Jag gör en förändring i mitt kök för att kunna få plats med en diskmaskin.
Skåpsmodulen har tidigare stått där det nu är ett tomrum och i tomrummet ställer jag diskmaskin. Från diskbänken och bort till höger sida blir en bänkskiva.
Till saken. Eftersom skåpet ska stå på sockeln på en ny plats ville jag kontrollera att sockelns översida är i lod. Det var den inte. Jag har nu korrigerat sockeln så att den är nästan perfekt. Vill inte ta bort mer material för då blir hela paketet lite för lågt för att bänkskiva ska kunna gå i nivå med diskbänk, vilket så klart är viktigt.
Tyvärr verkar skåpsmodulen vara lite skev och därför blir det nog inte så rakt om jag bara skulle lägga den på skåpsmodul och mot diskbänk.
Frågan är: ska jag korrigera skåpets översida, dvs ta bort den tidigare höjningen och såga till nya bitar som korrigerar bort skevheten?
Eller ska jag bygga ny sockel som korrigerar felet nedtill istället? Det känns betydligt jobbigare.
Se bilder. Jag uppskattar att skåpet är ca 3 mm för lågt på vänster sida och 5-6 mm på höger. Det är en ganska rejäl lutning på 1,5 meter bänkskiva?
Tusen tack från hobbysnickaren!
Skåpsmodulen har tidigare stått där det nu är ett tomrum och i tomrummet ställer jag diskmaskin. Från diskbänken och bort till höger sida blir en bänkskiva.
Till saken. Eftersom skåpet ska stå på sockeln på en ny plats ville jag kontrollera att sockelns översida är i lod. Det var den inte. Jag har nu korrigerat sockeln så att den är nästan perfekt. Vill inte ta bort mer material för då blir hela paketet lite för lågt för att bänkskiva ska kunna gå i nivå med diskbänk, vilket så klart är viktigt.
Tyvärr verkar skåpsmodulen vara lite skev och därför blir det nog inte så rakt om jag bara skulle lägga den på skåpsmodul och mot diskbänk.
Frågan är: ska jag korrigera skåpets översida, dvs ta bort den tidigare höjningen och såga till nya bitar som korrigerar bort skevheten?
Eller ska jag bygga ny sockel som korrigerar felet nedtill istället? Det känns betydligt jobbigare.
Se bilder. Jag uppskattar att skåpet är ca 3 mm för lågt på vänster sida och 5-6 mm på höger. Det är en ganska rejäl lutning på 1,5 meter bänkskiva?
Tusen tack från hobbysnickaren!
Jag valde att tillverka en tunn avsmalnande list. Använde sticksåg för att såga hyfsat rätt och sen tejpade jag fast listen mot skåpet med dubbelhäftande och hyvlade ner den.
På de övriga ställena kommer jag göra kortare bitar med samma stuk och lägga på rätt plats för att räta upp allt. På skåpets kortsida kommer jag ändå sätta en täckskiva så de små bitarna kommer inte synas.
Jag blev inte riktigt klar sist, men en bit på vägen. Behöver bryna hyvelstålet dock.
På de övriga ställena kommer jag göra kortare bitar med samma stuk och lägga på rätt plats för att räta upp allt. På skåpets kortsida kommer jag ändå sätta en täckskiva så de små bitarna kommer inte synas.
Jag blev inte riktigt klar sist, men en bit på vägen. Behöver bryna hyvelstålet dock.
I helgen har jag jobbat vidare. Kanske kan vara intressant för någon i framtiden att se vad man kan stöta på när man renoverar ett gammalt kök.
Jag behöver ju ha golv där skåpet stod tidigare, eftersom det ska bli en diskmaskin där.
Skillnaden i nivå mellan det rutiga golvet och betonggolvet är ca 18mm. Jag valde att köpa 6mm mdf och 12mm konstruktionsplywood och lägga i en sandwich.
Givetvis var inte betonggolvet helt i våg, så jag började med att slipa ner mdf:en på de ställen golvet var högre. Det tog en evighet så jag gick över till att hyvla plywooden på undersidan. Min lilla putshyvel fick jobba hårt (och jag med) men det blev toppen.
Jag behöver ju ha golv där skåpet stod tidigare, eftersom det ska bli en diskmaskin där.
Skillnaden i nivå mellan det rutiga golvet och betonggolvet är ca 18mm. Jag valde att köpa 6mm mdf och 12mm konstruktionsplywood och lägga i en sandwich.
Givetvis var inte betonggolvet helt i våg, så jag började med att slipa ner mdf:en på de ställen golvet var högre. Det tog en evighet så jag gick över till att hyvla plywooden på undersidan. Min lilla putshyvel fick jobba hårt (och jag med) men det blev toppen.
Jag har också byggt en "kant" som nya bänkskivan ska vila på bredvid diskbänken.
Samt satt igen hålet in till underskåpet under diskbänken. en del pill även med det pga inget är helt rakt. Ska eventuellt fylla på med lite fogmassa från insidan av skåpet så det blir tätare.
Samt satt igen hålet in till underskåpet under diskbänken. en del pill även med det pga inget är helt rakt. Ska eventuellt fylla på med lite fogmassa från insidan av skåpet så det blir tätare.
Det är mycket pill med detaljerna... Nu har jag gjort klart passbitarna och målat både vägg och snickerier. Blir minst en vända till på snickerierna, men väggen är kanske klar.
Det finns en ojämnhet i väggen där skåpet stod tidigare. Är inte speciellt sugen på att spackla en gång till, så jag tror jag får leva med det. Får la stå en flaska fancy olivolja just där. 😂
Det finns en ojämnhet i väggen där skåpet stod tidigare. Är inte speciellt sugen på att spackla en gång till, så jag tror jag får leva med det. Får la stå en flaska fancy olivolja just där. 😂
Taket är en annan fråga. Jag har haft svårt att matcha glansen. Körde först glans 7 men det var för matt. Testade glans 20 som är samma som väggen. Det har inte torkat än så svårt att avgöra.
Men strukturen är märkbart annorlunda. Resten av taket är målat ganska grovt, kanske med spruta?
Ska försöka hitta en grov roller och se om det blir bättre. Måla om hela taket känns inte särskilt lockande. Livet går ju vidare även om man har en yta i taket med annan struktur...
Men strukturen är märkbart annorlunda. Resten av taket är målat ganska grovt, kanske med spruta?
Ska försöka hitta en grov roller och se om det blir bättre. Måla om hela taket känns inte särskilt lockande. Livet går ju vidare även om man har en yta i taket med annan struktur...
Att sätta en diskmaskin i ett innerhörn gör den svåråtkomlig att fylla/tömma, men i ditt fall kanske inget val?R rågmalt skrev:
Att sätta trä/organiskt som nivåjustering (dem 18 mm), är absolut inte att rekommendera eftersom vatten & trä inte är kompisar (efter att trädet blivit mördat ;-). Flytspackel = cementbaserat klarar vatten bättre.
Vart har du avloppet & inkommande vatten till diskmaskinen?
Hur ska du sätta golvskyddet under diskmaskin ?
Förr fanns glans 15 som ofta just användes för att måla köks väggar, idag finns enbart glans 20.
Du skulle kunna dutta i lite glans 7 färg i din glans 20 färg, 1/4 del blir nog rätt lagom.
Sedan är köks tak extra svåra eftersom matos & annan smuts missfärgar "original kulören", så du kommer nog få tvätta taket & bryta den vita färgen med superlite gult & ev grått (man får prova sig fram)
Fint 50/60 tals kök !
Tack för tips!J jawen skrev:Att sätta en diskmaskin i ett innerhörn gör den svåråtkomlig att fylla/tömma, men i ditt fall kanske inget val?
Att sätta trä/organiskt som nivåjustering (dem 18 mm), är absolut inte att rekommendera eftersom vatten & trä inte är kompisar (efter att trädet blivit mördat ;-). Flytspackel = cementbaserat klarar vatten bättre.
Vart har du avloppet & inkommande vatten till diskmaskinen?
Hur ska du sätta golvskyddet under diskmaskin ?
Förr fanns glans 15 som ofta just användes för att måla köks väggar, idag finns enbart glans 20.
Du skulle kunna dutta i lite glans 7 färg i din glans 20 färg, 1/4 del blir nog rätt lagom.
Sedan är köks tak extra svåra eftersom matos & annan smuts missfärgar "original kulören", så du kommer nog få tvätta taket & bryta den vita färgen med superlite gult & ev grått (man får prova sig fram)
Fint 50/60 tals kök !
Det var inte så mycket att välja på gällande placering. Jag vill inte riva mer av köket och jag vill inte ha vatten som går igenom eller under de gamla skåpsmodulerna. Avloppet sitter till vänster under diskbänken.
Jag förstår att det finns nackdelar med plywood under dm, men jag hoppas att skyddet som DM ska stå på skyddar plywooden. Om det skulle bli läckage är den delen lätt att byta i alla fall. Går att byta till något annat framöver.
Golvskydd är väl bara att lägga på plats? Så har det varit när jag installerat DM i andra lägenheter. Eventuellt dubbelhäftande tejp för att det ska ligga still.
Tror knappast att dubbelhäftande tejp fäster på plyfa & det kan ju vara bra om golvskyddet sitter så pass att du kan dra ut maskinen om det behövs.R rågmalt skrev:
3M har en starkare vit dubbelhäftande tejp som brukar användas för heltäckningsmattor, den fäster mycket bra i allt jag provat.
Plywood är ju också ett relativt mjukt material & jag tror diskmaskinens vikt & småvibrationer kommer "gå ner" lite i ytan relativt snabbt, vilket går att maskinen blir svårare att få ut.
Hade varit bättre med MDF överst & måla den med badrumsfärg, både för den klarar högre punkt tryck & färgen "fuktskyddar" något om olyckan är framme.

















