Hej,

Kom hem till lägenheten i dag efter att ha firat påsk hos föräldrarna, och upptäckte att spisen inte fungerade. Noterade att alla tre säkringarna för spisen slagit ifrån, så jag slog tillbaka dem och gjorde ett nytt försök att slå på spisen utan lycka. När jag drog ut spisen visade det sig att stickkontakten inte satt i. Den sitter rejält hårt, och ramlar inte ut bara så där. Hur som helst, jag satte i stickproppen, men uppnådde inga andra framsteg än att lampan i ugnen kunde tändas,

Nästa mystiska fenomen: Ett vägguttag i en annan del av lägenheten hade också lagt av, men visade sig få strömförsörjning när jag vred ugnsreglagen till varmluftsläge.

Efter lite lurande insåg jag att en huvudsäkring måste ha gått, vilka dessvärre sitter i källaren och bara kan nås av medlemmar i BRF-styrelsen, som alla firade påsk på annan ort. Hurra.

För att få lite mat i magen slog jag på mikron. Här går huvudsäkring nummer två, och lägenheten blir mörk. Bara kylskåpet och diskmaskinen har strömförsörjning.

Nu har en styrelsemedlem kommit hem, och de två huvudsäkringarna, som är gamla hederliga keramikproppar, är bytta.

En närmare granskning av stickkontakten till spisen visade en del sotfläckar. Kan en kortslutning i kontakten ha slungat ut stickkontakten ur vägguttaget??? Till saken hör att vi är hyggligt nyinflyttade och aldrig själva städat bakom spisen och alltså inte är säkra på att kontakten var ordentligt isatt.

Så till frågorna!

1. Vad kan orsaka en sådan kortslutning i en tom lägenhet? Jag kan förstå att det kan uppstå om man spiller vatten eller har stekflott som droppar ned från en ordenligt smutsig bänk. Så är inte fallet hos oss.

2. Vågar jag använda spisen? Jag har satt i kontakten igen och använt spisen en kort stund utan incidenter, men har slagit ifrån alla tre säkringarna nu. Jag har ingen lust att vakna av en eldsvåda i natt!

3. Om en kortslutning i spisen orsakade felet, varför gick då huvudsäkring två när jag slog på mikron? Min lekmannateori är att keramikpropp nr 2 i källaren "nästan" gick vid kortslutningen, och fick den sista lilla pushen av mikron.

4. Ska jag vara orolig för att ett mer omfattande elfel? Nu på kvällen fick jag en lätt stöt från diskbänken som jag i vanliga fall skulle ha avfärdat som lite statisk elektricitet eller något, men som nu blev ganska skrämmande.

5. Vilket ansvar har jag, vilket ansvar har BRF?

6. Vad tror ni att mitt försäkringsbolag tycker? Om jag tar in en elektriker för att se efter om något behöver åtgärdas/byta kontakten och stickproppen/köpa en ny spis - vad är rimligt? Och om jag fortsätter använda spisen tills jag ordnat upp allt, trots den lilla sotfläcken, och något händer - har jag då varit vårdslös och står utan försäkringsskydd??

Många frågor på samma gång, jag hoppas att ni har överseende!

Otrevligt.

1. Är du säker på att lägenheten verkligen varit tom ... ;) Sånt här sker inte av sig själv.
Även om kontakten till spisen suttit löst så ska den inte orsaka en kortslutning. Är det alltså 3 st enpoliga automatsäkringar till spisen och alla 3 löste?

2. Punkt 1 skulle behöva en förklaring, men då du testat spisen och alla funktioner nu verkar fungera så måste det finnas en annan förklaring, dvs att spisen är hel.

3. Din gissning ligger troligen nära sanningen där. Det är inte ovanligt att smältsäkringar som fått en smäll löser väldigt lätt efter det.

4,6 Svårt att säga. Det som hänt är så osannolikt att det är svårt att hitta teorier som vad som skulle kunna hänt. Lite sot på kontaktblecken är inte ovanligt. Är det mycket sot i form av en ring så kan det ha inträffat en överspänning. Men åskan går väl inte nu...
En orsak kan vara dåliga anslutningar i spisuttaget eller stickproppen som orsakat en kortslutning och ljusbåge som utvecklat en trefasig kortslutning. Men spontant...
Tycker ändå det finns skäl att ta hem en elinstallatör som får kika runt och mäta lite, inte minst för att stilla oron.

5 Du som anläggningsinnehavare har ansvaret för att elinstallationen i lägenheten är säker. Egentligen borde man låta göra en kontroll med några års mellanrum, men det är ingenting som folk praktiserar förrän saker börjar ramla sönder...

Tack för ditt snabba och bra svar!

Att någon skulle ha varit inne i lägenheten var också min första tanke, och jag hann försäkra mig om att det varken finns huvud- eller extranycklar innan det slog mig att en kortslutning skulle ha kunnat slunga ut stickproppen. Men jo, jag är säker på att lägenheten var tom...

Jag återkommer med lite bilder i morgon, så kanske det är lättare att bedöma vad som hänt. Det som är "lite sot" i mina ögon kanske är spåren efter en fullfjädrad ljusbåge i en fackmans...

Hur som helst ska jag ta hit en elektriker. Jag drar mig inte för att fixa saker själv, men jag har en enorm respekt för el. Därmed: Fråga 7! Vilken typ av elfirma bör jag vända mig till?:o

Är du bara lite händig med en skruvmejsel kan du ju öppna uttaget och stickproppen till spisen och se hur det ser ut. Du vet ju vilka tre automatsäkringar du ska bryta ;). Har du ett mätinstrument så mäter du före och efter för att säkerställa att det blir spänningslöst, annars använder du spisen som indikator. Men peta inte i uttaget för det.

En ljusbåge får ju luft att röra sig pga värmeutvecklingen, men om den kan trycka ut en perilexstickpropp ur uttaget låter inte sannolikt, men vem vet... Det borde i så fall synas som mycket sot, och då är det förmodligen bara lite sot som förhindrar en ny kortslutning.

Hur gammal är elen i lägenheten? Du har i alla fall modern normcentral, med ledningarna kanske är +50 år gamla? Isoleringen kanske börjar falla sönder vilket orsakat kortslutningen. Den brukar dock ligga på plats så länge man inte rör den.

Du kan ringa vilken elfirma som helst. Men förklara läget så att dom inte skickar en praktikant som tror att en spis ska kopplas in ifall detta skulle vara mer komplicerat.

Vi har varit med om något liknande. Kabeln till spisen for ut ur kontakten, och brändes. Vi fick aldrig någon förklaring till varför det hände. Läskigt var det.

((Detta var inte i huset, utan i den bostadsrätt vi bodde i innan).

De magnetiska krafterna vid en ortentlig kortslutning är inte att leka med. Kastar iväg tunga saker som vantar. Hurvida de dynamiska krafterna kan leda till att en kontakt kastas ut vet jag inte (beror kanske på hur ledningarna är dragna inne i kontakten). Det finns gott om filmer som visar hur t.ex. en fasskena modell grövre i ett skåp slits loss och kastas ut vid en stum kortslutning.10kA ger stora krafter.

Om uttaget sitter lite fel i förhållande till höljet så nyper ju kontaktblecken bara precis i spetsen på stiften. Då kan det inte behövas mycket för att få kontakten att hoppa ur.

Med största sannolikhet har inte stickproppen varit ordentligt intryckt, det har fått till följd att det börjat sota och "kola" i uttagets plast. När det väl börjat sota/kola uppkommer krypströmmar som med tiden kan leda till mer förkolning av plasten och mer ström som kryper vilket i sinom tid kan leda till en kortslutning med ljusbåge och joniserad luft som sprider ljusbågen till samtliga faser. Ett tecken på att stickproppen inte varit ordentligt intryckt är det faktum att den ramlat ur, trycket i dosan vid kortslutningen skulle aldrig bli så högt att proppen trycktes ut, men om trycket skulle bli så högt skulle även uttaget följa med ut.

... och ljusbågen som sen uppstår skulle kunna bränna bort en del av det ledande gojs som bildats, eller?

En antagligen extremt osannolik möjlighet är att det krupit in fukt från "utanför köket" på något vis.

Det small till med tillhörande blixt bakifrån spisen hemma för några veckor sen och en av spissäkringarna (3x10A) gick.
Perilexuttaget är av utanpåliggande typ och något jox hade väl runnit utefter väggen ner på och in i uttaget, där lite sot visade var ljusbågen varit. Efter isärplockning och rengöring var sotet borta och inga synliga skador fanns i plasten eller kontaktblecken. Jag satte ihop alltsammas igen och skruvade i en ny säkring.

Tack för alla initierade svar!

Känns ganska skönt att höra att en illa isatt stickpropp skulle ha kunnat vara anledning nog. En närmare undersökning (nåja, jag måste ha varit jäkligt slarvig första gången) visar tydliga smältskador mellan två av stiften på stickproppen och märken efter flammor/värme/ljusbåge bakom spisen. Se bilder nedan!

• DSC_0076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0077.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0079.jpg
    Skapa konto
Det där såg inte så grant ut.
Något jox, fukt, skurvatten, kaffesump, vad-som-helst har råkat komma in mellan stiften och gjort kortis.
Byt ut både stickproppen och uttaget, är det så där bränt kommer det fortsätta att orsaka trassel.

Ja, du har haft en tvåfasig kortslutning. Frågan är om det skett i stickproppen eller i uttaget. Det ser ju rent ut så det har troligen inte berott på flott och gegga som runnit ned bakom spisen. Uttaget behöver i vilket fall öppnas och inspekteras.

Vilken j-la smäll som dynamitharry skulle sagt! :)

Mja, kortisen har ju varit mellan stickproppen och uttaget så något har kommit i kläm där. Behöver ju inte vara fukt eller flott utan kan vara tex en liten foliebit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.