E
Hej, jag jagar ett läckage och undrar om plåtarbetet på bilden ser ut att vara en adekvat skarv mellan huvudbyggnad och en utbyggd entré?

Rödmålad trappsteg och panelvägg som visar hörnet där de möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vid ett kraftigt regnfall läckte det in vatten i dörröppningen under. Men det läckte också in en del på vinden och jag försöker eliminera felkällor.

Finns det några typiska misstag för den här typen av fogar jag kan leta efter?

K
Vad jag vet ska väl plåten in under panelen också, har för mig det är typ 15-20cm uppvik bakom panelen. Just nu ser det ut som uppvik framför panelen men bakom locklisterna. Ser ut att vara typ 5cm hög också.

Längderna är jag som sagt osäker på, beror nog på vilken typ av utförande man tar. Men att plåten är framför panelen gör ju att det blir svårt att täta plåten mot panelen, gissningsvis har lim/mjuk tätningsmassa eller dylikt använts bakom. Är den då inte tät kan det läcka in.

E
K kniv skrev:
Vad jag vet ska väl plåten in under panelen också, har för mig det är typ 15-20cm uppvik bakom panelen. Just nu ser det ut som uppvik framför panelen men bakom locklisterna. Ser ut att vara typ 5cm hög också.

Längderna är jag som sagt osäker på, beror nog på vilken typ av utförande man tar. Men att plåten är framför panelen gör ju att det blir svårt att täta plåten mot panelen, gissningsvis har lim/mjuk tätningsmassa eller dylikt använts bakom. Är den då inte tät kan det läcka in.

Ja ser att det inte är helt optimalt. Det ser dock ut så runt hela huset.

E
E erimos skrev:
Ja ser att det inte är helt optimalt. Det ser dock ut så runt hela huset.
… och vad jag kan förstå borde inte detta kunna förklara läckaget ändå. Däremot hade en plåt monterad innanför panelen kunnat leda ut vatten som rinner på insidan fasaden.

Ja det är ju så där man måste göra om inte panelen ska ner.
Men det ser väldigt bra ut på bilden, men svårt att avgöra något med en sådan närbild

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.