släppa kraven på mötande vinkel liksom. Även ur perspektivet få ner priset då det blir ett mer komplicerat moment som försvinner. Lättast är nog att fråga firmorna du tar offert från vad dom tar mest betalt för.
Tar med mig det ni säger. Kommer en snickare nästa vecka som grannen brukar anlita. Min granne är mäklare och delägare på fastighetsbyrån vi köpt huset via så jag ska låta hans referenser på bygg, VVS och el få komma först för offertförslagH Hanna Isaksson1 skrev:Hmm, förstår hur du tänker med duschen och att gå tvärsöver. Gjorde en snabb googling där det enligt gvk ska undvikas, men om man måste ha det så behöver det tätas på ett särskilt sätt runt och du borde ha ett duschdraperi för fönstret. Då jag tror problemet är själva att du inte kan sätta tätskikt på ytan och får en svag punkt där tätskiktet möter något annat på ett blött ställe så tvivlar jag på att mosaikblock hjälper så himla mycket.
Vi renoverade vårat badrum och en toalett för ett par år sedan. Priset är helt beroende på inredning. Dina kalkyler ser ganska rätt ut.