Fick offert på ett litet eljobb i min verkstad, för installation av 6st 3fas uttag varav ett kombineat med 1fas uttag, kablarna på väggen (jag vill ha det så ändå) sade några timmars jobb och ungefär 2500kr (250 egentligen).
Låter det som ett OK pris? Jag tycker själv det låter OK, mest intresserad hur det står sig mot vad ni tar i Sverige.
Låter det som ett OK pris? Jag tycker själv det låter OK, mest intresserad hur det står sig mot vad ni tar i Sverige.
Tycker det låter lite för billigt, om inte alla uttag sitter precis bredvid varandra och intill matande elcentral, dvs 2 meter kabel per uttag.
Innerhar företaget behörighet? och varför pris i €? ingår moms i kostnaden?
Innerhar företaget behörighet? och varför pris i €? ingår moms i kostnaden?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 808 inlägg
Jag tolkar det som 2500kr för materialet, och utöver detta kostnaden för arbetet som blir på några timmar.
Billigt. De där kombinerade uttagen går på ca 250-300 kr/st om man köper bra kvalitet. Tillkommer kabel, 5G2,5, som ligger på åtminstone 20kr/m. En trepolig säkring går på några hundralappar beroende på märke (mina Hager 16A kostade 300kr/st)
Se till att de drar EKLK eller liknande (MJAM i Finland om jag inte minns fel). Blir betydligt snyggare än EKK (=MMJ) som verkar vara standard där annars.
Se till att de drar EKLK eller liknande (MJAM i Finland om jag inte minns fel). Blir betydligt snyggare än EKK (=MMJ) som verkar vara standard där annars.
Sätt kombiuttag överallt och sprid ut vu på olika faser. Fler och fler maskiner blir enfas för passa en internationell marknad. 16 a enfas är bra att ha i verkstad.
Obs kombivarianten kan bara användas på 16 a trefasuttagen. På 32 a och 63 a är den naturligtvis förbjuden eftersom dessa normalt är avsäkrade över 16 a.
Obs kombivarianten kan bara användas på 16 a trefasuttagen. På 32 a och 63 a är den naturligtvis förbjuden eftersom dessa normalt är avsäkrade över 16 a.
Redigerat:
Ja det är inte relevant för mig. För det första har jag inte råd att köpa nya maskiner, sen föredrar jag äldre maskiner som inte är gjorda i kina och går på 3-fas, sådana motorer är enkla att byta ut för kaffepengar, dimper alltid åtminståne en motor i månaden för runt 50€ på findit.fi, jag har 4st i lager nu, de flesta gav jag runt 25 för.
1-fas är mest för belysning och handverktyg. Valovirta (lysström) och voimavirta (kraftström) som finnarna säger.
1-fas är mest för belysning och handverktyg. Valovirta (lysström) och voimavirta (kraftström) som finnarna säger.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Har en yrkesman utfört detta?
"Problemet" är ett "slafsigt" utfört arbete.
Bild 1. En helt onödig "sväng" på den matande kabeln som skulle gått rakt ner i dosan för att CEE uttaget skulle kunna anslutas rakt nedanför dosan och kabeln som går till höger skulle dras in genom "gaveln" på dosan. Stort avstånd mellan klammer och odistinkta böjar.
Bild 2. Olika höjd på CEE uttagen, ojämt avstånd mellan klammer, odistinkta böjar.
Bild 3. Odistinkta böjar, för stort avstånd mellan klammer, Mindre lämpligt 230 V uttag (borde kanske ha varit IP 44 i den miljön), kabelkanal varför?.
Kan ske inte direkt farlig (möjligen uttaget beroende på hur rummet ska användas) men som helhet dåligt hantverk.
Bild 1. En helt onödig "sväng" på den matande kabeln som skulle gått rakt ner i dosan för att CEE uttaget skulle kunna anslutas rakt nedanför dosan och kabeln som går till höger skulle dras in genom "gaveln" på dosan. Stort avstånd mellan klammer och odistinkta böjar.
Bild 2. Olika höjd på CEE uttagen, ojämt avstånd mellan klammer, odistinkta böjar.
Bild 3. Odistinkta böjar, för stort avstånd mellan klammer, Mindre lämpligt 230 V uttag (borde kanske ha varit IP 44 i den miljön), kabelkanal varför?.
Kan ske inte direkt farlig (möjligen uttaget beroende på hur rummet ska användas) men som helhet dåligt hantverk.