103 624 läst ·
462 svar
104k läst
462 svar
Kostnad för att ställa bil på grannens mark
Intressant vinkling, och jag är genuint osäker.Rejäl skrev:
Vid en eventuell rättslig prövning skulle jag dock gissa att rätten skulle väga in det faktum att en viss plats har använts och att avtalet därmed underförstått gäller just denna plats, såvida inte anbudet anger en mer exakt plats.
I det fall TS släkting då väljer att parkera direkt utanför huset skulle man sannolikt kunna begära handräckning från Kronofogden, som om ingen avtalsbindning skulle gälla.
Men om vi utgår efter det som TS har skrivit så kan inte handräckning vara tillämpbart, då ett avtal har avtalats konkludent som vissa påstår..sedan om det inte är märkt finns ytterligare problem med att någon annan kan ställa sig där då det inte är skyltat privatparkering tillstånd erfodras..globaljuggler skrev:
Intressant vinkling, och jag är genuint osäker.
Vid en eventuell rättslig prövning skulle jag dock gissa att rätten skulle väga in det faktum att en viss plats har använts och att avtalet därmed underförstått gäller just denna plats, såvida inte anbudet anger en mer exakt plats.
I det fall TS släkting då väljer att parkera direkt utanför huset skulle man sannolikt kunna begära handräckning från Kronofogden, som om ingen avtalsbindning skulle gälla.
Det är med största säkerhet därför parkerings exemplet finns med i många av exemplen som man googlar fram för att det inte ska vara vilseledande..att man sluter ett konkludent handlande genom att parkera på en P-plats..
Det var ett exempel på oskäliga avtalsvillkor.globaljuggler skrev:
Trådens faktura på 1500 var ett exempel på något som inte ens var ett avtal.
Jag kan skriva fler exempel om du vill.
T.ex exempel på negativ avtalsbindning, avtal genom passivitet, bristande rättshandlingsförmåga, illojalitet i samband med avtal.
Fast du vet nog allt detta redan, och mer därtill.
Att man befinner sig i bilen, utgör inte något hinder mot att bilen är parkerad. Att det däremot skulle vara juridiskt hållbart att fakturera parkeringskostnader, trots att en bil inte varit parkerad, torde däremot sannolikt vara mera tveksamt...H HEM2121 skrev:
Vad är det på fakturan då? Parkeringsavgift, kontrollavgift eller något annat?Unikt namn skrev:
Vid många köpcentrum i Stockholm är det numera kameror som läser av regplåtarna och det kommer en automatisk faktura om bilen står längre än gratis tiden, som varierar mellan 1-3h.
Skulle detta beteende alltså vara olagligt, eller kan man bara riva fakturan?
Det står väl troligen någon skylt vid entrén som beskriver detta kortfattat, men den läser man givetvis inte.
Nu gäller ju förståss detta riktiga skyltade parkeringsplatser.
Men det är ju inte så att jag skriver under något avtal innan jag ställer mig.
Tack, då hoppas jag att vi kan slippa irrelevanta och absurda jämförelser framöver.Mikael_L skrev:
Då återstår frågan, varför skulle inte TS släktings aktiva val att parkera på fastigheten ifråga inte kunna betraktas som ett konkludent handlande, givet att hon genom brevet var medveten om anbudets innehåll?
Jag tror inte att jag orkar förklara och skriva mer nu.
Läs alla mina inlägg en gång till istället.
Läs t.ex. den uppsatsen jag länkade till.
Den ger inte mig (min åsikt) helt tydligt rätt, det går ev att ana lite mellan raderna.
Men den ger lite mer kunskap om hur frågan avhandlas i domstolar.
Läs alla mina inlägg en gång till istället.
Läs t.ex. den uppsatsen jag länkade till.
Den ger inte mig (min åsikt) helt tydligt rätt, det går ev att ana lite mellan raderna.
Men den ger lite mer kunskap om hur frågan avhandlas i domstolar.
Jag har inte sett något svar på frågan i något av dina inlägg, men om du anger i vilket eller vilka av dina inlägg som du upplever att du har svarat på frågan vore det kanske ett steg framåt?Mikael_L skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det räcker med att åka in på området. Du fotas när du åker in och ut vad du gör under tiden kan de juninte hålla koll på. Därför får man betala oavsett om man parkerar eller inte. Det står säkert något om det när man åker in, man stannar ju inte bilen och läser. De har nog sitt på det torra.3 305 skrev:
En korrekt uppmärkning med p plats, och villkor kopplade till denna, hade gjort det möjligt att utfärda kontrollavgift.Alfredo skrev:
Fakturan som grannen skickat lär dock inte ha bärighet, inte ens med en uppmärkning.
Ett pbolag kan skicka hur många avtal och fakturor dom vill på ett avtal dom tycker jag skall ha. Om jag inte acceptera genom att ingå avtal då finns inget avtal. Fram tills dess så kan en bil bara klassas som felparkerad och då få utfärdad kontrollavgift.
Tills dess kan grannen möjligen stämma honom för intrång. Gäller väl då att på vida sin skada och sätta pengar på den.
Min syn är därför att TS inte behöver betala någonting, men måste början respektera grannens vilja att inte nyttja dennes mark om de inte gemensamt hittar en lösning.
Nja, när jag senast åkte in i ett p-hus med automatisk kamera registrering och bara var där några minuter. Så blev det kostnadsfritt. Detta trots att avgift enligt skylten skall vara för varje påbörjad period. Så de har nog en viss headroom för dom som tex inte hittade p-plats eller ångrade sig.H HEM2121 skrev: