Hej

Vi bor i ett enplanshus byggt 2012 med pulpettak. Huset går i vinkel och i huvuddelen där vi har kök, matplats och vardagsrum har jag en dröm om att öppna upp till nock. Idag är det standardtakhöjd och pulpettakstolar. Har förstått att det är ett ganska omfattande arbete att byta takstolar men är det någon som har en ungefärlig uppskattning om vad det skulle kosta att göra detta? Handlar om ca 75 m2 boyta. Vore intressant att få ett hum om läget för att veta om det är aktuellt att ens ta in offerter på jobbet.

Tack på förhand!

Mina gissningar är nog rätt dåliga. Men extremt grovt tror jag 120 - 180 000 i material. Arbete med att riva och bygga upp igen, kanske 2 gubbar i 3 veckor, alltså 250h = 130 000. Till det kommer elektriker, kanske 10 - 20 000. Troligen plåtslagare 10 - 20 000.

En stor kostnadspost är hur man skall regnsäkra under bygget. En enkel, säker men väldigt dyr lösning är att bygga ett tält över alltihop. Jag tror att det kostar minst 100 000. Man kan tänka sig lösningar med mindre skydd som flyttas under bygget, men då ökar å andra sidan arbetstiden för själva bygget Oavsett vilket så kommer det att krävas bygnadsställningar, kostar typ 30 - 50 000.

Så höfta med 500 000.

• Gilla
MatsSthlm
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Mina gissningar är nog rätt dåliga. Men extremt grovt tror jag 120 - 180 000 i material. Arbete med att riva och bygga upp igen, kanske 2 gubbar i 3 veckor, alltså 250h = 130 000. Till det kommer elektriker, kanske 10 - 20 000. Troligen plåtslagare 10 - 20 000.

En stor kostnadspost är hur man skall regnsäkra under bygget. En enkel, säker men väldigt dyr lösning är att bygga ett tält över alltihop. Jag tror att det kostar minst 100 000. Man kan tänka sig lösningar med mindre skydd som flyttas under bygget, men då ökar å andra sidan arbetstiden för själva bygget Oavsett vilket så kommer det att krävas bygnadsställningar, kostar typ 30 - 50 000.

Så höfta med 500 000.
Tack! Så man behöver alltså riva även yttertaket för att byta takstolar? Eller missförstår jag dig? Hade hoppats på en enklare lösning men är inte särskilt insatt i hur takkonstruktioner fungerar.

jag har svårt att tro att man skulle kunna byta ut dem utan att riva yttertaket. Men OM det går så slipper man iofs. en avsevärd kostnad för väderskydd. oavsett metod så får du nog anta att det mesta av ytskikt i huset kommer att ta stryk, så räkna med att byta golv och måla/tapetsera alla väggar. Köket kanske går att skydda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.