Hej! Bytte vägglampa för ett tag sedan, tyvärr var tändtråden från förra lampan mycket snålt tilltagen. Efter en del knöl och bök så fick jag till slut den på plats. Känns dock inte optimalt, så tänkte höra vad ni kloka anser:
1. Vara nöjd att den är på plats och sitter bra även om böjradien kanske inte är optimal.
2. Köpa lös FK och skarva någon cm ( känns dock tråkigt när lampan är öppen och all skarvning kommer bli mycket synlig).
3. Kalla in elektriker för att dra ny FK (känns ju jäkligt trist när det handlar om typ 1 cm från att vara optimal).
1. Vara nöjd att den är på plats och sitter bra även om böjradien kanske inte är optimal.
2. Köpa lös FK och skarva någon cm ( känns dock tråkigt när lampan är öppen och all skarvning kommer bli mycket synlig).
3. Kalla in elektriker för att dra ny FK (känns ju jäkligt trist när det handlar om typ 1 cm från att vara optimal).
Lite svår att svara på rakt av tycker jag.L Magnus.g.kling skrev:Hej! Bytte vägglampa för ett tag sedan, tyvärr var tändtråden från förra lampan mycket snålt tilltagen. Efter en del knöl och bök så fick jag till slut den på plats. Känns dock inte optimalt, så tänkte höra vad ni kloka anser:
Sitter armaturen inte över en dosa eller hur kan det annars komma FK?
Har du inte jordat system, var är detta placerat?
Okej. Är inte riktigt med på hur du menar att det blir tråkigt då lampan är öppen, du ska väl sätta någon slags kåpa över?L Magnus.g.kling skrev:
I vilket fall så är ju FKn redan skarvad i socketbiten så för den sakens skull kan du flytta den eller skippa och skarva medelst öppningsbar Wago.
Annars sätta en dosa vid rörutloppet om det är möjligt och gå från den med lampsladd.
Det finns inte mer i andra änden då, då kanske du kan putta på lite där/dra i den du har. Jag tycker att det är jobbigare att man ser koppar på den vita sladden... man ska väl in där med händerna när man byter ljuskälla antar jag. Instämmer helt i tidigare förslag att skita i sockerbiten och ha öppningsbara Wago istället. Då blir den korta sladdlängden nästan en fördel eftersom Wagon då hålls på lämplig plats. 
Om den där kopplingen (sockerbit och FK mm) är synligt och åtkomligt när armaturen är i normal drift så är den armaturen olämplig, olaglig och ej CE-märkt (eller möjligen falskt CE-märkt). Anmäl den till elsäkerhetsverket så får de agera.L Magnus.g.kling skrev:
Själv lämnar du tillbaka den och tar pengarna och köper en godkänd produkt, så kan vi återkomma om inkopplingen då.
Smart tänkt med att ersätta sockerbiten med en wago! Löser ju alla problem
(även den synbara kopparn)
Men sedan kom ju en riktigt klok tanke- är lampan överhuvudtaget godkänd? Klart som fan att man kan komma åt kopplingarna när man ska byta ljuskälla...
Bifogar några fler bilder
Men sedan kom ju en riktigt klok tanke- är lampan överhuvudtaget godkänd? Klart som fan att man kan komma åt kopplingarna när man ska byta ljuskälla...
Bifogar några fler bilder
Klicka här för att svara