Hej!
(Det här blir ett långt inlägg för jag vet inte hur jag ska förklara, och dessutom är det två frågor i samma inlägg...ber om ursäkt på förhand)
Nu har vi börjat riva köket. Mellan skåp och diskbänk hade vi kakel ovanpå gipsskiva. För att komma ut i nivå hade de som kaklade m.m. putsat väldigt tjockt bakom vedspisen. Det har vi börjat ta bort för vi vill inte ha det så tjockt eftersom det blev en fett- och dammsamlande kant på ca 2,5 cm ovanför kaklet, utan vill istället använda renoveringsgips. Eventuellt också ta bort plywooden som satt bakom gipsskivan för att det ska bygga ännu mindre (det är brädvägg bakom).
När vi då började ta bort kaklet ovanför vedspisen som alltså har murbruk (eller puts? Vilket ord är rätt?) bakom, så har det så klart lossnat väldigt ojämt. Frågan är hur vi går vidare...
Tar vi bort allt gammalt bruk ner/ in till teglet, sätter renoveringsgips fram till murstocken (= halva elspisen) , putsar upp till i nivå med gipset och kaklar? Eller kan man använda spackel istället för bruk? Om vi tar bort plywoodskivan, kan vi då istället för bruk sätta R.G: hela vägen fram till hörnet direkt på teglet?
Om vi gipsar ända upp till taket - hur gör vi då med spjället som hör till vedspisen? Det är inmålat flera gånger (men borde väl gå att "slipa fram") men vet någon om man kan skruva loss den yttre biten som vi har ringat in på fotot och sätta den ovanpå gipset?
Kort sagt - hur fixar jag den här väggen snyggast och enklast? Vi har tänkt ha målad vägg ovanför kaklet; alltså inte helkakla.
Kök under renovering med delvis riven vägg och synliga tegelstenar, ojämn puts och borttagna kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kök under renovering med avlägsnat kakel och ojämn väggyta av tegel och puts ovanför en äldre spis.
Skapa konto
Vägg med utmarkerat och borttaget område där spjället till en vedspis har suttit, visande en renoveringsprocess.
Skapa konto
Vägg under renovering med ojämnt borttaget kakel och synlig spjällring.
Skapa konto
Renoveringsarbete på köksvägg med borttaget kakel och ojämnt murbruk.
Skapa konto

M
Använd gipsbruk, du kan dra på det och sen slipa om du så vill, då slipper du gipsandet

Knacka ner så jämnt som möjligt och sätt gips/renoveringsgips till tak och helst hela väggens bredd.
Det borde absolut gå att få fram spisblecket på ett bra sätt. Pilla med gammal skruvmejsel och kniv för att få fram spåren på skruvarna ordentligt.

J
Får man verkligen klä in en murstock i bruk med vanlig gipsskiva? Jag skulle nog själv putsat - eller minst höra mig för med sotaren. Inte kul om man vid nästa inspektion säger att du måste riva bort gipset...

J
Och, kolla så du tar "rätt" puts, gammalt hus troligen kalkputs. Gipsputs är enklare att putsa om man är ovan (man kan nog inte misslyckas) men tror det är något sämre där fukt finns och på en murstock, men det kan nog funka... Ta inte ett "hårdare" puts utanpå kalkputs, det funkar inte...

M
Gipsputs funkar fint vid fuktiga förhållanden också, putsat mycket badrum med det

M
Och källare vill tilläggas

M Zolt skrev:
Använd gipsbruk, du kan dra på det och sen slipa om du så vill, då slipper du gipsandet
Fram till där brädväggen börjar? Eller menar du ist.f. gips hela vägen bort förbi diskbänken oxå?

tttomten TomasJor skrev:
Knacka ner så jämnt som möjligt och sätt gips/renoveringsgips till tak och helst hela väggens bredd.
Det borde absolut gå att få fram spisblecket på ett bra sätt. Pilla med gammal skruvmejsel och kniv för att få fram spåren på skruvarna ordentligt.
Ja, det är det vi funderar på, om inte annat så för att få en rak vägg för köksskåpen.Men FÅR man ta loss blecket (tack för ordet! ) och flytta ut det till utanpå gipset eller kan det påverka funktionen? Ska iofs fråga sotaren oxå som kommer på måndag men är det en ung nybörjare så kanske han/ hon inte vet...

J JohanLun skrev:
Får man verkligen klä in en murstock i bruk med vanlig gipsskiva? Jag skulle nog själv putsat - eller minst höra mig för med sotaren. Inte kul om man vid nästa inspektion säger att du måste riva bort gipset...
Ska kolla med sotaren, men är mer fundersam på spjället m.m. Gips är väl brandsäkert?

K karincam skrev:
Ska kolla med sotaren, men är mer fundersam på spjället m.m. Gips är väl brandsäkert?
Gips används ju som avgränsade i brandceller så det vore otroligt om du inte får montera det mot murstock.

• Gilla
karincam
  • Laddar…
K karincam skrev:
Ja, det är det vi funderar på, om inte annat så för att få en rak vägg för köksskåpen.Men FÅR man ta loss blecket (tack för ordet! ) och flytta ut det till utanpå gipset eller kan det påverka funktionen? Ska iofs fråga sotaren oxå som kommer på måndag men är det en ung nybörjare så kanske han/ hon inte vet...
Det blir ingen påverkan på funktionen så det är inget problem.

Edit: om det heter bleck eller något annat ska jag låta vara osagt, jag tyckte bleck passade ;)

• Gilla
karincam
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Och, kolla så du tar "rätt" puts, gammalt hus troligen kalkputs. Gipsputs är enklare att putsa om man är ovan (man kan nog inte misslyckas) men tror det är något sämre där fukt finns och på en murstock, men det kan nog funka... Ta inte ett "hårdare" puts utanpå kalkputs, det funkar inte...
Hur kollar jag det då? Och vad är skillnaden på "bruk" och " puts" i det här fallet? Jag har alltid tänkt att bruk är det man har mellan stenarna för att sammanfoga dem, och puts är det man lägger ovanpå för att sedan dölja allt (om man t.ex. har använt lecablock) men då har jag oxå tagit för givet att bruk är mycket hårdare/ starkare. Det här som var bakom kaklet måste man använda bilmaskin för att få bort; det är jättehårt. Men just DET bruket är "bara" 19 år för jag renoverade köket då. Kaklingen gjorde jag dock inte själv så har noll koll på vad som användes.

tttomten TomasJor skrev:
Det blir ingen påverkan på funktionen så det är inget problem.

Edit: om det heter bleck eller något annat ska jag låta vara osagt, jag tyckte bleck passade ;)
Åh vad bra! För vi har funderat mycket på hur vi gör för att få allt jämt, för de nya skåpen har inte samma mått som de gamla.
Jag tycker också att "bleck" passar :)

Roligt att få så pass många svar så fort!
Då kanske jag kan slänga in en till fråga (även det kanske en sotarfråga...) Vi ska montera en fläkt nu i köket, till skorstenens ventliationskanal (syns som ett svart hål ovanför spjället). Ska anslutningsröret upp/ in i kanalen och i så fall hur långt, eller bara fram till väggen och fästas? Det har inte funnits någon fläkt alls innan, för förut sa sotaren att det kunde bli fel drag i öppna spisen i vardagsrummet om jag hade en fläkt i köket. Sedan dess har vi dock dels byggt på skorstenen några skift, dels skaffat kamininsats, och senaste gångerna när jag har frågat sotaren om fläkt har han sagt att det ska funka. Jag har dock inte frågat om detaljer eftersom det inte var aktuellt då.
Jag blir så frustrerad när jag inte vet, för jag vet inte ens vem/ vilken yrkeskategori jag ska ringa och fråga eller leja! Ventilationsproffs? Eller murare? Eller snickare eller...osv.? Därför extremt tacksam över era svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.