Jag gör en förändring i mitt kök för att kunna få plats med en diskmaskin.

Skåpsmodulen har tidigare stått där det nu är ett tomrum och i tomrummet ställer jag diskmaskin. Från diskbänken och bort till höger sida blir en bänkskiva.

Till saken. Eftersom skåpet ska stå på sockeln på en ny plats ville jag kontrollera att sockelns översida är i lod. Det var den inte. Jag har nu korrigerat sockeln så att den är nästan perfekt. Vill inte ta bort mer material för då blir hela paketet lite för lågt för att bänkskiva ska kunna gå i nivå med diskbänk, vilket så klart är viktigt.

Tyvärr verkar skåpsmodulen vara lite skev och därför blir det nog inte så rakt om jag bara skulle lägga den på skåpsmodul och mot diskbänk.

Frågan är: ska jag korrigera skåpets översida, dvs ta bort den tidigare höjningen och såga till nya bitar som korrigerar bort skevheten?

Eller ska jag bygga ny sockel som korrigerar felet nedtill istället? Det känns betydligt jobbigare.

Se bilder. Jag uppskattar att skåpet är ca 3 mm för lågt på vänster sida och 5-6 mm på höger. Det är en ganska rejäl lutning på 1,5 meter bänkskiva?

Tusen tack från hobbysnickaren!
 
  • Köksmodul där diskmaskin ska stå, träsockel ovanpå och saknade lådor, väggkontakt till vänster, ljus vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träskiva ovanpå vitmålad skåpsram, med en synlig skruv mellan dem. Skåpskivan är något ojämn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplanka placerad på en vitmålad sockel i ett kök, där målet är att justera nivåskillnad inför installation av diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt köksskåp på en svartvit rutig golv, omgiven av hyvelspån, med en öppning bredvid diskbänken för en planerad diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Nu har vi ett betydligt nyare kök men där har tidigare ägare/hantverkare stoppat in träkilar här och där under socklarna för att kompensera för ojämnheter i golvet och få skåpet lod- och vågrätt.
 
Jag hade lagt in trälister under skivan för att korrigera där det inte syns
 
Tack för tips! Jag har tillgång till en väldigt bra bordssåg så jag ska nog kunna fixa lister som är tunna nog.

Kilar under skåpet är också en idé...
 
Jag valde att tillverka en tunn avsmalnande list. Använde sticksåg för att såga hyfsat rätt och sen tejpade jag fast listen mot skåpet med dubbelhäftande och hyvlade ner den.

På de övriga ställena kommer jag göra kortare bitar med samma stuk och lägga på rätt plats för att räta upp allt. På skåpets kortsida kommer jag ändå sätta en täckskiva så de små bitarna kommer inte synas.

Jag blev inte riktigt klar sist, men en bit på vägen. Behöver bryna hyvelstålet dock.
 
  • Öppet skåp med hyllor, utan dörrar, i trä med vitmålad ram och grå bänkskiva. Skåpet är under renovering med tillbehör runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett köksskåps hörn, med vit färg och synlig bänkskiva ovanpå. Listen är fasttejpad mellan skivan och skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit skåpram med en tunn trälist på toppen under en bänkskiva. Skåpets insida och hylla är delvis synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett skåp med en avsmalnande list och brun laminerad kortsida, del av gör-det-själv-uppdrag för att räta upp ytan under en bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
I helgen har jag jobbat vidare. Kanske kan vara intressant för någon i framtiden att se vad man kan stöta på när man renoverar ett gammalt kök.

Jag behöver ju ha golv där skåpet stod tidigare, eftersom det ska bli en diskmaskin där.

Skillnaden i nivå mellan det rutiga golvet och betonggolvet är ca 18mm. Jag valde att köpa 6mm mdf och 12mm konstruktionsplywood och lägga i en sandwich.

Givetvis var inte betonggolvet helt i våg, så jag började med att slipa ner mdf:en på de ställen golvet var högre. Det tog en evighet så jag gick över till att hyvla plywooden på undersidan. Min lilla putshyvel fick jobba hårt (och jag med) men det blev toppen.
 
  • Kök under renovering, diskbänken är borttagen och ett nytt plywoodgolv är installerat i området där en diskmaskin ska placeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrenovering med avlägsnat underskåp, exponerat betonggolv, trasig vägg och hyvelspån på rutigt golv där en diskmaskin ska installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Jag har också byggt en "kant" som nya bänkskivan ska vila på bredvid diskbänken.

Samt satt igen hålet in till underskåpet under diskbänken. en del pill även med det pga inget är helt rakt. Ska eventuellt fylla på med lite fogmassa från insidan av skåpet så det blir tätare.
 
  • Trästruktur under diskbänk med skruvar och stödkonstruktion för bänkskiva, diskställ synligt ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vitrin- och underskåp, pågående bänkbygge med ny bänkskiva, nivåpass och verktyg synliga på skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpass på köksbänk för att justera nivå vid installation av bänkskiva vid diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion under diskbänk med ny kant och igensatt hål mot underskåpet, synliga skruvar och fogmassa för tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick nya bänkskivor igår och har lagt på plats. De ska fästas ordentligt så klart, detta endast provisoriskt.
 
  • Nyinstallerade bänkskivor i ett kök med vita skåp och svartvit rutigt golv, klart för att fästas ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hampasnöret och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Bra jobbat och snyggt kök!
 
Det är mycket pill med detaljerna... Nu har jag gjort klart passbitarna och målat både vägg och snickerier. Blir minst en vända till på snickerierna, men väggen är kanske klar.

Det finns en ojämnhet i väggen där skåpet stod tidigare. Är inte speciellt sugen på att spackla en gång till, så jag tror jag får leva med det. Får la stå en flaska fancy olivolja just där. 😂
 
  • Kök under renovering med målade skåp och öppna hyllor, ofärdig vägg ovanför diskbänken, och ojämnhet där ett tidigare skåp stod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med nybyggt skåp, synliga passbitar och ojämn vägg efter borttaget skåp. Väggen målad, plastskydd på golvet och skåpen delvis öppna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Taket är en annan fråga. Jag har haft svårt att matcha glansen. Körde först glans 7 men det var för matt. Testade glans 20 som är samma som väggen. Det har inte torkat än så svårt att avgöra.

Men strukturen är märkbart annorlunda. Resten av taket är målat ganska grovt, kanske med spruta?

Ska försöka hitta en grov roller och se om det blir bättre. Måla om hela taket känns inte särskilt lockande. Livet går ju vidare även om man har en yta i taket med annan struktur...
 
  • Tak med fläckar ovanför köksskåp, synliga skillnader i målarstruktur och glans. Väggfläckar finns framför köksmaskin och intill dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lustigt, när man hållit på med detta i x antal veckor (kvällar och helger) blir man lite mindre perfektitionist för varje arbetspass... 😅
 
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
R rågmalt skrev:
Skåpsmodulen har tidigare stått där det nu är ett tomrum och i tomrummet ställer jag diskmaskin
Att sätta en diskmaskin i ett innerhörn gör den svåråtkomlig att fylla/tömma, men i ditt fall kanske inget val?
Att sätta trä/organiskt som nivåjustering (dem 18 mm), är absolut inte att rekommendera eftersom vatten & trä inte är kompisar (efter att trädet blivit mördat ;-). Flytspackel = cementbaserat klarar vatten bättre.

Vart har du avloppet & inkommande vatten till diskmaskinen?
Hur ska du sätta golvskyddet under diskmaskin ?

Förr fanns glans 15 som ofta just användes för att måla köks väggar, idag finns enbart glans 20.
Du skulle kunna dutta i lite glans 7 färg i din glans 20 färg, 1/4 del blir nog rätt lagom.
Sedan är köks tak extra svåra eftersom matos & annan smuts missfärgar "original kulören", så du kommer nog få tvätta taket & bryta den vita färgen med superlite gult & ev grått (man får prova sig fram)

Fint 50/60 tals kök !
 
J jawen skrev:
Att sätta en diskmaskin i ett innerhörn gör den svåråtkomlig att fylla/tömma, men i ditt fall kanske inget val?
Att sätta trä/organiskt som nivåjustering (dem 18 mm), är absolut inte att rekommendera eftersom vatten & trä inte är kompisar (efter att trädet blivit mördat ;-). Flytspackel = cementbaserat klarar vatten bättre.

Vart har du avloppet & inkommande vatten till diskmaskinen?
Hur ska du sätta golvskyddet under diskmaskin ?

Förr fanns glans 15 som ofta just användes för att måla köks väggar, idag finns enbart glans 20.
Du skulle kunna dutta i lite glans 7 färg i din glans 20 färg, 1/4 del blir nog rätt lagom.
Sedan är köks tak extra svåra eftersom matos & annan smuts missfärgar "original kulören", så du kommer nog få tvätta taket & bryta den vita färgen med superlite gult & ev grått (man får prova sig fram)

Fint 50/60 tals kök !
Tack för tips!

Det var inte så mycket att välja på gällande placering. Jag vill inte riva mer av köket och jag vill inte ha vatten som går igenom eller under de gamla skåpsmodulerna. Avloppet sitter till vänster under diskbänken.

Jag förstår att det finns nackdelar med plywood under dm, men jag hoppas att skyddet som DM ska stå på skyddar plywooden. Om det skulle bli läckage är den delen lätt att byta i alla fall. Går att byta till något annat framöver.

Golvskydd är väl bara att lägga på plats? Så har det varit när jag installerat DM i andra lägenheter. Eventuellt dubbelhäftande tejp för att det ska ligga still.
 
R rågmalt skrev:
Golvskydd är väl bara att lägga på plats? Så har det varit när jag installerat DM i andra lägenheter. Eventuellt dubbelhäftande tejp för att det ska ligga still.
Tror knappast att dubbelhäftande tejp fäster på plyfa & det kan ju vara bra om golvskyddet sitter så pass att du kan dra ut maskinen om det behövs.
3M har en starkare vit dubbelhäftande tejp som brukar användas för heltäckningsmattor, den fäster mycket bra i allt jag provat.

Plywood är ju också ett relativt mjukt material & jag tror diskmaskinens vikt & småvibrationer kommer "gå ner" lite i ytan relativt snabbt, vilket går att maskinen blir svårare att få ut.
Hade varit bättre med MDF överst & måla den med badrumsfärg, både för den klarar högre punkt tryck & färgen "fuktskyddar" något om olyckan är framme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.