Vad brukar ett uterum kosta och vad påverkar priset? Vi går igenom vilka poster du bör ta med i beräkningen och visar ett exempel på vad ett uterum kan kosta.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad bygga uterum
 
E
Skrivet av: Kinng

Skapligt dyr snickare. Jag byggde mitt eget uterum på 110timnar inklusive rivning av det gamla rummet, grävning för plintar etc etc. Kan ju tillägga att jag INTE är snickare och borde således behöva längre tid på mig att bygga.
 
E
Skrivet av: J:son

22h och 13 tusen för att riva?! Redan där hade jag ringt någon annan!
 
E
Skrivet av: LarsY

Byggde vår/höst uterum 20 kvm med 32 tak och skjutdörrar med 2-glas
uterummet kostade 68 000 kr, byggaren 35000 kr = 103 000 totalt.
Bra artikel men, skrämmande priser och arbetstimmar (180 timmar över en månad)
 
E
Skrivet av: D-A

Sommar-rum här, byggde allt själv. Glaspartier och kanalplast (16mm) från en skånsk återförsäljare. Totalkostnad med 50 m2 trädäck där 20m2 utgörs av sommaruterum ca 28.000:- Så det går att komma billigt undan om kraven inte är på slottsnivå :)
 
E
Skrivet av: Johan M

Eftersom jag varken är händig eller hade tid att bygga anlitade jag liknande företag i mellansverige och måste säga att jag verkligen är helnöjd med resultatet. Fullservice och allt ingick i fasta priset jag fick. 50% av för ROT blev det också :)
 
E
Skrivet av: tamias

För vår del tillkom drygt 7 000 kr för bygglov. Det sved.....
 
G
Hej!
Kan du berätta vem du anlitade, vi är också intresserade ?
Mvh
Moreno M
Tel 0706103383
 
G
Jag skrev fel telnr
0707103383
 
28m2 fullisolerat vinterbonat på befintlig trall, 3 sidor med 2,10 skjutpartier, trallen isolerades underifrån, brutet pulpettak med bandtäckning. 310' innan rot. Tog 2 snickare 2 veckor att bygga, + 2dagar för 2 plåtslagare.
 
G
180 timmar för att bygga ett uterum? Seriöst? Två snickare bygger lätt uterum på en vecka = 80 timmar. De i exemplet kanske fikade mycket? ;)
 
Är artikeln författad av byggfacket! Inte ens en skutt med ringa erfarenhet i Rotjungeln behöver 1 månad att smälla upp ett dylikt objekt.
 
D
25m2 fullisolerat med terass ovanpå. 305' efter ROT 2012. Större kostnadsposter:

82' fönster
32' plåttak
10' komposittrall terass
19' räcke terass
85' arbete snickare (+85' som försvann i rot)
61' material från snickare (reglar, bjälklag, råspont, fasad, pärlspont)
 
Redigerat av moderator:
Mitt uterum som är på första bilden kostade 46000 kr att bygga. Men då är det mesta av virket egensågat. Gjutna plintar, 145mm isolering i väggarna, 195 i tak och golv pärlspont på väggarna inne och furugolv. Glaspartierna är enkelglas, men det funkar hur bra som helst att hålla värmen både på våren och hösten. Blir snarare för varmt så fort solen kommer fram så att man får öppna
 
  • Gilla
Moxmox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.