22 433 läst ·
49 svar
22k läst
49 svar
Jordfelsbrytaren löser ut av torktumlaren. Felsöka eller köpa ny?
Jordfelsbrytaren löser när vi startar torktumlaren. Varje gång och direkt när man trycker igång maskinen. Har aldrig hänt tidigare. Åldern på tumlaren är runt 8 år. Är det någon idé att felsöka eller ska man köpa en ny på en gång? Har läst på forumet att fukt i maskiner kan få jfb att lösa ut. Låter inte långsökt att det kan vara fukt i en torktumlare. Speciellt om någon ledning eller filter satts igen så att vattnet tar fel väg.Funderar på att öppna upp maskinen för att se om det är något stopp någonstans eller om det verkar vara fukt och smuts där det inte ska vara. kan en urtorkning / rengöring lösa problemet?
Vad tror ni?
Vad tror ni?
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det finns en god chans att en grundlig rengöring och torkning kan lösa problemet. Gammalt fuktigt damm kan ha letat sig fram till en kontakt som gör att JFBn löser. Men det är också ganska vanligt att värmeelement börjar läcka ström med åldern. Dessa kan bytas till än lägre kostnad än en ny maskin.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om du vill felsöka själv, så kan du lokalisera var elementet är inkopplat, och koppla bort samtliga anslutningar till det. Om jordfelsbrytaren sedan inte löser ut, så är det sannolikt elementet som är trasigt. Men som sagt enklast är ju att prova med en grundlig rengöring.
Så, rengöring och torkning. Om det inte funkar då, så kan jag testa att koppla ifrån värmeelementet. Funkar det då så är det nytt värmeelement som gäller!?Bo.Siltberg skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ungefär så.
Tänk på att lite beroende på exakt var felet sitter, så kan det "hjälpa" att sätta i kontakten på andra hållet. Så håll koll på det så du inte får en falsk indikering på att felet är fixat.
Tänk på att lite beroende på exakt var felet sitter, så kan det "hjälpa" att sätta i kontakten på andra hållet. Så håll koll på det så du inte får en falsk indikering på att felet är fixat.
Men om man vänder kontakten och det funkar då. Vad är då problemet med att köra så?H hempularen skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Mät upp värmeelementet, hade samma i vår husvagn som är ganska ny, Aldepanna med 2st elpatroner, den ena hade gått sönder! Och gick tyvärr ej heller att köpa som reservdel! 2kw patronen hade oändligt motstånd, Jfb löste direkt
Mina tips
Är den några år bara så åtgärda själv om du kan eller låt tekniker ordna det.
Är torktumlaren gammal så hade jag skaffat ny. Om den börjar strula så kommer mer snart.
Gammal enligt mina värderingar, 10 år och uppåt.
Är den några år bara så åtgärda själv om du kan eller låt tekniker ordna det.
Är torktumlaren gammal så hade jag skaffat ny. Om den börjar strula så kommer mer snart.
Gammal enligt mina värderingar, 10 år och uppåt.
Nu har jag plockat loss värmeelementet. Hur mäter jag och vad ska det vara för värden?H Husqvarna220Ac skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag gör erfarenhetsmässigt en kvalificerad gissning på C 
Om du har en multimeter så mät resistansen mellan stiften i kontakten och det skyddsjordade höljet på maskinen (eller värmeelementet om du plockat los det helt från maskinen). Använd ett högt mätområde i kohm eller Mohm-området. Har du lite tur som ger det utslag, dvs du får ett svar. Med lite otur krävs en isolationsmätare för att upptäcka att elementet är trasigt. Eftersom du verkar ha en så pass distinkt fel så finns det en god chans att multimetern upptäcker ifall elementet läcker.
Om du har en multimeter så mät resistansen mellan stiften i kontakten och det skyddsjordade höljet på maskinen (eller värmeelementet om du plockat los det helt från maskinen). Använd ett högt mätområde i kohm eller Mohm-området. Har du lite tur som ger det utslag, dvs du får ett svar. Med lite otur krävs en isolationsmätare för att upptäcka att elementet är trasigt. Eftersom du verkar ha en så pass distinkt fel så finns det en god chans att multimetern upptäcker ifall elementet läcker.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
C är rätt svar!Bo.Siltberg skrev:
Jag gör erfarenhetsmässigt en kvalificerad gissning på C
Jag är ändå inte med. Vilket av stiften ska jag mäta från? Det finns ju en massa ledningar! Och vilket värde ska det vara för att elementet är trasig respektive helt?