26 327 läst ·
148 svar
26k läst
148 svar
Kostnad för ledningsrätt?
jordbakterier och även så riskerar man få sten, jord med i fodret.P pmd skrev:
Sedan har man den delen med att nygrävd jord sätter sig.. Då får man ett dike där.. Som antingen för bort vatten eller får vatten att stanna kvar i åkern.. nu ska man komma ihåg att det jag skriver om är inte som många tror en kant på en åker utan där man väljer antingen att gräva på diagonalen på åkern eller rakt över den...
vanligtvis duger det att gräva ner kabeln i kanten på åkern på plöjfritt djup.. ca 1 m.
Men här där jag bor var det tal om annat..
vilket många andra fått erfara när det gällde jordledning för el... vattenledningar mm..
Skulle vi kunna lämna diskussionen om vallen och huruvida mobilt bredband "fungerar lika bra" som fiber? Det känns inte som att det för diskussionen framåt.
Kan hända, men det belyser också att innan man kallar någon för tjurskalle eller idiot, bakåtsträvare så ska man kanske kolla hur ens önskan påverkar den fastighet man har synpunkter om...M Maledictus skrev:
alla böjer sig inte framåt för att ge andra fiber om det är för dåliga förutsättningar...
Det är alltså en återkallad ledningsrättsansökan rättsfallet gäller. Inte en särskilt bra fingervisning för kostnaden att faktiskt bilda en ledningsrätt.redarn skrev:
En överklagan av avgiften som avslogs men siffrorna ger en fingervisning om vad Skanova tror och tycker att ledningsrätt öven en fastighet normalt ska kosta.
[länk]
Här klagade Skanova på att ledningsrätt kostade 24,25 timmar plus grundkostnad. Om jag räknar rätt kostade det 43575 kr och Skanova ville betala noll eller 11825 kr.
Fallet var komplicerat eftersom lantmäteriet haft fel i sina kartor och Skanova tyckte lantmäteriet rättat detta på Skanovas räkning.
Det som förefaller dra iväg kostnaderna är arkivforskning när vilka som är ägare till all mark längs en föreslagen ledning ska utredas.
Delar av släkten fick en överraskning för ett antal år sedan då ett över halvsekelgammalt oskiftat dödsbo dök upp och alla nuvarande (eller dåvarande) delägare skulle godkänna en ledning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Grejen är ju att hon inte har rätt att neka. Hon kan förhala och fördröja, men ledningsrätt kommer ju TS få om han är villig att ta kostnaden. Då vill man ju hellre hitta en ordning där man kan göra upp i godo så att markägaren får lite mer betalt än hon skulle fått genom tvång, mot att TS får en snabbare process.Maskintok skrev:
Det kan man i den bästa av världar lösa utan ultimatum, men det är förstås då bra för TS att veta vilka summor och tider man pratar om om man måste gå lantmäterivägen.
inte det jag satte mig emot..Nötegårdsgubben skrev:
Grejen är ju att hon inte har rätt att neka. Hon kan förhala och fördröja, men ledningsrätt kommer ju TS få om han är villig att ta kostnaden. Då vill man ju hellre hitta en ordning där man kan göra upp i godo så att markägaren får lite mer betalt än hon skulle fått genom tvång, mot att TS får en snabbare process.
Det kan man i den bästa av världar lösa utan ultimatum, men det är förstås då bra för TS att veta vilka summor och tider man pratar om om man måste gå lantmäterivägen.
utan att man kallar någon för något istället för att ta kostnaden och acceptera att det inte är en rättighet i världen med fiber...
sök ledningsrätt och skaffa fiber, men klaga inte över att andra inte är lika överförtjusta i att lämna bort mark för den sakens skull...
Jo, ledningsrätt är just en rättighet.
Om det går att hänga den med tex en befintlig luftledning så är detta nog en gångbar väg. Att borra djup under någons mark var en intressant tanke men det låter dyrt. Annars är nog LM spåret det som gäller. I vägen eller på tantens mark vilket LM tror kostar minst. Du får trösta dig med att huset stiger i värde med indragen fiber. Vilket vissa i denna tråd missat när de tackade nej för ynka 10000kr.M Maledictus skrev:
Och en bonus att veta att tanten fick mindre än om hon tackat ja. Att folk inte tänker ekonomi eller trilskas till ingen nytta är tyvärr verkligheten. Lider med dig.
Fast TS vill ju betala för sig… betydligt mer än tanten får när LM blir inblandade. 180 m i vägkanten och hon kommer knappt få något alls i ersättning då det är mark som redan är i anspråkstagen av vägen.Maskintok skrev:
Nä inte alls.Matte001 skrev:
Då hade man gjort detta och inte gnällt eller klagat över tanten..
Det påstås att man vill betala.. stor skillnad..
Det skulle helst varit gratis om du verkligen valde att läsa...
Det medför ju mer kostnader och byråkrati för TS även om grannen får mindre eller inget. Så det är ju ingen som vinner på att de tvingas gå den vägen.
näpp.Matte001 skrev:
Jag har läst..
Det är och var precis därför jag tog den ställningen jag gjort i detta..
alla är inte emot TS eller dennes granne..
utan helt enkelt så ser och hör man saker i texten.. gnäll.. gnäll..
Nä.. ta och betala det som det kostar om det nu är så viktigt...
Men skyll inte på andra... Det är inte deras fel..
Grannen till TS vill inte ha någon sladd i marken alls. Så "betala vad det kostar" är inte något som har med verkligheten att göra.
Däremot kan TS bistå fiberbolaget ekonomiskt med att ansöka om ledningsrätt vilket alla inblandade kommer att lida ekonomiskt av (utom möjligen fiberbolaget). Speciellt kommer den trilskande grannen att förlora ekonomiskt på det till ingen nytta för henne.
TS vill veta om någon annan i tråden har råkat ut för något liknande och därför kan ge en uppskattning på vad det kan handla om för kostnader när det gäller att söka ledningsrätt. Allt annat är OT i tråden så jag föreslår att vi som inte kan hjälpa TS med det inte skriver så mycket här.
Däremot kan TS bistå fiberbolaget ekonomiskt med att ansöka om ledningsrätt vilket alla inblandade kommer att lida ekonomiskt av (utom möjligen fiberbolaget). Speciellt kommer den trilskande grannen att förlora ekonomiskt på det till ingen nytta för henne.
TS vill veta om någon annan i tråden har råkat ut för något liknande och därför kan ge en uppskattning på vad det kan handla om för kostnader när det gäller att söka ledningsrätt. Allt annat är OT i tråden så jag föreslår att vi som inte kan hjälpa TS med det inte skriver så mycket här.