988 läst ·
18 svar
988 läst
18 svar
Korrigera skåp eller sockel?
Idag har jag skruvat upp det nya hemmabyggda överskåpet (eller hylla iom inga luckor).
Det är en del detaljarbete kvar, samt lister, men det ser rätt bra ut tycker jag.
Ska bli skönt att lägga renoveringen bakom mig om några veckor (hoppas jag).
Ett frågetecken är vilken taklist jag ska välja. Den befintliga tror jag blir väldigt svår att hitta och att specialtillverka känns alldeles för dyrt. I värsta fall får jag väl byta alla taklister.
Det är en del detaljarbete kvar, samt lister, men det ser rätt bra ut tycker jag.
Ska bli skönt att lägga renoveringen bakom mig om några veckor (hoppas jag).
Ett frågetecken är vilken taklist jag ska välja. Den befintliga tror jag blir väldigt svår att hitta och att specialtillverka känns alldeles för dyrt. I värsta fall får jag väl byta alla taklister.
Om någon vill veta hur man kan göra för att montera skåpet gjorde jag så här. Finns säkert många sätt att flå katten.
Ställde en pall som är lagom hög (jag pallade upp med några böcker under. Lyfte upp skåpet på den.
Sen pillade jag in tre "monteringskuddar": en i bakkant och två fram. Dessa pumpade jag upp och såg till att skåpet var i rätt höjd och lod/vågrätt. När allt såg bra ut klämde jag fast det med skåpet till vänster mha tvingar. Sedan borrade jag totalt sex hål i skåpets tvärslåar i bakkant rakt in i väggen bakom. Dessa hål var ca 4 mm.
Efter det tog jag ner skåpet och borrade de hål som skulle husera plugg, vilka var 8 x 65 mm. Jag borrade först med 6 mm och testade att få in en plugg (väggen är ganska porös), men fick öka till 8 mm.
Sedan borrade jag rätt dimension på hålen i skåpets fästpunkter, 5,5 mm i mitt fall.
In med plugg, sen lyfta upp skåpet igen, in med kuddarna osv. Se till att skåpet är på rätt plats helt enkelt. Satte fast med tvingar igen och började dra i skruvarna.
I mitt fall var väggen bakom inte helt plan och jag använde distanser av plast mellan tvärslå och vägg för att se till att skruven inte böjer tvärslån när jag drar åt ordentligt.
Jag brukar inte dra åt skruvarna med maskin utan tar det sista med skruvmejsel, för jag tycker det är så lätt att dra sönder pluggen när man kör med maskin.
Jag är rätt nojig när det gäller att montera tyngre saker på vägg, så sex skruvar är nog överdrivet mycket. Men mina väggar är också gammal lättbetong. Om det var riktig betong hade tre skruvar räckt lätt.
Ställde en pall som är lagom hög (jag pallade upp med några böcker under. Lyfte upp skåpet på den.
Sen pillade jag in tre "monteringskuddar": en i bakkant och två fram. Dessa pumpade jag upp och såg till att skåpet var i rätt höjd och lod/vågrätt. När allt såg bra ut klämde jag fast det med skåpet till vänster mha tvingar. Sedan borrade jag totalt sex hål i skåpets tvärslåar i bakkant rakt in i väggen bakom. Dessa hål var ca 4 mm.
Efter det tog jag ner skåpet och borrade de hål som skulle husera plugg, vilka var 8 x 65 mm. Jag borrade först med 6 mm och testade att få in en plugg (väggen är ganska porös), men fick öka till 8 mm.
Sedan borrade jag rätt dimension på hålen i skåpets fästpunkter, 5,5 mm i mitt fall.
In med plugg, sen lyfta upp skåpet igen, in med kuddarna osv. Se till att skåpet är på rätt plats helt enkelt. Satte fast med tvingar igen och började dra i skruvarna.
I mitt fall var väggen bakom inte helt plan och jag använde distanser av plast mellan tvärslå och vägg för att se till att skruven inte böjer tvärslån när jag drar åt ordentligt.
Jag brukar inte dra åt skruvarna med maskin utan tar det sista med skruvmejsel, för jag tycker det är så lätt att dra sönder pluggen när man kör med maskin.
Jag är rätt nojig när det gäller att montera tyngre saker på vägg, så sex skruvar är nog överdrivet mycket. Men mina väggar är också gammal lättbetong. Om det var riktig betong hade tre skruvar räckt lätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
Ett alternativ när du ska sätt upp ett skåp är att sätta en list under som du vilar skåpet på. Då håller man lätt i skåpet och kan markera, borra, skruva etc.
Listen kan sen plockas bort igen. Vill man inte att det ska synas efteråt så får man välja hur man fäster listen och eventuellt spackla/måla. Jag satte upp skåp så när jag byggde kök för många år sen, men lät listen sitta kvar. Målade listen och drog i lite krokar så kunde man hänga redskap eller grytlappar eller vad man ville ha.
Listen kan sen plockas bort igen. Vill man inte att det ska synas efteråt så får man välja hur man fäster listen och eventuellt spackla/måla. Jag satte upp skåp så när jag byggde kök för många år sen, men lät listen sitta kvar. Målade listen och drog i lite krokar så kunde man hänga redskap eller grytlappar eller vad man ville ha.
Ja det är också ett bra alternativ! I mitt fall är det rätt mycket i det gamla köket som inte är så rakt, så jag kände att jag ville kunna flytta skåpet fritt från väggen. Plus att det är porös vägg och jag var rädd att en list inte skulle orka vikten utan ganska rejäl infästning.Fairlane skrev:
Ett alternativ när du ska sätt upp ett skåp är att sätta en list under som du vilar skåpet på. Då håller man lätt i skåpet och kan markera, borra, skruva etc.
Listen kan sen plockas bort igen. Vill man inte att det ska synas efteråt så får man välja hur man fäster listen och eventuellt spackla/måla. Jag satte upp skåp så när jag byggde kök för många år sen, men lät listen sitta kvar. Målade listen och drog i lite krokar så kunde man hänga redskap eller grytlappar eller vad man ville ha.
Klicka här för att svara

