4 155 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Kortslöt torktumlare, jordfelsbrytare trasig?
Hmmm..
En kollega till mig anlitade en behörig installatör för att koppla in en diskmaskin och denne gjorde samma misstag som TS, gav den 400V. Så även solen kan ha sina fläckar
Tyvärr verkar styrkorten i vitvaror vara ganska känsliga. När en huvudsäkring gick i mitt fritidshus och en fas fladdrade runt (på underspänning matad från andra belastningar) en stund, så åkte kortet till min Wirlpool tvättmaskin och ett elektroniskt drivdon till en lysrörsarmatur.
En kollega till mig anlitade en behörig installatör för att koppla in en diskmaskin och denne gjorde samma misstag som TS, gav den 400V. Så även solen kan ha sina fläckar
Tyvärr verkar styrkorten i vitvaror vara ganska känsliga. När en huvudsäkring gick i mitt fritidshus och en fas fladdrade runt (på underspänning matad från andra belastningar) en stund, så åkte kortet till min Wirlpool tvättmaskin och ett elektroniskt drivdon till en lysrörsarmatur.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om det sitter en transformator och strömförsörjer elektroniken så går järnet snabbt i mättning och då är det bara primärlindningens resistans som begränsar strömmen och då blir det fort varmt och den tunna tråden brinner av.
Kan ju sitta en mindre säkring och ett VDR motstånd som har tagit smällen.
Öppna och fota elektronikkortet så kanske vi kan hjälpa.
Protte
Protte
Vanligare idag är att det sitter en primärswitchad nätdel.prototypen skrev:Om det sitter en transformator och strömförsörjer elektroniken så går järnet snabbt i mättning och då är det bara primärlindningens resistans som begränsar strömmen och då blir det fort varmt och den tunna tråden brinner av.
Protte
Där laddas kondingen snabbt upp till över 550 Volt men det sitter aldrig en som är specad till mer än 450V där, ofta är den på något mellan 350 och 450V.
Så den ryker snabbt, sen kan likriktaren också stryka med, då den inte alltför sällan är specad till max 400-500V
Slutligen blir det för hög spänning och för hög ström i switch-transistorn, så den ryker ofta också.
Men elektroniken bakom nätdelen kan däremot ofta klara sig.
De som reparerar elektronik, t.ex. TV-apparater efter det gått åska, bryr sig sällan om att felsöka nätdelen. De köper en komponentsats med alla komponenterna i nätdelen (den kostar typ ingenting ändå i det stora hela), löder loss allt, löder in det nya.
Funkar TV'n nu är den fixad, funkar den inte så anses den som skrot.
Klicka här för att svara