Hej!

För något år sedan bytte vi tak och takfönster (Velux) på vårt hus. Sedan dess har jag varit tveksam till hur det ena takfönstret är monterat, trots att takfirmans slutbesiktning godkänt monteringen efter mina påpekanden. På det mindre takfönstret så ligger den räfflade plåten under fönstret kloss an takpannorna och pannorna sitter närmre fönstrets underkant. På detta större fönstret (se bilder) så är dock pannorna längre ner, och där sitter istället någon slags papp som sitter klistrad mot pannorna under den räfflade plåten?

Jag är inte speciellt kunnig på området, men jag tycker inte det ser varken snyggt eller korrekt ut - jag hoppas dock att jag har fel :-)

Någon som är mer kunnig än jag här som skulle vilja kommentera installationen?

Med vänlig hälsning, Stefan

• Närbild på takinstallation med räfflad plåt och underliggande svart papp under ett takfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med räfflad plåt nära takpannor och synlig underlagspapp vid takfönsterinstallation.
    Skapa konto
  • Större takfönster monterat på tak med räfflad plåt och papp synlig under takpannorna.
    Skapa konto
  • Närbild på tak med takpannor, räfflad plåt och underliggande papp vid installation av ett Velux takfönster.
    Skapa konto
hej

monterade nyligen två takfönster från velux och detta är inte rätt.
tyvärr så går det inte att lösa lite enkelt då hela fönstret sitter för långt ner/för högt upp, man ska ha en läkt c.a 9 cm från nederkanten så att pannorna ligger närmare underkanten.
antagligen kan detta ha något med hur det ser ut invändigt, hade de kunnat monterat fönstret lägre eller var placeringen något som ni bestämt?

man ska även såga bort kanten på takpannorna under den veckade plåten så att den inte blir så hög, detta är nog det enda man kan göra hos dig för att få bättre avrinning. så tyvärr får du nog ha kvar den fula pappen och den konstiga kanten.

• Instruktionsbilder för montering av takfönster med fokus på placering, läktavstånd och korrekt kapning av takpannor.
    Skapa konto
  • Takfönster som monterats för långt ner på ett tegeltak, med synlig papp och veckad plåt, dålig avrinning påtalande.
    Skapa konto
Hej!

Tack för ett utförligt svar!

Det nya fönstret ersatte ett gammalt 70-80-talsfönster från Velux, så jag vet inte om de som installerade hade speciellt mycket valmöjligheter när det kommer till placering. Däremot kanske arbetsgången var lite bakvänd - de bytte papp, läkt och pannor först, och efter att det var klart kom de som skulle byta takfönster. De fick börja med att riva bort tjärpappen eller vad det nu är som takläggarna satt mot det gamla fönstret. Det var en hel del suck och stön ett tag :-)

Jag hoppas iallafall att det skall hålla tätt, men jag har kontaktat takläggarna igen för att se vad de säger.

Tack för svaret igen!

Med vänlig hälsning, Stefan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.