Hej, nybliven husägare långt ner på inlärningskurvan. Passade på att klättra upp på vinden vid en störtskur häromdagen och noterade att det fuktade och droppade vid ett rör som går ut genom taket. Av allt att döma är det det ett gammalt avluftningsrör till avloppet. Denna går ner i vägg mellan ett badrum och vårt kök, och är öppen över tak. Röret mynnar strax över råsponten. Ovan denna sitter en plåtkonstruktionen enligt nedan bilder. Denna sitter en bit över rörets mynning och är helt öppen mot atmosfär. Ser inte helt optimalt ut ur tätsynpunkt då rören inte är sammankopplade.

1000002825.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1000002827.jpg
Skapa konto
20260704_120009.jpg
Skapa konto
1000002833.jpg
Skapa konto

Åtgärdade detta tillfälligt genom att rengöra, tejpa med väderbeständig tejp och sedan lägga fogmassa avsedd för just takreparation mellan rör och hålupptagning i undertaket. Sedan ersatte jag plåtkonstruktionen med betongplattor tillfälligt då denna såg tveksam ut ur tätsynpunkt. Den lutar in under plattorna till vänster med endast en liten plåtsarg som skydd.

Huset är tillbyggt för några år sedan, och även på den nybyggda delen sitter en avluftning för avloppet. Det nyare röret luktade klart avlopp, medan det gamla inte gjorde detta. Jag frågar mig om det ens är inkopplat längre. En fråga jag ställer mig är om jag helt enkelt kan plugga det gamla röret och låta betongpannorna ligga kvar. Någon som ser några stora risker med detta? Tänker att avloppsavluftningen i den nybyggda delen bör räcka.

Ett annat alternativ är att röret har någon annan funktion, jag kan dock ej se vad det skulle kunna vara.

(Mossbekämpning inplanerad..)

Redigerat:
Det ser mer ut som tur att inget vatten trängt ner i vinden. Underlagstaket skall ta vatten som inte takpannor klarar pga trasiga eller kraftiga vindar vid slagregn.

Här är det öppet rakt ner som det ser ut på bild.

Brukligt är att använda, sig av en tätning mot underlaget ex. Byggmax
IMG_20260705_075133.png

Avluftning för avlopp brukar lämnas öppet mot himmel pga isbildning på vinter pga fukten som annars kan sätta igen hålet. Sen om det kommer in lite regn så är det på rätt ställe.

Svårt sen o säga varför man valt två avluftningar och om båda är i drift

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.