Bästa svaret
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Man sätter pappersremsa även där och bredspacklar (40-50 cm brett) över den. Kortskarvens kanter skall fasas lite för att kunna förfylla mellanrummet innan du sätter remsan. Det är för att det skall blir styvt i skivornas längdriktning när dessa trycker mot varandra.
Om du vill ha det riktigt tajt och starkt kan du med fördel vävlimma fast remsan mot den fyllda (och uttorkade) skarven och sedan bredspackla hela rasket.
Om du vill ha det riktigt tajt och starkt kan du med fördel vävlimma fast remsan mot den fyllda (och uttorkade) skarven och sedan bredspackla hela rasket.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag gjorde det, med lim. Det är jätteviktigt att limmet får torka ordentligt innan du spacklar.Johan Gunverth skrev:
Man sätter pappersremsa även där och bredspacklar (40-50 cm brett) över den. Kortskarvens kanter skall fasas lite för att kunna förfylla mellanrummet innan du sätter remsan. Det är för att det skall blir styvt i skivornas längdriktning när dessa trycker mot varandra.
Tak i ett fritidshus.
Jag hade fixat alla kortskarvarna. efter att sedan ha grundmålat upptäckte jag att remsan hade blivit fel på två ställen så jag karvade fram remsan slipade bort spacklet och gjorde om dessa två ställen. Totalt ca 40 cm.
Då var jag lite otåligare, så jag spacklade kanske 30 minuter efter limningen. Nästa gång jag kom dit. och hade tänkt slipa spackel och måla. Så hade remsorna släppt, och rest sig. Göra om igen, den här gången lät jag limmet torka i 4h. Nästa gång jag kom ut till stugan hade samma sak hänt igen. Höll på att bli tokig. Problemet uppfattar jag som att vatten från spacklet får limmet att släppa.
Då limmade jag igen. Det kändes torrt efter en timme, då grundmålade jag på remsan, lät grundfärgen torka 3h, sedan spackel. Nästa gång jag kom ut var det bara att slipa lite, och grundmåla, färdigmåla efter några timmar. Grundfärgen höll vattnet borta från remsan.
Så antingen låta limmet torka i typ 24 - 48h, eller om man är mer otålig verkar det fungera om man grundmålar på remsan.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Japp. Och gärna ett vattenfast lim som vävlim extra eller våtrumslim. Det senare är lättast att få tag på. Gjorde själv misstaget att använda vanlig tapetklister första gången jag testade att limma och det lossande helt p.g.a. fukten i spacklet
Redigerat:
Klicka här för att svara