Hej! Bor i en hyreslägenhet i ett hus byggt på 60-talet. Alla uttag, förutom två i köket är ojordade och vissa saknar petskydd. I sovrummet har jag en liten "pularhörna" där jag håller på med lite elektronik. Grejerna där (lödkolv, spänningsagg, oscilloskop osv), skulle jag vilja ha i jordade uttag, för att undvika otrevliga överraskningar. Fullösningen hade varit en skarvsladd från jordat uttag i köket (givetvis dragen genom ett hål i väggen och klamrad längs golvlisten för att det ska bli extra regelvidrigt). Visst, då har man dragit in jord i "isolerad miljö", men ändå relativt ofarligt då jag bor här själv och vet att jag då inte ska koppla in icke dubbelisolerade föremål i de fasta uttagen. Men den "lösningen" går mer eller mindre bort då det inte finns någon bra väg att dra sladden och jag dessutom är starkt allergisk mot synliga kablar.
Hade jag ägt mitt boende hade jag dragit i jordtråd och bytt själv, men tänker inte peta på något i den fasta installationen ifa det skulle upptäckas och bli ett jävla liv.
I samband med en fråga till hyresvärden om egen tvättmaskin i lägenheten (vilket var ok) frågade jag om installation av jfb. Denna får jag isf bekosta själv och jag fick två alternativ på elfirmor i stan som jag måste välja emellan. Så anlitar jag någon av dom borde det vara ok att byta uttag i det aktuella rummet, men ska isf dubbelkolla med hyresvärden. Frågan är vad det kan kosta, för vill inte bränna speciellt mycket när jag bara hyr. Det finns två uttag i rummet och ett takuttag. Uttagen matas från två olika grupper. Kan inte tänka mig att det skulle ta en elektriker mer än en timme i tid och bor i ett samhälle ca. en mil utanför stan, ifa det spelar roll.

Tack på förhand!

KalleKe
Min bror gjorde detta precis i en bostadsrätt byggd ungefär 1990. Jordat 1 rum samt installation av jfb betala ca 4500kr-5500kr vill jag minnas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.