A Alex Holmén skrev:
Vi har tänkt att ha 100 kvm markvärme vid uppfarten och entrén. Skulle vilja höra lite om det är någon som har erfarenhet av det.

Fick denna information av Uponor som ska leverera systemet - ”Det som man ska tänka på är att när en markvärmeanläggning går igång, så krävs det ganska mycket energi. Man räknar med ca 175 W/m² för att smälta snö i Västra Götaland. I ditt fall blir det 100 m² x 175 W/m² = 17 500W (17,5 kW).”

Vi kommer ha fjärrvärme med pris på 55 öre/kWh. Jag kan inget om elpriset och hur det funkar. Räknar jag rätt när jag får fram att det kommer kosta 6900 kr/mån att ha igång markvärmen?
- 17,5 x 0,55 = 9,6 kr/tim
- 9,6 x 24 = 230 kr/dygn
- 230 x 30 = 6900 kr/mån

När det är under nollgradigt ute. Behöver man köra på 17,5 kW dygnet runt eller kan man sänka effekten när den första snön är smält av markvärmen?
100kvm är motsvarande en hel bottenplatta för ett hus i två plan. Att dessutom ha 175W/m2 är högre än tex elektriskt golvvärme som ligger kring 100W/m2.

Ja det kostar, totalt onödigt enligt mig.

• Gilla
Popperoritott och 4 till
  • Laddar…
175 w/m2 är nog behövligt för att snabbt få loss is och snö. Sedan stänger man av. Det gör man inte med huset….

Om man väger priset för värmen mot ett fall och bruten lårbenshals så är värmen billig.
Protte

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Ja, enklast är att köra den då behov föreligger, kanske sätta upp en Wi-Fi kamera så ser du när det är dags att slå på den.

Att köra med uponors automatik i marken lär innebära att den kommer gå väldigt mycket så fort det är fuktigt ute.

/Jeppson

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Nu vet jag inte om den föreslagna lösningen har någon isolering nedåt. Men i så fall har jag en ”lektion” att dela.
För en del år sedan lade jag granitplattor mellan gatan och entrén. Eftersom det delvis är lera i underlaget valde jag att gjuta en betongplatta som underlag. Och lade 100mm frigolit under, i hopp att undvika tjälsprängning.

Det har fungerat, plattan är fortfarande dfn. MEN isoleringen gör att det blir is på ytan i vissa väder. Det kan vara somnar ”väglag” på markstenen bredvid som inte är isolerad, men glashalt med 3mm is på granitplattorna. De då ju ingen värme från marken under.
Så om du lägger isolering för värmen, blir det mer halt om du inte även kör värmen.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Se till att köra returvärme från fjärrvärmen för markvärmen. Det är en annan taxa för returvärme.
Det där är en bra idé!
Problemet är att komma åt returvärmen i gatan.
Värmeverk har problem med för höga returtemperaturer och måste kyla bort MegaWatt på taket vissa tider på året.
Men kan man få ett godkännande att ta energin från eget FV- retur som i snitt håller drygt 30 grader, via värmeväxlare till en slinga i marken med brine så är det Win/Win för värmeverk och dig.
Du får gratis uppvärmd uppfart och du hjälper till att sänka temp i FV nätet.:geek:

• Gilla
Fox Lane och 2 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Enligt de som gör markarbetet så är det ingen avlopp eller brunnar vid infarten utan det är lutning åt alla håll. Låter som att det kan bli halt i början av infarten
Låter helt klart som att det kan bli konståkning...

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Du skall väl inte mata den med direktverkande el? En bergvärmepump kan väl i gynnsamma förhållanden ge ca 70% ”besparing”.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Du skall väl inte mata den med direktverkande el? En bergvärmepump kan väl i gynnsamma förhållanden ge ca 70% ”besparing”.
Om du läst första inlägget så har TS energin in till huset för 55 öre/ kWh (troligen + moms) det är en bråkdel av elenergi kostar.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Lyx med FJV, önskar man hade haft det. Skönt att slippa alla brummande pumpar och skit som ska underhållas.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
B
L Leif i Skåne skrev:
Det där är en bra idé!
Problemet är att komma åt returvärmen i gatan.
Värmeverk har problem med för höga returtemperaturer och måste kyla bort MegaWatt på taket vissa tider på året.
Men kan man få ett godkännande att ta energin från eget FV- retur som i snitt håller drygt 30 grader, via värmeväxlare till en slinga i marken med brine så är det Win/Win för värmeverk och dig.
Du får gratis uppvärmd uppfart och du hjälper till att sänka temp i FV nätet.:geek:
Finns det någonstans där man kan få gratis värme från returledningen, vintertid?

Tror inte heller det finns många nät som har 30c som snittretur, närmare 45 50c är snittreturen på många ställen.

Det jag sett är lägre pris för returvärme, kanske 20-25%.

Man kan inte plocka värme från returledningen på alla ställen i nätet heller, det hela bygger ju på ett passerande flöde. Är man sista huset på ledningen, så kan du ju inte pumpa retur retur.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu vet jag inte om den föreslagna lösningen har någon isolering nedåt. Men i så fall har jag en ”lektion” att dela.
För en del år sedan lade jag granitplattor mellan gatan och entrén. Eftersom det delvis är lera i underlaget valde jag att gjuta en betongplatta som underlag. Och lade 100mm frigolit under, i hopp att undvika tjälsprängning.

Det har fungerat, plattan är fortfarande dfn. MEN isoleringen gör att det blir is på ytan i vissa väder. Det kan vara somnar ”väglag” på markstenen bredvid som inte är isolerad, men glashalt med 3mm is på granitplattorna. De då ju ingen värme från marken under.
Så om du lägger isolering för värmen, blir det mer halt om du inte även kör värmen.
Så du menar att det är bättre utan isolering? Kommer ha mönsterbetong

M mojjen skrev:
Fjärrvärme

T
Ungefär lika vettigt som att ha golvvärme i garaget...

• Gilla
Antropocen
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Ungefär lika vettigt som att ha golvvärme i garaget...
Har inte alla det?

• Gilla
  • Haha
MrPrima och 7 till
  • Laddar…
T
R Robert-san01 skrev:
Har inte alla det?
Har dom? Du verkar veta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.