988 läst ·
6 svar
988 läst
6 svar
Kostnad för att lägga plastmatta
Hej,
Jag har precis byggt ett varmförråd med golvyta på 20 kvm. Jag ska ha ha en frys där ute och jag sysslar med sportdykning, så jag kommer släpa in en del våt utrustning.
Nu är det bara rå betongplatta (isolerad). Min tanke var att om ett år, när betongen torkat mer, måla det med epoxy. Det gjorde jag i ett förråd på vårt förra hus, vilket blev bra. Men nu funderar jag lite på om jag skulle lägga plastmatta med 10 cm uppvik på väggarna. Syftet skulle vara att det blir fuktsäkrare mot att vatten rinner in i väggen om ex frysen går sönder.
Vad kan jag räkna med 2026 per kvadrat inklusive golvläggare, för en plastmatta lämplig för förrådsbyggnad? Golvytan är helt rektangulär, så det är väl uppviket mot vägg som blir det mest komplicerade gissar jag.
Jag undrar också om det går att undvika att limma mattan mot betongen om man någon gång i framtiden skulle vilja ta bort den.
Jag har precis byggt ett varmförråd med golvyta på 20 kvm. Jag ska ha ha en frys där ute och jag sysslar med sportdykning, så jag kommer släpa in en del våt utrustning.
Nu är det bara rå betongplatta (isolerad). Min tanke var att om ett år, när betongen torkat mer, måla det med epoxy. Det gjorde jag i ett förråd på vårt förra hus, vilket blev bra. Men nu funderar jag lite på om jag skulle lägga plastmatta med 10 cm uppvik på väggarna. Syftet skulle vara att det blir fuktsäkrare mot att vatten rinner in i väggen om ex frysen går sönder.
Vad kan jag räkna med 2026 per kvadrat inklusive golvläggare, för en plastmatta lämplig för förrådsbyggnad? Golvytan är helt rektangulär, så det är väl uppviket mot vägg som blir det mest komplicerade gissar jag.
Jag undrar också om det går att undvika att limma mattan mot betongen om man någon gång i framtiden skulle vilja ta bort den.
På bara 20 kvm kan ett pris per kvadrat bli missvisande eftersom uppvik, svetsning och minimidebitering väger ganska tungt. Jag hade tagit in två fasta offerter där fuktmätning, underarbete, vald matta och uppvik är specificerade, och samtidigt bett golvläggaren bekräfta om just den mattan kan ligga löst.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 650 inlägg
Det kanske finns lim/vidhäftning som är lättare att ta bort än vanligt golvlim ? En helt lös matta undrar jag om det funkar på 20 kvm ?
Om syftet med hela projektet med plastmatta "bara" är att skydda nedre kanten på väggarna mot ett läckage från frysen vid elavbrott, så kanske du kan överväga en frysbox istället. Som är konstuerad så att innehållet inte kan läcka ut även om det blir strömavbrott.
Eller en sträng byggfog i skarven vägg/golv runt rummetJ Johansson 68 skrev:
Klicka här för att svara