16 231 läst ·
34 svar
16k läst
34 svar
Kortsluten motorvärmare funkar med jordfelsbrytare?
Hela installationen av värmaren och kupeuttag är inte ens ett år gammal så det hoppas jag Calix eller verkstaden som installerad det hela tar på sig.Bo.Siltberg skrev:
Det sitter inte något främmande föremål, smuts eller fukt i kontaktdonet till själva värmarelementet?
Annars har jag varit med om samma sak, en slangvärmare som löste säkringen ibland, ibland inte. Gav upp med en smäll medan jag felsökte.
Annars har jag varit med om samma sak, en slangvärmare som löste säkringen ibland, ibland inte. Gav upp med en smäll medan jag felsökte.
Som nämnt tidigare har jag inte felsökt kontaktdonet vid slangvärmaren då det sitter längst ner i motorutrymmet och nås enklast underifrån. Men jag ska ta och kolla det imorgon kanske om jag hinner förbi OKQ8 en snabbis.Fotografen skrev:
För den som är intresserad. Mätte idag direkt på slangvärmaren efter att jag lyckats lyfta bilen. Kontakterna var snustorra och fina. Mellan fas och nolla var det 125 ohm som innan, mellan jord och fas/nolla hade jag 50 resp. 170 ohm. Typ samma som när jag mätte på sladden tidigare. Någon som har en ide om varför proppen klarar sig, oavsett hur jag vänder den, när jag har jfb inkopplad?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
50 ohm löser inga säkringar. Det sker troligen ett överslag som orsakar kortslutningen, dvs du skulle troligen mäta kortslutning med en isolationsprovare som mäter med 500 V.
Att JFBn inte är frisk kan vi konstatera. Att den fungerar som den gör är svårare att förklara eftersom du säger att värmare och kupéfläkt fungerar som vanligt med JFBn i kedjan. Skaffa en annan JFB att prova med.
Att JFBn inte är frisk kan vi konstatera. Att den fungerar som den gör är svårare att förklara eftersom du säger att värmare och kupéfläkt fungerar som vanligt med JFBn i kedjan. Skaffa en annan JFB att prova med.
Pluggade in den portabla jfb i jordat uttag i tvättstugan och testade att kortsluta fas-jord med multimetern, den bryter som den ska. Vad kan det vara för fel annars på den? Kökets undercentral har fast jfb, kan testa med skarvsladd därifrån. Du kanske inte minns men du (m.fl.) hjälpte mig att räta ut några frågetecken/felaktigheter vid den installationen.Bo.Siltberg skrev:50 ohm löser inga säkringar. Det sker troligen ett överslag som orsakar kortslutningen, dvs du skulle troligen mäta kortslutning med en isolationsprovare som mäter med 500 V.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Har du kollat att det inte är avbrott i skyddsjorden i sladden du använder hemma? Jag tror inte att testknappen på JFBn gör denna kontroll, utan du behöver ohmmäta sladden eller använda en JFB-testare, eller din multimeter hur du nu gjorde utan att förstöra den??
Kan tänka mig att det skiljer om elementet är varmt eller kallt?
Hursomhelst, det är inte friskt, sätt dit ett nytt eller har det bortkopplat
Hursomhelst, det är inte friskt, sätt dit ett nytt eller har det bortkopplat
Ska ta mig tid någon dag och mäta upp så att det verkligen är rätt jordat överallt. Jag vet att det inte är rätt sätt att testa jordfelsbrytaren, men jag kör med multimetern i impedansläge och kortsluter fas till jord. Gjorde detta av misstag en gång och multimetern höll så jag frågade en elektriker och han sa att vissa multimetrar automatisk känner av och skyddar. Har bara utgått ifrån att det funkar och gjort det ett par gånger. Kör med en Fluke T5 iaf.Bo.Siltberg skrev:
Påminner mej om när jag som femtonåring bestämde mej för att mäta hur många Amperé ett vanligt vägguttag kunde leverera.
Släckte halva radio/TV-affären i Skåne där jag jobbade extra.
Killarna skakade på huvudena..
Kort sagt, kortslut inte JFBn. Att mäta i impedansläget är ett lotteri med instrumentet som insats.
Släckte halva radio/TV-affären i Skåne där jag jobbade extra.
Kort sagt, kortslut inte JFBn. Att mäta i impedansläget är ett lotteri med instrumentet som insats.
Learning by doing...mycke_nu skrev:Påminner mej om när jag som femtonåring bestämde mej för att mäta hur många Amperé ett vanligt vägguttag kunde leverera.
Släckte halva radio/TV-affären i Skåne där jag jobbade extra.Killarna skakade på huvudena..
Bästa skolan enligt mig så länge det inte tar död på en.
Hej
Troligen är elementet och kabel dubbelisolerat dvs. har två isolerande kapslingar och det är bara det yttre som är jordat!
Går säkringen är det troligen fel på element slingan och kortslutning inne i det första isolerande kapslingen.
Jordfelsbrytaren känner bara av strömläckage till jord vilket då inte sker.
//Calle
Troligen är elementet och kabel dubbelisolerat dvs. har två isolerande kapslingar och det är bara det yttre som är jordat!
Går säkringen är det troligen fel på element slingan och kortslutning inne i det första isolerande kapslingen.
//Calle
Om elementslingar bara är kortsluten, varför har då TS mindre än 200ohm mellan fas/nolla mot jord?CalleSpeed skrev:Hej
//Calle
fas-nolla=125ohm
fas/nolla-jord=70ohm
nolla/fas-jord=195ohm
Hej
Har läst från börja nu! Återkommer felet när han tar bort jordfelsbrytaren? Jag har själv haft överslag i anslutningskontakten mellan kabel och uttag på min bil med Calix motorvärmare från 2011 som slår en 10 amp säkring! Rengjorde stiften med elektronikspray sedan har det inte hänt fler gånger! Det till och med kom en knall vid utdrag en gång som slog säkringen. Kunde inte hitta några fel mer än väldigt oxiderade kontaktytor!
//Calle
Har läst från börja nu! Återkommer felet när han tar bort jordfelsbrytaren? Jag har själv haft överslag i anslutningskontakten mellan kabel och uttag på min bil med Calix motorvärmare från 2011 som slår en 10 amp säkring! Rengjorde stiften med elektronikspray sedan har det inte hänt fler gånger! Det till och med kom en knall vid utdrag en gång som slog säkringen. Kunde inte hitta några fel mer än väldigt oxiderade kontaktytor!
//Calle
Hej igen. Nu har jag kopplat motorvärmaren via köket där all el är nydragen med jfb. Spelar ingen roll hur jag vänder stickkontakten så bryter jfb. Däremot får jag olika respons på säkringarna beroende på hur den var vänd. Åt ena hålet var det bara jfb som slog ifrån men vände jag på den gick både jfb, 10A dvärgbrytare eluttaget sitter på och även den fasens smältpropp på huvudsäkringen 16A. Min portabla jfb. är kanske inte helt frisk eller så är min jord ut till garaget inte ok. Den är dragen via källaren och där finns det mycket frågetecken gällande den gamla elen. Får kolla upp det när tid finns. Hur som helst, får värmaren utbytt på garantin. Tack för hjälpen ska ni ha.