16 230 läst ·
34 svar
16k läst
34 svar
Kortsluten motorvärmare funkar med jordfelsbrytare?
Sida 1 av 3
Hej, idag gick säkringen när jag kopplade in motorvärmaren (slangvärmare) på stolpen vid jobbet. 10A och säkringen brann direkt så det är kortslutning. Kom hem och testade mig fram och det visade sig vara motorvärmaren och inte kupedelen det var fel på. Summrade/ohm-mätte värmaren vilket visade 125 ohm mellan fas och nolla samt 70 resp. 195 ohm mellan jord och fas/nolla(kommer inte ihåg vilken jag mätte med resp värde). Antog då att det blivit jordfel på värmaren för detta ska väl ligga bortåt 1Mohm? Men bara för att dubbelkolla tog jag en jordfelsbrytare med stickpropp som jag använder i garaget och kopplade denna mellan uttag och värmare och då funkar det helt plötsligt utan att varken säkringen eller jfb slår ifrån???
Kan någon förklara för mig hur detta funkar. Har värmaren kortslutning mellan fas och nolla och jfb någon inbyggd resistans som hindrar säkringen att smälta? Och det låga resistansvärdet mellan fas och jord, beror det på att nolla och jord är sammankopplade i centralen? Kan tillägga att jag inte hunnit kollat den sista skarven mellan ledning och slangvärmaren då den sitter dumt till.
Kan någon förklara för mig hur detta funkar. Har värmaren kortslutning mellan fas och nolla och jfb någon inbyggd resistans som hindrar säkringen att smälta? Och det låga resistansvärdet mellan fas och jord, beror det på att nolla och jord är sammankopplade i centralen? Kan tillägga att jag inte hunnit kollat den sista skarven mellan ledning och slangvärmaren då den sitter dumt till.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Resistansvärdet mellan L och N verkar normalt, men inte mellan L/N och jord - där ska du inte ha kontakt.
Kan det vara så att "säkringen" på jobbet faktiskt är en PSA (JFB & säkring), och att du har avbrott i PE-ledaren i sladden du använder hemma?
Sedan kan det ju vara kortslutning som försvann när du ryckte i kablarna, men du ska som sagt inte kunna mäta upp någon resistant mot jord.
Kan det vara så att "säkringen" på jobbet faktiskt är en PSA (JFB & säkring), och att du har avbrott i PE-ledaren i sladden du använder hemma?
Sedan kan det ju vara kortslutning som försvann när du ryckte i kablarna, men du ska som sagt inte kunna mäta upp någon resistant mot jord.
Hej Bo, tack för svaret.Bo.Siltberg skrev:Resistansvärdet mellan L och N verkar normalt, men inte mellan L/N och jord - där ska du inte ha kontakt.
Säkringen på jobbet är vanlig smältpropp, ingen jfb där alltså. Provade t.o.m. att byta den vid lunch när det var ljust ute för att kunna kolla så det inte var snö eller is i uttaget. Kopplar jag värmaren i eluttaget här hemma går säkringen direkt precis som på jobbet, vanlig smältpropp här med på 10A. Men kopplar jag jfb mellan så håller säkringen och allt funkar bra. Testade att koppla utan jfb en gång till direkt efteråt och då brann säkringen direkt.
Att det skulle vara avbrott på PE ledaren har jag iofs. inte kontrollerat men eftersom jfb mäter av fas mot nolla, rätta mig om jag har fel, borde det väl inte spela någon roll i detta fall? Har ingen jfb till garaget. Bara denna flyttbara som jag skaffat för värmepumpen.
Hej. Allt funkar så spänningen släpper den igenom, eller hur menar du?VikHe skrev:
Kupevärmaren funkar fint om jag kopplar bort motorvärmaren från grenuttaget i motorutrymmet. Men som sagt om jag kopplar med jfb mellan vägguttag och bilen funkar både kupevärmare och motorvärmare fint.
Kan du öppna kontakterna och JFB-huset så att du kan se och mäta alla anslutningar i den portabla JFBn?Saffady skrev:
Om inte släng den direkt!!!
Använd den inte förrän du vet att den fungerar!
Den där JFBn är falsk trygghet!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Nej. Du fick ju olika resistansvärden mot jord vilket innebär att felet ligger närmare ena polen. Genom att mata fas på andra polen kommer felströmmen att bli mindre. Men nu mätte du sådana värden att det knappast spelar roll.
Där kan jag nog inte nödvändigtvis hålla med.
Om jag uppfattar mätningen rätt, så har vi
L ------ 125 Ohm ------ N ----- 70 Ohm -------- PE
Om motorvärmaren exvis drar 2 A och vi antar 30 m 1,5 mm2 ledning (0,012 Ohm/m) så blir så blir felströmmen i PE med "rättvänd" kontakt
2A x 30x0.012/(70+30x0.012) = 10 mA.
Dvs JFB löser inte.
Om motorvärmaren exvis drar 2 A och vi antar 30 m 1,5 mm2 ledning (0,012 Ohm/m) så blir så blir felströmmen i PE med "rättvänd" kontakt
Dvs JFB löser inte.
Troligtvis är JFB trasig och ev på ett farligt sätt. Kretsen mycke_nu visar skulle helt korrekt ge möjligheten att JFB bara löser när proppen är vänd på ena hållet. Min invändning mot det scenariot är bara att TS lyckats lösa 10A säkring vid två tillfällen, tyder på ett rejält jordfel, iofs kan det ändrat förhållande genom kortisarna och man nu fått detta läget. I så fall testa med stickproppen i båda lägena via JFB och löser den inte i något av dem är den kass. Och stämmer de uppmätta värdena kommer det inte heller lösa säkringen nu.
Jfb är nästan helt ny men det är förvisso ingen garanti att den är felfri. Varför behöver jag skruva isär den? Räcker det inte att jag summrar alla kontaktytor på utgång resp. ingång. Jag mätte iaf jfb och PE ledaren är intakt genom den.Demmpa skrev:
mycke_nu skrev:
Nu har jag testat att vända på allt. Mycket riktigt funkar det bra om jag vänder på stickproppen, alltså både kupevärmare och slangvärmare inkopplad. Vänder jag tillbaka på stickproppen går säkringen direkt. Kopplar jag ur slangvärmaren går det bra med vilket som. Testade samma sak med jfb mellan, då kan jag vända stickkontakten åt båda håll och allt funkar fint.GK100 skrev:Troligtvis är JFB trasig och ev på ett farligt sätt. Kretsen mycke_nu visar skulle helt korrekt ge möjligheten att JFB bara löser när proppen är vänd på ena hållet. Min invändning mot det scenariot är bara att TS lyckats lösa 10A säkring vid två tillfällen, tyder på ett rejält jordfel, iofs kan det ändrat förhållande genom kortisarna och man nu fått detta läget. I så fall testa med stickproppen i båda lägena via JFB och löser den inte i något av dem är den kass. Och stämmer de uppmätta värdena kommer det inte heller lösa säkringen nu.
Har någon tid och ork får ni gärna förklara i detalj vad detta beror på?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Bra att nån tänker. Det skulle betyda att felet sitter nära ena anslutningen till värmaren, dvs inte i värmaren i sig. Kan gå att laga då.mycke_nu skrev:Där kan jag nog inte nödvändigtvis hålla med.
Dvs JFB löser inte.
Återstår bara att förklara symptomen med säkring och JFB...