Hej,

Jag har en fråga angående hur kostnaderna för återställandet av en väg som går på en gemensamhetsanläggning på vår fastighet bör fördelas.

Längs med ena kortsidan av vår fastighet går en GA för väg som grannen i framtiden skall använda som infart. I papprena står det att vägen får ta max 5m bredd i anspråk inklusive slänt och att kostnaderna för uppställande och underhåll av vägen skall fördelas lika mellan de två inblandade fastigheterna.

Innan vårat hus ställdes upp hade vår markentrepenör(som även är ägare av den andra fastigheten i GA) iordningställt en väg här. Denna var minst sju meter bred pga slänten som nivåskillnaden orsakar.

Vårat hus är placerat 6,5m från tomtgräns på GA sidan så när huset kom var man tvungen att gräva bort stora delar av vägen. När den nu ska återställas vill kommunen att det ska göras med en stödmur eftersom en slänt blir för brant och hamnar för nära huset. Det blir med andra ord kostsamt.

Grannen menar på att eftersom det redan fanns en väg innan vårat hus kom så måste vi ta de huvudsakliga kostnaderna för att återställa vägen. Han kan tänka sig att ta kostnader motsvarande vad det hade kostat att minska den ursprungliga vägen till 5meters bredd(något jag är tveksam till hade varit möjligt utan stödmur).

Jag tyckte först att det lät rimligt men är inte så säker längre. Om vägen från början hållt sig inom 5m bredd hade man inte behövs gräva bort den för vårat hus. Och om kommunen sedan tycker att det ändå måste upp en stödmur så borde det väl bekostas av båda fastigheterna?

Finns det något rätt eller fel här? Jag har ingen aning om vilka regler som gäller här.

Ledsen för mycket text men vet ej hur jag skulle kunna förklara det kortare utan att vara för otydlig.

Svaret finns väl i det du inledningsvis skriver, kostnaderna ska fördelas lika mellan fastigheterna.

K klimt skrev:
Svaret finns väl i det du inledningsvis skriver, kostnaderna ska fördelas lika mellan fastigheterna.
Grannen menar ju på att det inte gäller. Han anser att det endast är vi som orsakat att vägen måste återställas och då måste kostnaderna falla på oss.

Men du menar alltså att sådant inte spelar någon roll? Kostnaderna skall alltid delas oavsett omständigheterna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.