Hej!

Bor i en nybyggd villa där en hel del felaktigheter gjorts i samband med bygget som vi nu upptäckt (vi är andra ägarna ). Blev därför lite nyfiken på golvbrunnarna i tvättstugan samt badrummet om det även finns fel där. Finns GVK intyg från hustillverkaren gällande badrummet samt tvättstugan. Tvättstugans golv är plastmatta medans badrummet är klinker. Tycker Tvättstugans golvbrunn ser ok ut vad jag kunnat läsa mig till, men blir osäker på badrummets avlopp. Se bilder nedan, kan någon kunnig hjälpa och reda ut.

Tacksam nybliven husägare!

Närbild på golvbrunnen i badrummet med en vit, cirkulär armatur och mörkt klinkergolv runt. Brunnen är delvis smutsig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspektionsbild av golvbrunnen i ett badrum med klinkergolv, visar avloppsrör och detaljer i golvet, del av diskussion om byggfel.
Skapa konto
Golvbrunn i badrum med klinkerplattor runt, närbild på avloppsbrunnen och tätning. Lite smuts och slitage syns vid kanterna.
Skapa konto
Närbild av golvbrunn i badrum med klinkergolv, visar insidan av brunnen med tecken på användning och fukt.
Skapa konto

BirgitS
I sista bilden är det något brun- eller gråaktigt som jag har ringat in:
Närbild på en golvbrunn med ett inringat brun-grått område; osäkert om det är smuts, fix eller brunnsmanschett som syns.
Skapa konto

Jag kan inte se om det är fix eller smuts som ligger där eller om det är en bit av brunnsmanschetten som sticker fram. Det senare är inte bra.

BirgitS BirgitS skrev:
I sista bilden är det något brun- eller gråaktigt som jag har ringat in:
[bild]
Jag kan inte se om det är fix eller smuts som ligger där eller om det är en bit av brunnsmanschetten som sticker fram. Det senare är inte bra.
Är bara smuts. Hittade efter lite googlande att det är en Jafo golvbrunn. Om jag tolkar monteringsanvisningen blir det rätt svårt att se tätskiktet utan att ta bort golvbrunnssilen. Eller är jag ute och cyklar? https://asset.productmarketingcloud...4a1f-876d-b6a2ac889efd/XMGOLVBRUNN_SE_PIM.pdf

Illustration av Jafo golvbrunnsmontering i betongbjälklag med tätskiktsanslutning vid klinker, visar klämring och placering av tätning.
Skapa konto

Redigerat:
BirgitS
Vad bra att det bara var lite smuts!
Då tycker jag att det ser bra ut.

• Gilla
Danros06
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.