40 708 läst ·
86 svar
41k läst
86 svar
Kostar det verkligen 6900 kr/mån att ha 100 kvm markvärme?
Känns lite bakvänt spontant att värma massa jord, sten och betong för att smälta snö. Om man bara ska få bort snön på en mindre uppfart eller trappa borde det då inte vara mer effektivt att använda infravärme uppifrån eller liknande om det är möjligt att montera (carporten, tak över trappa)?
Att ha värme i garaget kan vara positivt , men finns lite mer negativt. På vintern när det är kallt och hala vägar så saltas det, inte norr om Umeå eller kanske längre ner. Vad händer då med slasket som blir och vatten, det hänger upp sig under bilen, blir en hel del is och snö under och det innehåller salt. In i garaget så smälter det och vid den s.k. daggpunkten vaknar rostis och börjar äta. Alla fordon ( inte skotern ) som körs in och ut i garage varje dag, rostar snabbt underifrån och i alla hålrum som finns, Står bilen ute så är allt fruset och ingen rost ( nästan ) kan börja äta upp bilen. Klart skönt med en snöfri och varm bil, men har sitt pris
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Konstigt att ingen diskuterar hållbar energianvändning i detta sammanhang. Det verkar som att energin måste bli ännu dyrare innan folk lär sig.
Svårt med infravärme på 100 kvmH Hullefar skrev:
Har för mig att snö/is smältnings styrningar som är korrekt utformade mäter mark yttemperaturen och luft temperaturen. När ytmarktemperaturen vid givaren är över 2grC så stannar systemet. Är luft temperaturen under -10grC stannar systemet.A Alex Holmén skrev:
Idealet är att ha manuell start.
När det gäller energiförbrukning så är det mängden nederbörd i form av snö som är den stora förbrukningen. Den mängd vatten ska omvandlas från fast form till ånga via flytande. Så ja det går åt stora mängder energi.
Redigerat:
Lägg ner Akodrän för smältvatten, inga problem med vatten då.
Jag skottar min stenbeläggning och sen hjälper solen till att smälta/torka resterande. Har fått frågan flera ggr. om jag har uppvärmt. Det torkar upp efter att vattnet runnit undan och ser lite ut som attt det skulle vara uppvärmt. Tyvärr har jag ingen sådan bild, men du ser akodränrennan längs med garaget.
Jag skottar min stenbeläggning och sen hjälper solen till att smälta/torka resterande. Har fått frågan flera ggr. om jag har uppvärmt. Det torkar upp efter att vattnet runnit undan och ser lite ut som attt det skulle vara uppvärmt. Tyvärr har jag ingen sådan bild, men du ser akodränrennan längs med garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart har man golvvärme, element är fula och ivägen. Det är inte dyrt att värma pga. golvvärmeT Thomas' skrev:
Det är nog smart.A Alex Holmén skrev:
Dock tror jag inte att nån seriös firma med erfarenhet i branschen skulle göra en infart helt plan, såvida dom inte har fått strikta direktiv om det av beställaren. Om så är fallet så borde dom iaf upplysa om konsekvenserna av att ha det helt plant.