8 559 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Kortslutning i antennuttag?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag blir inte riktigt klok på mina antennuttag, det verkar vara kortis i alla uttag jag får i min hand, mätt mellan anslutningsskruv och chassi. Har provat både triax TOU 4, TOU 1 och Macab M10-S , M13-S, ska det vara så, verkar helt orimligt i mina ögon samtidigt som det verkar lika orimligt att de 8 uttag jag provat alla skulle vara defekta...
I själva uttagsändan är det inte kortis men det handlar väl om att inga uttag har DC pass antar jag.
Jag vill bygga ett serienät och har en rätt överdimensionerad antenn (tror jag iaf). Med skalad koax lite slarvigt lagd mot antennanslutning på tv:n blir det perfekt bild, kopplar jag in ett enda uttag (med slutmotstånd ditsatt) blir det ingen signal alls.
En möjlig förklaring till avsaknad av bild är iof. om min TV matar ut 5v (gör en <1 år gammal Samsung Led det?) och aktiverar förstärkaren i min antenn (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30258&path=) men jag borde inte behöva förstärkaren (bor 22 km fågelvägen från nackamasten) och hur som är det ju 12-24 v den ska ha och inte 5v (för en TV matar väl aldrig ut mer än så).
Jag vill därför skylla på uttagen men inte kan jag väl fått så många defekta uttag?
Någon som kan ge mig lite förslag på vad som kan vara fel?
/U
I själva uttagsändan är det inte kortis men det handlar väl om att inga uttag har DC pass antar jag.
Jag vill bygga ett serienät och har en rätt överdimensionerad antenn (tror jag iaf). Med skalad koax lite slarvigt lagd mot antennanslutning på tv:n blir det perfekt bild, kopplar jag in ett enda uttag (med slutmotstånd ditsatt) blir det ingen signal alls.
En möjlig förklaring till avsaknad av bild är iof. om min TV matar ut 5v (gör en <1 år gammal Samsung Led det?) och aktiverar förstärkaren i min antenn (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30258&path=) men jag borde inte behöva förstärkaren (bor 22 km fågelvägen från nackamasten) och hur som är det ju 12-24 v den ska ha och inte 5v (för en TV matar väl aldrig ut mer än så).
Jag vill därför skylla på uttagen men inte kan jag väl fått så många defekta uttag?
Någon som kan ge mig lite förslag på vad som kan vara fel?
/U
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
I någon meny ska det gå att stänga av matningen från TV:n. Med eller utan matning kortslutet så ska inte TV:n gå sönder, det är mest troligt att det är strömbegränsat.
Det är nog inte kortis vid 400MHZ om det sitter en liten spole/induktans på ingången med vid DC är det kortis.
Protte
Det är nog inte kortis vid 400MHZ om det sitter en liten spole/induktans på ingången med vid DC är det kortis.
Protte
Vanliga antennuttag har "kortis" om man mäter mellan mittskruv o skärm pga av spole internt i uttaget men antennsignalen är inte"DC" så för den är det inte kortis
men till saken, tror inte du har så bra signal eftersom du får bra bild utan skärm ansluten
tyder på det, sen kan du kolla i tv:ns menyer om aktiv antenn är på/av (går att slå av/på på alla tv med den funktionen)
kolla så att du inte kortslutit skärm o mittledare i kabeln någonstans
ganska vanligt av gds:are att man skalar bort skärmen i någon ände(fel) ,klammer i kabel mm
men till saken, tror inte du har så bra signal eftersom du får bra bild utan skärm ansluten
tyder på det, sen kan du kolla i tv:ns menyer om aktiv antenn är på/av (går att slå av/på på alla tv med den funktionen)
kolla så att du inte kortslutit skärm o mittledare i kabeln någonstans
ganska vanligt av gds:are att man skalar bort skärmen i någon ände(fel) ,klammer i kabel mm
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Nu börjar det klarna lite, tack för infon om att det är rätt med kortis på DC-nivå, då fortsätter jag med själva grundproblemet.tomlan skrev:
Förstår jag dig rätt att du säger att givet att jag har dålig signal skulle det bli mer troligt att få bild om jag inte ansluter skärmen på antennkabeln? (något OT men jag gillar att förstå saker, hur kommer i så fall det sig?)tomlan skrev:
För övrigt var skärmen ansluten, vad jag menade var att jag inte satte någon kontakt på den skalade koaxen, jag bara lade mittledare mot anslutningen för dito på TV:n och skärmen mot sin anslutning
Det är inte kortis i kabeln och skärm är givetvis ansluten i båda ändar, jag har inte heller ens börjat klamra kabeln ännu.tomlan skrev:
Det enda jag har hemma är mina Macab uttag (13dB resp. 10dB), TOUx:erna tog jag (och lämnade tillbaka) från landstället, har jag för stor dämpning i dessa uttag?
Grunddata:
Antenn: http://www.kjell.com/content/templa...&path=636500000,683000000,684000000,685000000 (jag länkade till fel sist, förvillande lika på bild). Antennen är riktad mot nackamasten (mha kompassriktning, kanske inte helt 100)
Kabel till första uttag (och sista för tillfället, slutmotstånd monterat), ca 6m, dämpning -12,3dB/100m@500Mhz / -15,6dB/100m@800Mhz
Uttag: Macab M13-S alt. M10S
(för att beskriva våra motagningsförhållanden generellt kan man notera att vår tillfälliga lösning tills detta är på plats är en aktiv innhomhusantenn av billigt snitt som slängs runt lite i rummet (när sladdarna är i vägen), för det mesta funkar det bra men ibland blir det lite pixligt
Tack på förhand!
/U
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du skriver att du har en först. i masten, den bär nog spänningsförsörjas, jag kan tänka mig att den dämpar minst lika mycket som den skall förstärka om den inte får drivspänning.
Annars säger jag också att du får söka ev. misslyckade skalningar på vägen.
Annars säger jag också att du får söka ev. misslyckade skalningar på vägen.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag tolkar följande som att det ska vara ok att inte spänningsförsörja antennen (från länken ovan):
"Förstärkaren på 13 dB har signal-bypass, antennen fungerar även utan ström (ingen förstärkning)."
Jag mätte igen på kabeländen (f.n. inget uttag monterat) och det är oändligt motstånd med såväl Fluken som elektronikmultimetern. Eftersom jag får helt störningsfri bild bara jag förbikopplar uttaget gör att jag tycker det är osannolikt att det var dåligt skalat (eller något annat fel för den delen) uppe vid antennen men jag ska ge mig upp igen imorgon och kolla en tredje gång (ska försöka ta ut kompassriktningen lite mer exakt då också). För övrigt tänker jag mig att det är, givet att man inte har kortis, ganska svårt att misslyckas med en f-kontakt om man nu inte skalar bort skärmen men det kan jag lova att jag inte gjorde.
Min TV verkar inte ha spänningsmatning (och hur som är det väl inte de 12-24v antennen vill ha) då jag inte hittar någon möjlighet att stänga av den funktionen.
All input är välkommen så ös på med allt ni har så ska jag göra mitt bästa för att hinna prova i den takt ni jobbar (vilket hittills har varit en helt grym takt, så många bra svar så snabbt och så sent, man tackar!)
/U
"Förstärkaren på 13 dB har signal-bypass, antennen fungerar även utan ström (ingen förstärkning)."
Jag mätte igen på kabeländen (f.n. inget uttag monterat) och det är oändligt motstånd med såväl Fluken som elektronikmultimetern. Eftersom jag får helt störningsfri bild bara jag förbikopplar uttaget gör att jag tycker det är osannolikt att det var dåligt skalat (eller något annat fel för den delen) uppe vid antennen men jag ska ge mig upp igen imorgon och kolla en tredje gång (ska försöka ta ut kompassriktningen lite mer exakt då också). För övrigt tänker jag mig att det är, givet att man inte har kortis, ganska svårt att misslyckas med en f-kontakt om man nu inte skalar bort skärmen men det kan jag lova att jag inte gjorde.
Min TV verkar inte ha spänningsmatning (och hur som är det väl inte de 12-24v antennen vill ha) då jag inte hittar någon möjlighet att stänga av den funktionen.
All input är välkommen så ös på med allt ni har så ska jag göra mitt bästa för att hinna prova i den takt ni jobbar (vilket hittills har varit en helt grym takt, så många bra svar så snabbt och så sent, man tackar!)
/U
"
Förstår jag dig rätt att du säger att givet att jag har dålig signal skulle det bli mer troligt att få bild om jag inte ansluter skärmen på antennkabeln? (något OT men jag gillar att förstå saker, hur kommer i så fall det sig?)"
Om inte skärmen är ansluten blir kabeln en "antenn" och kan plocka upp signalen även om det inte finns någon signal från antenn (kortis i kontakt /felaktig antenn,klammer i kabeln närmast antenn mm)
ang. televes antennerna så fungerar de utmärkt utan spänningsmatning (som kjell&co också anger)
men har även haft fel på förstärkarmodulen så att det är 0 signal ut, så det är ju fullt möjligt att den är trasig
har svårt att tro att du inte ska få bra signal med den antennen
2mil från masten om det inte är eländig terräng,berg eller liknande isåfall kan det hjälpa att rikta den åt något annat håll o ta den på studs så att säga, och det kan förklara att bordsantenn fungerar bättre då den har betydligt sämre riktverkan o har sämre signal förstärkning, men bredare öppningvinkel
Förstår jag dig rätt att du säger att givet att jag har dålig signal skulle det bli mer troligt att få bild om jag inte ansluter skärmen på antennkabeln? (något OT men jag gillar att förstå saker, hur kommer i så fall det sig?)"
Om inte skärmen är ansluten blir kabeln en "antenn" och kan plocka upp signalen även om det inte finns någon signal från antenn (kortis i kontakt /felaktig antenn,klammer i kabeln närmast antenn mm)
ang. televes antennerna så fungerar de utmärkt utan spänningsmatning (som kjell&co också anger)
men har även haft fel på förstärkarmodulen så att det är 0 signal ut, så det är ju fullt möjligt att den är trasig
har svårt att tro att du inte ska få bra signal med den antennen
2mil från masten om det inte är eländig terräng,berg eller liknande isåfall kan det hjälpa att rikta den åt något annat håll o ta den på studs så att säga, och det kan förklara att bordsantenn fungerar bättre då den har betydligt sämre riktverkan o har sämre signal förstärkning, men bredare öppningvinkel
Du har minst 10 dB större dämpning när du använder dina uttag. Signalstyrkan är kanske inte tillräcklig att tåla detta. Du måste rikta in antennen ordentligt. Börja med att ta fram menyn på box/TV där du kan se signal/brus och bir error rate, när du har bild på TVn. Vrid sedan på antennen för att få bästa signal. Funkar det ändå inte när du kopplar in uttagen så fixa spänningsmatning till antennen. Den inbyggda förstärkaren ger ungefär lika mycket som dina uttag dämpar.
På gammal analog TV blev bilden brusigare och brusigare i takt med att signalen försämrades. Med digital-TV blir det ingen gradvis försämring. Det går snabbt från perfekt bild till ingen bild. I mellanläget kan det bli hackigt och frysningar. Det kan gå från perfekt bild till ingen bild på mindre än 10 dB.
/Hasse
På gammal analog TV blev bilden brusigare och brusigare i takt med att signalen försämrades. Med digital-TV blir det ingen gradvis försämring. Det går snabbt från perfekt bild till ingen bild. I mellanläget kan det bli hackigt och frysningar. Det kan gå från perfekt bild till ingen bild på mindre än 10 dB.
/Hasse
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag borde väl återkoppla:
Det verkar som om det var min TV (Samsung) som var mycket mer känslig än min digitalbox (Topfield), så fort jag kopplade in boxen fick jag bild, vad jag sen gjorde var att skicka upp antennen lite högre på stolpen och då började TVn fungera. (blev lite vingligare att justera med stege uppe på taket).
Efter att jag gjort den ändringen pillade jag lite med boxen och hittade infon om signalstyrka i boxen (så jag vet inte riktigt hur bra/dåligt det var lite längre ner), den sa signal 98-99% & level 48% (minns inte de exakta termerna men typ så). Att vrida antennen fick ingen inverkan (provade typ +-45 grader), nivåerna var desamma.
Eftersom jag inte vet vad som är bra siffror köpte jag en 12v injektor, men även när jag kopplat in den låg dessa siffror konstant, verkar det rimligt?
Hur som funkar allt bra nu, tack för all input!
/U
Det verkar som om det var min TV (Samsung) som var mycket mer känslig än min digitalbox (Topfield), så fort jag kopplade in boxen fick jag bild, vad jag sen gjorde var att skicka upp antennen lite högre på stolpen och då började TVn fungera. (blev lite vingligare att justera med stege uppe på taket).
Efter att jag gjort den ändringen pillade jag lite med boxen och hittade infon om signalstyrka i boxen (så jag vet inte riktigt hur bra/dåligt det var lite längre ner), den sa signal 98-99% & level 48% (minns inte de exakta termerna men typ så). Att vrida antennen fick ingen inverkan (provade typ +-45 grader), nivåerna var desamma.
Eftersom jag inte vet vad som är bra siffror köpte jag en 12v injektor, men även när jag kopplat in den låg dessa siffror konstant, verkar det rimligt?
Hur som funkar allt bra nu, tack för all input!
/U
Jag har ungefär samma problem hos en kund, med antennsladd direkt in i tvn är det bild,dock har tex tv1 kring 50% styrka och kvalitet från noll upp till kanske 20? Tv4 har runt 80-90 styrka och kvalitet 70. Kopplar jag in antennkabeln i uttaget, M13, så blir det ingen signal på tvn. Jag har satt tre uttag i serie M13-M13- och M1 slututtag. kan antennen vara felriktad? Kan det hjälpa med en antennförstärkare?
I en villa bör man ha max två uttag i serie, allra helst ett rent stjärnnät, om du ska ha tre uttag bör alla ligga nära varandra i dämpstyrka tex M10-M7-M5, men det beror på hur lång kabel det är mellan uttagen.
Du måste först rikta in antennen, därefter eventuellt en antennförstärkare (justerbar förstärkning/dämpning).
Signalkvallite och signalstyrka bör ligga över 70% in till mottagaren.
Du måste först rikta in antennen, därefter eventuellt en antennförstärkare (justerbar förstärkning/dämpning).
Signalkvallite och signalstyrka bör ligga över 70% in till mottagaren.
Provade att mäta med en sådan här:http:// http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/inriktningsinstrument/installningsverktyg-for-antenn-p30330
Mätte före antennuttagen, fick bara visaren att precis rör sej, testade med en lös antennkabelstump- samma resultat. Även utan något anslutet blev det samma resultat....
Mätte före antennuttagen, fick bara visaren att precis rör sej, testade med en lös antennkabelstump- samma resultat. Även utan något anslutet blev det samma resultat....
Har du läst data-/infobladet? http://www.kjell.com/.mvc/Document/File?id=4e2e2768-9050-4020-b0e7-a3e200d112b3
På vänstersidan direkt under bilderna så står det "Att tänka på! ..."
När du provade med instrumentet provade du då med en kort antennkabelstump (ca 1-2 m)?
Allt de du har skrivit tyder på antingen en förliten antenn eller att antennförstärkare behövs. En antennförstärkare ska sitta så nära signalkällan som möjligt.
Vad är det för en antenn som sitter idag?
Vad är det för antennkabel?
På vänstersidan direkt under bilderna så står det "Att tänka på! ..."
När du provade med instrumentet provade du då med en kort antennkabelstump (ca 1-2 m)?
Allt de du har skrivit tyder på antingen en förliten antenn eller att antennförstärkare behövs. En antennförstärkare ska sitta så nära signalkällan som möjligt.
Vad är det för en antenn som sitter idag?
Vad är det för antennkabel?
Klicka här för att svara