Hej!
Jag skulle vilja ha en ledslinga som går under ”kjolen” på min altan. Den kommer vara dold men lysa neråt för lite mysbelysning. Vill även kunna dimmra upp så det blir lite starkare belysning ibland.
Jag har tittat på olika lösningar men hittar inget riktigt vettig. Har ni några förslag?

Längd är ungefär 25meter runt
Gärna kunna styra via mobil (har Plejd till annan belysning)
Dimbar.

hoppas nån har tid o hjälpa mig att knåpa ihop nått!
(På bilden är det inte helt färdigt, jag är ingen snickare men har gjort mitt bästa ;) men där ser ni kanske hur jag tänkt lite!

IMG_8435.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska den slingan alltså gå på utsidan av altanen, primärt vara på som svag belysning varje kväll?
Samt att du vill ha mer ljus vid enstaka tillfällen? Fasadbelysning, som kan skifta till att lysa upp tomten?

Jag har inte en lösning på en enda slinga som kan ge dig allt. Själv har jag (för länge sedan) satt en slinga som jag kan styra på distans av och på, lagom ljus för "mys och navigation".
Vill jag ha kraftigare ljus enstaka tillfällen tänder jag andra lampor.
Enkelt och fungerar.

Jag har inte Plejd, samt har inte koll på dagens utbud, men det låter för mig som du behöver två olika system för två olika behov. I alla fall om det ska vara enkelt, och hanteras på distans, kanske också billigast i längden?

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Ska den slingan alltså gå på utsidan av altanen, primärt vara på som svag belysning varje kväll?
Samt att du vill ha mer ljus vid enstaka tillfällen? Fasadbelysning, som kan skifta till att lysa upp tomten?

Jag har inte en lösning på en enda slinga som kan ge dig allt. Själv har jag (för länge sedan) satt en slinga som jag kan styra på distans av och på, lagom ljus för "mys och navigation".
Vill jag ha kraftigare ljus enstaka tillfällen tänder jag andra lampor.
Enkelt och fungerar.

Jag har inte Plejd, samt har inte koll på dagens utbud, men det låter för mig som du behöver två olika system för två olika behov. I alla fall om det ska vara enkelt, och hanteras på distans, kanske också billigast i längden?
ja precis, på utsidan av altanen som lite fasadbelysning typ!
Alltså just att den ska bli ”jätte” stark och funka som bygglampa menar jag inte utan vill bara ha möjligheten att dimra för jag vill inte ha så skarpt ljus (och inte heller för svagt så det inte lyser neråt😂)
Hoppas du förstår 😅

Tveksamt om lämpliga ledslingor är dimbara mellan svagt och så kraftigt ljus? Men jag har ingen dagsaktuell koll på utbudet. Två olika system verkar enklare och lättare att anpassa det starkare ljuset mer fokuserat till behovet än från samma slinga?

Spontant blir det dyrt. Vi har satt ca 20 meter 12v LED-slinga på en mur. Den kör jag på 1-2% vanligen men kan dimma upp så att man faktiskt får lite extraljus av den. Nackdelen är kostnaden. För att få till det som jag ville så är jag upp i ca 7500.

Detta inkluderar då styrning, skenor att montera listen i, trafo samt matningen (transformatorn ca 20 meter från led-slingan) Det blev helt klart dyrare än vad jag hade tänkt från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.