C Christian_Sthlm skrev:
Jag har ca 160000:- i dörrar och fönster och ganska dyrt golv på 25 av kvadraten. Du verkar hamna strax över 40000:-/kvm då. Tycker att det är rimligt att påpeka att 25000:-/kvadrat som alltid nämns verkar vara en fantasisiffra (i Stockholm). Att bara gräva och gjuta grund kostar ju 8000-10000/kvadraten. Nu är detta i Stockholm, men jag undrar om byggjobbare tar lägre timpeng i Örebro, Umeå eller Knislinge. Har svårt att tro det.
Det handlar om utbud och efterfrågan galet mycket kostar det i alla fall. Ska renovera lite också, samt bygga altan, men det känns enklare och säkert billigare. Snart får man sadla om från civ. Ekonom till byggare

Det är stor skillnad en bit från storstäderna.
Bygger just nu med murat och putsat dubbel garage i suterängplan på 67 kvm.
Ovanpå det ett murat och putsat hus med bra standard på 150 kvm.
Total pris 16100kr kvm
Så visst går det.
Det är dock lättare att bygga billigt ju större huset är.

• Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Intressant tråd, vi har precis fått igenom bygglov på att bygga ut ca 30 kvm, också utan VVS, och inväntar offerter från två byggfirmor. Vi är i Norrland, så jag kan återkomma och berätta om priset skiljer sig mycket per kvm...

• Gilla
Christian_Sthlm och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det är stor skillnad en bit från storstäderna.
Bygger just nu med murat och putsat dubbel garage i suterängplan på 67 kvm.
Ovanpå det ett murat och putsat hus med bra standard på 150 kvm.
Total pris 16100kr kvm
Så visst går det.
Det är dock lättare att bygga billigt ju större huset är.
Vad är det som är så mycket billigare en bit från storstäderna? Här kostar en byggare 500:-/timmen ink. moms. Hur mycket billigare kan dom bli? Material... samma kostnad.

Redigerat:
A albinroo skrev:
Intressant tråd, vi har precis fått igenom bygglov på att bygga ut ca 30 kvm, också utan VVS, och inväntar offerter från två byggfirmor. Vi är i Norrland, så jag kan återkomma och berätta om priset skiljer sig mycket per kvm...
Ja, rapportera tillbaka. Ska bli intressant att se. För att jämföra äpplen med äpplen:

Vårt bygge: arkitektritat av byrå. Konstruktion av deras byggingenjör.
39-40 kvadrat fördelat på två plan. Nedre plan (utökat vardagsrum) ca 24 kvadrat och övre ca 15 (sovrum).

Det står på en gjuten betongplatta (med gräv- och tillhörande markarbete). Detta var enkelt, inget berg etc. med vattenvärmeslingor det golvet (har vattenburen värme redan i huset).
Förlänga huskropp ca 2,5 meter med trästomme med puts.
Öppna upp mellan det gamla och nya huset.
Tre fönsterpardörrar, en enkel fönsterdörr, ett vanligt fönster och ett källarfönster på det nybyggda och ett takfönster på det gamla taket.
Saltglaserat kakel 25 kvadrat nere.
Furu/grangolv 15 kvadrat uppe.
Enkel el (typ ett/två uttag i varje rum).
Invändiga snickerier och målning/finish, en eller två platsbyggda bokhyllor, platsbyggd soffa/bädd, ett par skjutdörrar nere och en garderob uppe.

Enkelt att transportera och lyfta material till byggplatsen, precis bredvid väg. Bra arbetsplats i villatomt.

Mina offerter låg i spannet 1,6-2,8 inklusive allt, före Rot. Vi valde en firma som låg på närmre 2, men har valt skjuta på några grejer som fanns i offert (att mura en öppen eldstad och ansluta till bef. skorsten och lägga marktegel utvändigt) för att kunna komma ner ett par-tre hundra tusen. Detta får bli senare projekt.

Ska bli spännande att höra.

Redigerat:
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
C Christian_Sthlm skrev:
Vad är det som är så mycket billigare en bit från storstäderna? Här kostar en byggare 500:-/timmen ink. moms. Hur mycket billigare kan dom bli? Material... samma kostnad.

Sedan är det litet otydligt vad du ville skriva här: "Total pris 16100kr kvm"
Det går alltid att hitta material på mer än ett ställe.
Jag har köpt block ifrån Polen till halva priset mot hemma i Sverige till både garaget och huset.
Täljstens kamin på utförsäljning.
Golv när man hittar ett riktigt bra pris osv.
Jag står för allt material och byggaren står för arbete.
Tomten köpte jag för 18 år sen med vatten indraget för 125000 kr så den är ju en orsak till den billiga totalkostnaden.
Det var ju också en poäng med att jag bygger utanför storstäderna
Med total så menar jag allt från tomt, bygglov material och byggare dvs från bar tomt till färdigt hus utom färdiganlagd tomt.

Det går alltid att hitta material på mer än ett ställe.
Jag har köpt block ifrån Polen till halva priset mot hemma i Sverige till både garaget och huset.
Täljstens kamin på utförsäljning.
Golv när man hittar ett riktigt bra pris osv.
Jag står för allt material och byggaren står för arbete.
Tomten köpte jag för 18 år sen med vatten indraget för 125000 kr så den är ju en orsak till den billiga totalkostnaden.
Det var ju också en poäng med att jag bygger utanför storstäderna
Med total så menar jag allt från tomt, bygglov material och byggare dvs från bar tomt till färdigt hus utom färdiganlagd tomt.
Nu pratar vi iofs kostnad för att bygga per kvadratmeter när man anlitar en firma som "tar hand om allt". Exklusive mark/tomt.
Material kostar samma överallt. Även en byggare i Stockholm eller Göteborg kan köpa saker i Polen, så det skiljer inte heller.
Jag förstår att man kan komma ner i pris om man gör en del själv, väljer att fixa och trixa eller någon slags budgetlösningar.
Men ... min poäng med det här är att när man läser artiklar, t ex här på bygga hus.se, påstås det ofta att man kan bygga för 15000-25000 per kvadrat när man lägger ut det på en byggfirma. Jag tycker det är vilseledande och det kan få rätt jobbiga konsekvenser. Personligen drog jag och min fru igång ett byggprojekt och tänkte, då drar vi till med 35' per kvadrat x 40 kvadrat (1,5 mkr totalt). Vi lät arkitekt rita (100+') och göra bygglovshandlingar (massa pengar). När vi sedan tar in anbud upptäcker vi att det snarare handlade om 40-50'/kvadrat. Dvs en halv miljon dyrare än vad vi "pessimistiskt" hade kalkylerat. Då hade vi redan lagt 150000 på ritningar/konstruktion, bygglov ... No turning back.

S
Sheet vad dyrt, tur en bor en bra bit från Stockholm... Har byggt ut 60m2, badrum, två sovrum, matrum i ett plan. Gjuten platta, golvvärme, trästomme, ekoisolering, snickeri-fönster, falsat plåttak (90m2, bytte på en gammal utbyggnad också), hyfsat påkostade ytskikt. Men har byggt allt utom grund, plåten, vvs, el, själv. Landar på 12500 per m2, och en jävla massa jobb... Skulle vi lejt bort allt kanske vi landat på 20000 per m2.

S swirve skrev:
Sheet vad dyrt, tur en bor en bra bit från Stockholm... Har byggt ut 60m2, badrum, två sovrum, matrum i ett plan. Gjuten platta, golvvärme, trästomme, ekoisolering, snickeri-fönster, falsat plåttak (90m2, bytte på en gammal utbyggnad också), hyfsat påkostade ytskikt. Men har byggt allt utom grund, plåten, vvs, el, själv. Landar på 12500 per m2, och en jävla massa jobb... Skulle vi lejt bort allt kanske vi landat på 20000 per m2.
Som sagt, äpplen och päron. Du kan inte jämföra när du gör själv. Tror du verkligen att du hamnat på 20 om du lejt ut allt? Hur många timmar har du lagt?

S
C Christian_Sthlm skrev:
Som sagt, äpplen och päron. Du kan inte jämföra när du gör själv. Tror du verkligen att du hamnat på 20 om du lejt ut allt? Hur många timmar har du lagt?
Nä förvisso, men stora vinsten är nog att ta offerter för delprojekt jämfört med en enda stor entreprenad. Tex tak hade jag offert på 140k, men också 70k. Samma med grunden, 230k vs 130k.
Jag/vi har nog lagt 15-1700h men en van snickare/målare/plattsättare etc bör göra det betydligt snabbare, uppskattar max 1000h. Det skulle bli ytterligare ca 500k, dvs 8300 per m2 till.

Samtidigt fick du offerter på mellan 1,6-2,8
Det är ju lite spridning både i procent och kr.
Det enda jag har sagt är ju precis som många andra sagt det går att få ner kostnaderna vid nybyggnation.
Jag har inte tagit värsta sakerna utan bra kvalitet till vettiga pengar.
Jag har svensk enstavs parkettgolv i alla rum där det inte ligger klinker.
Lite lyx med kristallmosaik i duscharna.
Hans grohe takduschar osv.
Dom timmarna jag lägger ner gör jag för att jag vill ha kontroll på mitt hus både arbete och material.
Det är riktig puts på block och inte bara putsad skiva på ett trähus.
Jag prioriterar stommen som då muras trots att jag är snickare i grunden

S swirve skrev:
Nä förvisso, men stora vinsten är nog att ta offerter för delprojekt jämfört med en enda stor entreprenad. Tex tak hade jag offert på 140k, men också 70k. Samma med grunden, 230k vs 130k.
Jag/vi har nog lagt 15-1700h men en van snickare/målare/plattsättare etc bör göra det betydligt snabbare, uppskattar max 1000h. Det skulle bli ytterligare ca 500k, dvs 8300 per m2 till.
Hela poängen (med denna tråden t ex) är väl att man vill veta "på ett ungefär" vad det kostar om man anlitar en byggfirma. Alltså att man inte håller på och tar in offerter för delprojekt, köper in själv eller gör saker själv, utan man har en godkänd ritning och konstruktion som en byggfirma ska utföra åt en. Byggaren råddar och sköter allt--tar ansvar för inköp och underleverantörer. Då påstås det ofta (bl a här på byggahus) att man mellan tummen och pekfingret kan räkna med 15-25'/kvadrat om det inte handlar om bad eller kök. Jag tycker det är försåtligt. Eftersom att jag själv är mitt uppe i ett projekt och efter att ha pratat med flera andra i min situation tycker jag att de här siffrorna en fantasi. Räkna 35-50'/kvadrat är mitt tips.

• Gilla
albinroo
  • Laddar…
Samtidigt fick du offerter på mellan 1,6-2,8
Det är ju lite spridning både i procent och kr.
Osäker vad din poäng är där?
Den billigaste låg på ca 40000 per kvadratmeter. Det var "starting point".
Den på 2,8 var 800000 dyrare än den näst dyraste, så den stack ut som "udda".
Alla andra låg i spannet 1,8-2. Nu ska också säga tog jag bara tog in offerter från seriösa och duktiga firmor (inga shady utländska firmor).

S swirve skrev:
Kom och bygg mitt. Jag betalar dig 30000/kvadrat.

Poängen var ju att priserna skiljer sig åt mellan olika byggare (rätt rejält också)
För min del så han som bygger till mig kom med en färdig offert på allt som var betydligt större än slutsumman blev.
Precis som svirve sa så gick jag in och bröt ner varje del i offerten och ifrågasatte dom som jag tyckte stack ut.
Antingen fick han leta upp bättre eller så ringde jag runt och kollade själv.
Google är fantastiskt på det också.
Då jag ändå skulle bestämma material till det mesta så är det inte mycket jobb med att bara fråga efter ett bra pris direkt utan en massa påslag när man ändå håller på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.