26 739 läst ·
148 svar
27k läst
148 svar
Kostnad för ledningsrätt?
Då är det isåfall dags att lägga ner forumet..P pmd skrev:Grannen till TS vill inte ha någon sladd i marken alls. Så "betala vad det kostar" är inte något som har med verkligheten att göra.
Däremot kan TS bistå fiberbolaget ekonomiskt med att ansöka om ledningsrätt vilket alla inblandade kommer att lida ekonomiskt av (utom möjligen fiberbolaget). Speciellt kommer den trilskande grannen att förlora ekonomiskt på det till ingen nytta för henne.
TS vill veta om någon annan i tråden har råkat ut för något liknande och därför kan ge en uppskattning på vad det kan handla om för kostnader när det gäller att söka ledningsrätt. Allt annat är OT i tråden så jag föreslår att vi som inte kan hjälpa TS med det inte skriver så mycket här.
Om man ska börja begränsa på det sättet.
samt att du argumenterar emot dig själv, för att trycka ner mig..
Skulle du kunna vara så vänlig att sluta hitta på saker. Jag har erbjudit mig att betala 15 000 själv och fiberbolaget bidrar med ytterligare 5-6 tusen. Totalt alltså runt 20 000 och inte en centimeter grävning på vare sig åker eller 40 000-kronorsvall. Tanten vill inte gå med på det oavsett pengar och vill du bara vara motvalls kärring och tjafsa och hitta på saker så gör gärna det i någon annan del av forumet.Maskintok skrev:
Jag undrade över frågor kring ledningsrätt, inte hur mycket matjord du tvingas bli av med eller dylikt
Ja "tyvärr" är det ingen luftledning in utan allting är nedgrävt. Annars hade det varit ett bra förslag, tackar!Matte001 skrev:
Om det går att hänga den med tex en befintlig luftledning så är detta nog en gångbar väg. Att borra djup under någons mark var en intressant tanke men det låter dyrt. Annars är nog LM spåret det som gäller. I vägen eller på tantens mark vilket LM tror kostar minst. Du får trösta dig med att huset stiger i värde med indragen fiber. Vilket vissa i denna tråd missat när de tackade nej för ynka 10000kr.
Och en bonus att veta att tanten fick mindre än om hon tackat ja. Att folk inte tänker ekonomi eller trilskas till ingen nytta är tyvärr verkligheten. Lider med dig.
inte hittat på något alls.M Maledictus skrev:Skulle du kunna vara så vänlig att sluta hitta på saker. Jag har erbjudit mig att betala 15 000 själv och fiberbolaget bidrar med ytterligare 5-6 tusen. Totalt alltså runt 20 000 och inte en centimeter grävning på vare sig åker eller 40 000-kronorsvall. Tanten vill inte gå med på det oavsett pengar och vill du bara vara motvalls kärring och tjafsa och hitta på saker så gör gärna det i någon annan del av forumet.
Jag undrade över frågor kring ledningsrätt, inte hur mycket matjord du tvingas bli av med eller dylikt
Du påstår att du varit villig att betala.
Det ifrågasätter jag inte.
Däremot när man börjar skriva att man så gärna vill betala det detta kostar för att få sin fiber.. Ja men gör det då, och få fibern.
Det är inte alls samma sak att vilja ha något som att ha rätt till detta.
gå vägen genom lantmäteriet för att skapa en ledningsrätt men det rättfärdigar inte att kalla en annan fastighetsägaren som inte vill bli av med mark för annans vinning..
Finns andra lösningar, ja men ta dem då.
Och jag är även övertygad om att denne person som äger marken går att samtala med, bara man väljer att väga in hennes åsikter i förhandlingen..
Men börjar man hota med ledningsrätt... Så skulle jag med bli jävligt vrång...
Hota med ledningsrätt? Det är en ganska rimlig åtgärd som skisseras, i princip ingen praktisk nackdel att bara säga ja till ledningen och få 20 k för besväret. Efter att den är nedgrävd är det noll påverkan, mer än vetskapen att den ligger där. Vill man inte gå med på det får man nog fördra att det blir tal om ledningsrätt.Maskintok skrev:inte hittat på något alls.
Du påstår att du varit villig att betala.
Det ifrågasätter jag inte.
Däremot när man börjar skriva att man så gärna vill betala det detta kostar för att få sin fiber.. Ja men gör det då, och få fibern.
Det är inte alls samma sak att vilja ha något som att ha rätt till detta.
gå vägen genom lantmäteriet för att skapa en ledningsrätt men det rättfärdigar inte att kalla en annan fastighetsägaren som inte vill bli av med mark för annans vinning..
Finns andra lösningar, ja men ta dem då.
Och jag är även övertygad om att denne person som äger marken går att samtala med, bara man väljer att väga in hennes åsikter i förhandlingen..
Men börjar man hota med ledningsrätt... Så skulle jag med bli jävligt vrång...
Men hur menar du att jag ska betala om tanten inte vill ha pengar? Hon blir dessutom inte av med någon mark då befintlig väg och elkabel är dragen på samma ställe.Maskintok skrev:inte hittat på något alls.
Du påstår att du varit villig att betala.
Det ifrågasätter jag inte.
Däremot när man börjar skriva att man så gärna vill betala det detta kostar för att få sin fiber.. Ja men gör det då, och få fibern.
Det är inte alls samma sak att vilja ha något som att ha rätt till detta.
gå vägen genom lantmäteriet för att skapa en ledningsrätt men det rättfärdigar inte att kalla en annan fastighetsägaren som inte vill bli av med mark för annans vinning..
Finns andra lösningar, ja men ta dem då.
Och jag är även övertygad om att denne person som äger marken går att samtala med, bara man väljer att väga in hennes åsikter i förhandlingen..
Men börjar man hota med ledningsrätt... Så skulle jag med bli jävligt vrång...
Du kan vara hur övertygad du vill, men hon är helt omedgörlig och det är hela byn ense om. Hon är en ensamdotter som bott hemma med sina föräldrar tills de dog och inte varit utanför socknen. En riktigt inkrökt typ som inte vill ha någonting med andra att göra alls. Och oavsett så spelar det ingen roll, det är inte det frågan gäller.
Japp men ännu en gång..S Söderslätt skrev:Hota med ledningsrätt? Det är en ganska rimlig åtgärd som skisseras, i princip ingen praktisk nackdel att bara säga ja till ledningen och få 20 k för besväret. Efter att den är nedgrävd är det noll påverkan, mer än vetskapen att den ligger där. Vill man inte gå med på det får man nog fördra att det blir tal om ledningsrätt.
se det ur ögonen på den fastighetsägaren..
Hur vet vi eller TS att denne verkligen begripit vad detta handlar om... Hon kanske tror att hon har förhandlingmandat...
Va inte så snabba med att döma..kan vara en lätt och logisk förklaring på detta..
Du ska inte betala henne...M Maledictus skrev:Men hur menar du att jag ska betala om tanten inte vill ha pengar? Hon blir dessutom inte av med någon mark då befintlig väg och elkabel är dragen på samma ställe.
Du kan vara hur övertygad du vill, men hon är helt omedgörlig och det är hela byn ense om. Hon är en ensamdotter som bott hemma med sina föräldrar tills de dog och inte varit utanför socknen. En riktigt inkrökt typ som inte vill ha någonting med andra att göra alls. Och oavsett så spelar det ingen roll, det är inte det frågan gäller.
det är till den som söker rätten isåfall.
Låter fortfarande som om inte denne kvinna har förstått... Och tror att hon har ett val.. Och då vägra..
Det kan jag hålla med dig om, men det är ju tyvärr en tragedi om det skulle förhålla sig så. Det blir ju bara en förlust för alla inblandade. Onödigt myndighetsarbete, dyrare för TS samt mindre ersättning för TS granne, som i efterhand dessutom riskerar att känna sig blåst av såväl sin granne, fiberbolaget samt staten.Maskintok skrev:
Japp det är i allas intresse om man vill ha lugnt efter detta att försöka få tanten att förstå.. än att köra över... För då kommer det garanterat bli livat efteråt...F Falckman skrev:Det kan jag hålla med dig om, men det är ju tyvärr en tragedi om det skulle förhålla sig så. Det blir ju bara en förlust för alla inblandade. Onödigt myndighetsarbete, dyrare för TS samt mindre ersättning för TS granne, som i efterhand riskerar att känna sig blåst av såväl sin granne, fiberbolaget samt staten.
Med tanke på alla samtal som både jag och bolaget har haft med henne så vet hon garanterat vad det handlar om. Gissa inte.Maskintok skrev:
Hamnar den i vägen så kommer hon sannolikt inte att få något alls. Om vägföreningen är med på noterna bör det bli enkel förrättning till rimliga pengar.
Gjorde inte det heller, jag la fram en åsikt..M Maledictus skrev:
Hade jag gissat hade jag skrivit det först..
Jag gissar att vederbörande....
samtidigt så har inte tanten mer att förlora än ett redan förlorat slag...
nederlaget kan bli tyngre men faktum är att hon kan skita i detta helt.. hon har ändå redan förlorat.. vad gör lite till..?
noll åverkan..S Söderslätt skrev:Hota med ledningsrätt? Det är en ganska rimlig åtgärd som skisseras, i princip ingen praktisk nackdel att bara säga ja till ledningen och få 20 k för besväret. Efter att den är nedgrävd är det noll påverkan, mer än vetskapen att den ligger där. Vill man inte gå med på det får man nog fördra att det blir tal om ledningsrätt.
Jo jo..
Säg det till bonden som fick krångla med maskinskadeförsäkring för att laga sin slåtterkross för ca 42.000 kr exkl moms..
Efter att stenar följt med in i kammaren..
ellevio hade några finnar som åkte runt och grävde ner luftledningar... Som inte gjorde jobben snyggt..
Så igen anta inte saker bara.. Utan förstå att folk tvivlar på sådant här... speciellt om de blivit klämda en gång tidigare...