26 328 läst ·
148 svar
26k läst
148 svar
Kostnad för ledningsrätt?
Nu är inte det fallet så kan du sluta tjata om det? Det är hört och noterat och hör inte till ursprungsfrågan. Snälla hjälp till och besvara relevanta frågeställningar istället för att mala på om sådant som inte hör till frågan.Maskintok skrev:noll åverkan..
Jo jo..
Säg det till bonden som fick krångla med maskinskadeförsäkring för att laga sin slåtterkross för ca 42.000 kr exkl moms..
Efter att stenar följt med in i kammaren..
ellevio hade några finnar som åkte runt och grävde ner luftledningar... Som inte gjorde jobben snyggt..
Så igen anta inte saker bara.. Utan förstå att folk tvivlar på sådant här... speciellt om de blivit klämda en gång tidigare...
besvarade ett inlägg..M Maledictus skrev:
Och jo det hör till frågan.
Annars hade du haft din fiber...
Det låter som det finns lite tillits problem så i hennes värld är nog alla emot henne eller försöker blåsa henne.M Maledictus skrev:Men hur menar du att jag ska betala om tanten inte vill ha pengar? Hon blir dessutom inte av med någon mark då befintlig väg och elkabel är dragen på samma ställe.
Du kan vara hur övertygad du vill, men hon är helt omedgörlig och det är hela byn ense om. Hon är en ensamdotter som bott hemma med sina föräldrar tills de dog och inte varit utanför socknen. En riktigt inkrökt typ som inte vill ha någonting med andra att göra alls. Och oavsett så spelar det ingen roll, det är inte det frågan gäller.
Har du försökt tala med henne med utgångspunkt att bara lyssna in hennes argument emot? Alltså inte försöka argumentera för din sak utan bara försöka lirka ut hennes grunder till sin ståndpunkt. Kanske till och ta med lite kaffebröd när du går dit.
Om inte annat så kanske du kan bädda för LM så det går smidigare när de vet varför det finns ett motstånd.
Det tycks bara finnas två framkomliga vägar:
1) Kolla om det går att lägga fiber i vägen, där vägsamfälligheten kan sätta käppar i hjulet.
2) Använda satellitanslutning, där ingen kan hindra dig.
1) Kolla om det går att lägga fiber i vägen, där vägsamfälligheten kan sätta käppar i hjulet.
2) Använda satellitanslutning, där ingen kan hindra dig.
Redigerat:
Nja, finns det inget vettigt alternativ så får man ledningsrätt där det behövs.
Jag har inte sett något annat än att grannen konstant säger nej till alla förslag. Det är lätt. Betydligt lättare än att börja överklaga ett beslut. Det är m.a.o. fullt möjligt att hon inte alls orkar krångla om TS går den vägen.Alti skrev:
Ja ungefär den inställningen verkar hon ha. Hon är ganska paranoid och ifrågasätter precis allting plus att jag upplever att hon gärna vill bråka bara för att.Matte001 skrev:
Det låter som det finns lite tillits problem så i hennes värld är nog alla emot henne eller försöker blåsa henne.
Har du försökt tala med henne med utgångspunkt att bara lyssna in hennes argument emot? Alltså inte försöka argumentera för din sak utan bara försöka lirka ut hennes grunder till sin ståndpunkt. Kanske till och ta med lite kaffebröd när du går dit.
Om inte annat så kanske du kan bädda för LM så det går smidigare när de vet varför det finns ett motstånd.
Jodå jag har pratat med henne flera gånger och argumenten till varför hon inte vill skiftar. Från att vara motstånd till internet generellt till att hon inte vill ha ledningar på sin mark för då kan fiberbolaget vara där och gräva titt som tätt och jävlas med henne. Hon har även till själva fiberbolaget angivit flera olika orsaker.
Hon är så att säga inte den personen som man kan ta en fika med. Jag har försökt förklara för henne vad det skulle betyda för oss att kunna ha en stabil internetuppkoppling (med jobb och barn osv) men det fnyser hon åt. Sen har jag erbjudit mig att betala henne som kompensation för att de behöver gräva/fräsa på hennes mark med det tog hon som en förolämpning.
Något finns det som granndamen vill ha. Alla har något de trängtar efter. Försök ta reda på vad det handlar om i damens fall. Så länge det inte är starkt omoraliskt eller olagligt, eller både omoraliskt och olagligt, kanske det går att uppfylla?
Kohandel är världens näst äldsta sysselsättning, efter att världens äldsta yrke satte priserna.
Kohandel är världens näst äldsta sysselsättning, efter att världens äldsta yrke satte priserna.
Så är det ju. Och det jag tror hon vill är att ha konflikt. Hon arbetar inte, har inget socialt umgänge, inga aktiviteter. Jag tror att sånt här ger henne någon form av tillfredsställelse och något att lägga sin tid på. Vilket givetvis är både tragiskt och jävligt irriterade för omgivningen. Det är ju inte första frågan hon bråkar med folk om.Bart skrev:
Något finns det som granndamen vill ha. Alla har något de trängtar efter. Försök ta reda på vad det handlar om i damens fall. Så länge det inte är starkt omoraliskt eller olagligt, eller både omoraliskt och olagligt, kanske det går att uppfylla?
Tror du fått alla svar i detta ämne som går att ge. LM har vana i att hantera människor. När du blir tilldelad en handläggare så informera om vad ni gjort tidigare och att ni försökt hitta en lösning. Så de inte startar på noll.M Maledictus skrev:Så är det ju. Och det jag tror hon vill är att ha konflikt. Hon arbetar inte, har inget socialt umgänge, inga aktiviteter. Jag tror att sånt här ger henne någon form av tillfredsställelse och något att lägga sin tid på. Vilket givetvis är både tragiskt och jävligt irriterade för omgivningen. Det är ju inte första frågan hon bråkar med folk om.
Alltså, det är endast ledningshavaren som kan ansöka om ledningsrätten och ledningshavaren ska också enligt lag betala förrättningen (vid bildande, omprövning ser annorlunda ut). Fastighetsägare kan inte ställa krav på diverse extra kanaler etc detta måste vara en del av ledningsrätten, dvs för ett allmänt behov. Jag tror att tråden i stor utsträckning missar att ledningsrätten inte är för fastighetsägare.