Jag hjälpte just en bekant med att koppla in en taklampa. För att säkerställa att ledningen var strömlös kortslöt jag den helt enkelt så att automatsäkringen löste ut. :|

Sen, efter monteringen, tryckte jag upp säkringen igen.

Men det är strömlöst på den gruppen :-(

Vad har hänt, vad göra, vad ska jag kolla om det behövs mer information? Det är ingen uråldrig installation, jordledaren (ej inblandad i detta äventyr) är gulgrön.

Jag känner mig lite dum.

Det är med stor sannolikhet en huvudsäkring som gått. de finns oftast nära elmätaren. Teoretiskt så kan automatsäkringen ha gått sönder också, de tål bara ett begränsat antal utlösningar.

Aldeles bortsett från detta så ärdet ingen bra metod för att stänga av strömmen till en grupp. Det sliter ordentligt på automatsäkringen. Man kan lämpligen göra en kortslutningstest när man har stängt av strömmen redan och dessutom redan kontrollerat på minst ett sätt att strömmen är bruten. Då kan en sådan kortslutningstest vara sista kontrollen innan man vidrör ledningen.

Är huvudsäkringen hel så prova att bryta automatsäkringen helt och sedan återställ den igen, vissa fabrikat hamnar i ett mellan läge som gör att man måste bryta den helt innan man återställer efter kortslutning

Kortslöt du mot jord? Finns det en jordfelsbrytare?

//Patrik

Tack alla.

hempularen skrev:
Det är med stor sannolikhet en huvudsäkring som gått. de finns oftast nära elmätaren. Teoretiskt så kan automatsäkringen ha gått sönder också, de tål bara ett begränsat antal utlösningar.

Aldeles bortsett från detta så ärdet ingen bra metod för att stänga av strömmen till en grupp. Det sliter ordentligt på automatsäkringen. Man kan lämpligen göra en kortslutningstest när man har stängt av strömmen redan och dessutom redan kontrollerat på minst ett sätt att strömmen är bruten. Då kan en sådan kortslutningstest vara sista kontrollen innan man vidrör ledningen.
Ja, jag ska inte göra så mer :( får kolla huvudsäkring. Det är ett litet flerbostadshus, tre lägenheter, betyder det att flera lägenheter kan har drabbats?

olle_O skrev:
Är huvudsäkringen hel så prova att bryta automatsäkringen helt och sedan återställ den igen, vissa fabrikat hamnar i ett mellan läge som gör att man måste bryta den helt innan man återställer efter kortslutning
Ok, tack för tipset! Jag tror att jag spontant testade det dock.

Patrik_Hed skrev:
Kortslöt du mot jord? Finns det en jordfelsbrytare?

//Patrik
Nej, nej.

Selektiveteten är inte den bästa mellan C 10 automater och huvudsäkringar på 16 - 20 Ampere, Så det är inget konstigt att den förkopplade diazed säkringen ger upp.

Du har normalt en uppsättning huvudsäkringar per lägenhet, 1 säkring om lägenheten matas med enfas, och 3 säkringar om den matas med 3 fas. Om huvudsäkringen har gått så borde något mer i lägenheten vara ur funktion, hela lägenheten om den matas med enfas.

Hyresgästen fick tag i någon handy-man som kollade huvudsäkringen innan jag hann dit. Det var mycket riktigt där skon klämde!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.