OK, angående bild 3 så 1-fas uttaget gjordes av elbolaget som kom med huspaketet, den här elektrikern har endast gjort 3-fas uttagen. Han noterade dock det du sade om IP44 själv...

tommib
Vi har en sommarstuga i mellersta Finland och elinstallationen där är av samma klass. Allt är gjort med EKK och klamrat med skruv/spikklammer (i kök och vardagsrum). Lika prydligt som bilderna visar här. Åtminstone en helt onödig kabeldragning i köket som förfular rejält. Min moster som var på plats ifrågasatte elektrikern som då svarade att "det är inte fult med kablar". Detta var en nyinstallation så jag tvivlar på att elbolaget hade tillåtit någon obehörig att göra jobbet...

Ja jag förstod inte ens det var något jag borde klaga på. Vi har väl helt enkelt sämre standarder på arbete här. Undrade kanske varför det var draget så i bild 1, men kan inte säga jag brydde mig mkt i utseendet, allt i verkstan blir slitet och fult med tiden ändå, har som sagt inte ens målat väggarna ordentligt eller lagt in lister eller spacklat över skruvhål, men sånt har jag gjort själv.

Jag har dock tänkt förr det vore bra om alla kablar gick utanpå väggarna så skulle jag se var dom går, tyckte det var onödigt i ett garage att gömma dom i väggen.

Kanske någon borde visa svensk vs finsk standard så vi får se skillnaderna.

DennisCA skrev:
Kanske någon borde visa svensk vs finsk standard så vi får se skillnaderna.
Här är ett garage jag gjorde i våras. Ungefär så ser väl svensk standard ut om du frågar mig. Välinstallerad elektrisk fördelningsskåp i ett garage med snyggt ordnade rörgångar längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
leby och 2 till
  • Laddar…
Så gör en riktig yrkesman :thumbup:

Det förstör intrycket av en annars snygg verkstad. Jag jobbade likadant för några år sedan men jag är ingen proffs och nu har jag lärt mig mycket!

Müssli skrev:
Här är ett garage jag gjorde i våras. Ungefär så ser väl svensk standard ut om du frågar mig.[bild]
Ser man skuggorna av en man som står till vänster och halsar en öl? Är det fotografen?

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Ser man skuggorna av en man som står till vänster och halsar en öl? Är det fotografen?
Haha, det är fotografen! :D

Ja det ser ju lite prydligare ut, själv stör utseendet inte mig så mkt, hade nog aldrig reagerat om folk inte sagt till i tråden. Eftersom de tidigare elektrikerna gjort samma sorts arbete så kan man ju konstatera detta verkar va en finsk grej.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.